• acidhouse

Stambyte

Hej. Jag bor i en BR där föreningen har beslutat om att stambyta alla lägenheter.

Jag och flera i min uppgång misstänker att våra lägenheter redan är stambytta då dem renoverades 2004.

Det jag undrar om man på något sätt kan ta reda på om lögenheten är stambytt. Jag har inga paper eller så på renoveringen där det går att titta.

Kan man anlita någon som kan ta reda på det lr vad kan kan jag göra?

• Svar på tråden Stambyte
  • ITpappan
    acidhouse skrev 2015-02-18 19:41:06 följande:

Hej. Jag bor i en BR där föreningen har beslutat om att stambyta alla lägenheter.

Jag och flera i min uppgång misstänker att våra lägenheter redan är stambytta då dem renoverades 2004.

Det jag undrar om man på något sätt kan ta reda på om lögenheten är stambytt. Jag har inga paper eller så på renoveringen där det går att titta.

Kan man anlita någon som kan ta reda på det lr vad kan kan jag göra?

Finns ju flera sätt.

Antingen hugger du upp och kollar. Fast då får du ju göra om hela tätskiktet med yta och allt :)

Eller så kan du ju helt enkelt filma rören. Enkelt och billigt
  • Förtryckt

Det kanske bara var en vanlig renovering av badrum eller kök, inte säkert att de bytt hela stamröret för det. Stamröret är avloppsröret som går genom huset och binder samman allas köksavlopp, toaletter och handfatsavlopp.

Du får väl kolla med den som bodde där före dig?

• glutten

Men stambyte är ju en jätteoperation som i princip alltid görs samtidigt i hela fastigheten? Dvs styrelsen lär veta om det är gjort eller inte. Fråga dem?

• acidhouse

NÖ styrelsen vet inget om det, fastigheten är nyligen ombildad till BR.

Jag funderar på att kontakta någon som kan filma rören

• Förtryckt

Prata med en granne som bott där länge och fråga vad Hyresvärden hette?

• mammaåten

Lättast är ju att höra med hyresvärden som hade lägenheterna tidigare. Det känns ju lite ologiskt att dom bara skulle göra några få lägenheter om dom gjorde det.Som någon sa det är komplicerat och sker ju inte över en dag direkt. Plus att vatten osv oftast behövs stängas av i hela huset, så alla lär ju ha blivit påverkade av det i så fall. 

Det gjordes nyligen i mitt hus och vi var utan vatten i flera veckor. Med tanke på det bör det ju gå att fråga grannarna också.

• Madame M

Det första du bör göra är ju att prata med styrelsen om du misstänker något sådant. Jag kan lova dig att ett stambyte är inget litet eller billig projekt så om styrelsen drar igång detta har man rätt så god kunskap. Vad får du för svar där?

Att göra stambyte i en fastighet där det inte behövs är ett ganska grovt fel som styrelsen skulle göra som äventyrar mycket pengar i föreningen, något som skulle kunna vara grund både för att avsätta styrlsen och ställa dem ekonomiskt ansvariga.

Kan det vara en stamspolning som är gjord tidigare, de görs ju ca var 5 år?
    Eller så är det kanske en misslyckad relining? Det har ju varit populärt att göra dessa istället för stambyte, ett rätt utfört skall hålla mer än 10 år men det har gjorts en del dåliga försök och det kanske är något sådant man måste rätta till med ett riktigt stambyte?

• acidhouse

Jag vet att Stambyte är ett väldigt stort projekt, det är därför jag är mån om att ta reda på om det är gjort då jag funderar på att sälja lgh innan stambytet.

Styrelsen säger att dem kommer gå igenom de lgh som begär det innan stambytet för att se om de kan vara bytta. Både styrelsen och Wallenstam (förra ägaren) säger att de inte vet något om det nu.

Jag ringde titania ang filmning av rören och de kunde inte se något sådant med hjälp av filmning sa de.

Det måste gå att ta reda på något sådant på nåt sätt, några fler idéer?

• Butterscotch
    glutten skrev 2015-02-18 19:56:29 följande:

Men stambyte är ju en jätteoperation som i princip alltid görs samtidigt i hela fastigheten? Dvs styrelsen lär veta om det är gjort eller inte. Fråga dem?

Det behöver absolut inte vara så att stambyte görs för hela fastigheten på en och samma gång. Man kan också passa på att stambyta när någon medlem ändå renoverar badrum/kök (då slipper föreningen stå för att återställa badrummet och man sparar därmed en massa pengar). Problemet med den varianten är att många föreningar har dålig koll och sparar inte information som de borde och då tappar man lätt kontrollen över vad som är gjort och inte.
  • Madame M

Jag förstår vad du menar nu men tror ändå tyvärr att du har missförstått lite.

Om ett stambyte är gjort så innebär det att hela stammen är utbytt, uppifrån och ner, man kan inte byte ut "en del av stammen" bara förbi din lägenhet. Om detta är gjort så är det gjort i alla lägenheter samtidigt.

Dock så kan det vara så att ditt badrum är renoverat och att man bytt ut alla rör fram till huvudstammen, dvs allt i ditt badrum, avloppsstick etc,  men inte huvudstammen. Om detta är gjort så måste de vara dokumenterat på något sätt, av tidigare ägaren annars finns det nog tyvärr inget annat sätt än att riva upp badummet för att kontrollera...men detta innebär ändå inte att ditt badrum är stambytt endast att det är förberett för ett stambyte.

Sedan skall man vara medveten om att även om en del säger att man kan förbereda ett stambyte så är det inte något som de flesta rekommenderar. Det är svårt att garantera att man kan låta det nya badrummet vara intakt vid ett stambyte då det är väldigt svårt att få befintliga stick att stämma exakt överrens med de nya stammarna. Men det är ju bra att din styrelse planerar att göra en översyn av lägenheterna när det blir aktuellt för att se om det ens är möjligt att anpassa ert badrum till stambytet.

Att däremot gå ut och säga att fastighen är stambytt vid en försäljning är helt felaktigt, det enda du kan säga är att badrummet är renoverat...

Svar på tråden Stambyte