• Anonym (??)

Har skolan rätt att hålla på såhär under min sjukskrivning?????

I slutet av januari blev jag sjukskriver för svår depression och allvarlig krisreaktion.

Jag har blivit sjukskriven 2 månader till att börja med. Har även börjat med psykologkontakt varje vecka.

Jag blev även sjukskriven från två kurser.

En av kurserna så har läraren samt skolans kurator och någon annan typ chef där ringt flera gånger och sagt att jag kanske inte får läsa kursen längre för jag är sjukskriven?

För det första så mår jag SKITDÅLIGT. Ska dom verkligen hålla på och ringa mig under min sjukskrivning? Jag har ångest varje dag ifall dom tänkt ringa. Jag väntar nu samtal på fredag IGEN för att diskutera kursen.

Det värsta är att jag skickade in sjukintyg redan förta dagen till dom och ändå nästan en månad efrer ringer dom

• Svar på tråden Har skolan rätt att hålla på såhär under min sjukskrivning?????
  • Anonym (?)

Förstår inte vad du skriver

• Anonym (student??)

Studerar du på högskolan? Jag som läser program på högskolan har såkallade tröskelregler; man kan inte påbörja en ny kurs om man har oklarade kurser efter sig. Kan det vara så där du läser?

• Anonym (m)

Det är inte ovanligt att man håller kontakt med skola/arbetsplats under sjukskrivningen, nej. Det är ju långt ifrån alla sjukskrivna som mår på det sättet du gör. Om du inte orkar med att de kontaktar dig måste du nog vara väldigt tydlig med det. De kan inte förstå av sig själva hur du mår.

• Kjell2
    Anonym (??) skrev 2015-02-18 14:37:58 följande:

I slutet av januari blev jag sjukskriver för svår depression och allvarlig krisreaktion.

Jag har blivit sjukskriven 2 månader till att börja med. Har även börjat med psykologkontakt varje vecka.

En av kurserna så har läraren samt skolans kurator och någon annan typ chef där ringt flera gånger och sagt att jag kanske inte får läsa kursen längre för jag är sjukskriven?

För det första så mår jag SKITDÅLIGT. Ska dom verkligen hålla på och ringa mig under min sjukskrivning? Jag har ångest varje dag ifall dom tänkt ringa. Jag väntar nu samtal på fredag IGEN för att diskutera kursen.

Det värsta är att jag skickade in sjukintyg redan förta dagen till dom och ändå nästan en månad efrer ringer dom

Finns inget som direkt förbjuder skolan att kontakta dig. Det verkar mest som skolan försöker vara tydlig med dig så att det inte bli någon tråkig överraskning för dig när du kommer tillbaka och tror att du ska kunna läsa vidare.

Kan vara en idé att du skriver till skolan och kort berättat varför du är sjuk samt säger att du vore tacksam om de inte kontaktad din innan t ex 1 maj. Att alla kontakter försämrar ditt hälsoläge för närvarande.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (??) skrev 2015-02-18 14:37:58 följande:

Jag antar att du läser på gymnasiet eftersom du skriver "skolan" och inte "högskolan" eller "universitetet". Gymnasieskolan är isserligen inte obligatorisk, men du borde kunna så att säga kunna tentera av kursmomenten vid ett senare tillfälle.
  • Anonym (??)

Jag läser inte gymnasiet nej, läser en kurs högskolan (den är de inga problem med alls) och en kurs på komvux som då är problemet.

Jag har framfört mitt mående och jag har även sagt att jag kan tänka mig avbryta kursen bara jag slipper alla samtal. Det som är nu är att alla som ringer säger olika sedan skall dom prata med den ene men så ska den andre ringa upp osv. Så tröttsamt.

• Anonym (?)
    Anonym (??) skrev 2015-02-18 15:30:03 följande:

Jag läser inte gymnasiet nej, läser en kurs högskolan (den är de inga problem med alls) och en kurs på komvux som då är problemet.

Jag har framfört mitt mående och jag har även sagt att jag kan tänka mig avbryta kursen bara jag slipper alla samtal. Det som är nu är att alla som ringer säger olika sedan skall dom prata med den ene men så ska den andre ringa upp osv. Så tröttsamt.

Hur kan du läsa på högskolan samt på komvux om du är sjukskriven? Märkligt det där att vissa personer orkar bara göra det dom tycker passar dom själva!

Jobba, nej det är jobbigt så en sjukskrivning är på sin plats, studera, det låter kul. Kör på det! Låt oss andra skattebetalare dra lasset!

Fyfan, gör mig spyfärdig!
  • Dr Mupp
    Anonym (?) skrev 2015-02-18 15:38:18 följande:
    Hur kan du läsa på högskolan samt på komvux om du är sjukskriven? Märkligt det där att vissa personer orkar bara göra det dom tycker passar dom själva!

Jobba, nej det är jobbigt så en sjukskrivning är på sin plats, studera, det låter kul. Kör på det! Låt oss andra skattebetalare dra lasset!

Läs vad TS skriver istället för att göra dina egna tolkningar. TS har pluggat på komvux och högskola och sen blev hon sjuk. Det är inte så att hon pluggar trots sjukskrivning.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (m)
    Dr Mupp skrev 2015-02-18 15:43:09 följande:
    Läs vad TS skriver istället för att göra dina egna tolkningar. TS har pluggat på komvux och högskola och sen blev hon sjuk. Det är inte så att hon pluggar trots sjukskrivning.
    Rational arguments dont usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people. - Gregory House, M.D

Exakt. Man kan bli sjukskriven även från studier.
  • Anonym (??)
    Anonym (?) skrev 2015-02-18 15:38:18 följande:

Hade du läst ordentligt så hade du sett att jag är fullt sjukskriven från ALLA kurser!

Så innan du för det första hoppar på svaga människor så kanske du åtminstone kan LÄSA vad som står.

Sedan för att göra dig ännu mer till lags så kanske de känns bättre i din "empatiska" förmåga för andra sjuka att jag varken har CSN eller sjukpenning. Så nej ingen annan än jag lider av min sjukskrivning. Usch för folk som dig.
Svar på tråden Har skolan rätt att hålla på såhär under min sjukskrivning?????