• acidhouse

Stambyte

Hej. Jag bor i en BR där föreningen har beslutat om att stambyta alla lägenheter.

Jag och flera i min uppgång misstänker att våra lägenheter redan är stambytta då dem renoverades 2004.

Det jag undrar om man på något sätt kan ta reda på om lögenheten är stambytt. Jag har inga paper eller så på renoveringen där det går att titta.

Kan man anlita någon som kan ta reda på det lr vad kan kan jag göra?

• Svar på tråden Stambyte
  • acidhouse

Man kan byta stammarna till en lägenhet www.titania.se/Stambyte/Innanstambytet/Partiella-stambyten/

Det är en i vårt hus som valde att göra Stambyte själv utan styrelsens tillåtelse. Det hela sluta tyvärr med vattenskada i huset och en tvist mellan föreningen och personen.

Men det går som sagt och det är därför jaghoppas att det skulle vara gjort. Jag pratade med en annan firma som säger att de kan se om stammen är bytt medhjälp av filmning. 2500kr tycker jag det är värt

• studentska

Vad är det som gör att ni misstänker att det är stambytt?

• acidhouse

Grannarna i uppgången säger att deras lgh är det och eftersom vårt badrum är renoverat för 10 år sedan tänker jag att de kanske stambytte det i samband med renoveringen.

Jag kommer förmodligen få svar att röre är gamla som gatan och inte stambytta men jag tycker nog att det är värt 2500kr för att kanske kanske kanske få höra att det är stambytt. Vi skulle kunna sälja den för ett par hundra tusen till om det visar sig vara så

• Butterscotch
    acidhouse skrev 2015-02-20 15:42:28 följande:

Vi skulle kunna sälja den för ett par hundra tusen till om det visar sig vara så

Tror du det? Jag tycker inte att kvadratmeterpriserna, i alla fall i min stad, verkar skilja sig särskilt mycket åt beroende på om stambyte skett eller inte.
  • nuharjagbytt

Vi skulle kunna sälja den för ett par hundra tusen till om det visar sig vara så

Det låter väldigt mycket för ett tio år gammalt stambyte. Jag är osäker på att höjningen blir så mycket ens efter ett nygjort stambyte.

Jag var i motsvarande sits när vårat stambyte drog igång. 2004 gjordes ett test och min lägenhet stambytes. Detta med stor påverkan på den som bodde under då de tog ut mitt avlopp i hennes hall. När resten av lägenheterna skulle stambytas 2014-15 var det självklart för HSB att ta min igen.
    Jag har dessutom svårt att tro att eran lägenhet inte kommer att beröras även om de inte stambyter den.

Jag såg snarare en risk att min lägenhet skulle bli mindre värd när de andra har nya badrum och mitt är tio år gammalt. Så får mig känns det bra att det blev gjort även om det är jobbigt. Jag hade ju ändå inte haft vatten och avlopp de sex veckor de jobbade med de andra lägenheterna.

Hos oss passade föreningen dessutom på att dra avlopp och vattenrör annorlunda så de inte är så mycket ingjutna i väggar och golv. Detta är vanligt och då behöver man ju stambyta alla lägenheterna.
  • acidhouse

Grejen är att vi vill sälja nu och då tror jag garanterat at det är en fördel om stammen är bytt. Stambytet verkar dra ut på tiden ganska rejält och inte komma igång förrän om tidigast 1 år och vi måste sälja innan dess.

Annars hade jag inte brytt mig då hade de gärna fått byta mina rör så jag fick ett nytt badrum.

Men det är just det att vi ska sälja nu

• nuharjagbytt
    acidhouse skrev 2015-02-21 15:07:43 följande:

Grejen är att vi vill sälja nu och då tror jag garanterat at det är en fördel om stammen är bytt. Stambytet verkar dra ut på tiden ganska rejält och inte komma igång förrän om tidigast 1 år och vi måste sälja innan dess.

Annars hade jag inte brytt mig då hade de gärna fått byta mina rör så jag fick ett nytt badrum.

Men det är just det att vi ska sälja nu

Ja och om ett år har det ju dessutom gått 12 år sedan renoveringen.

Om de inte har kommit längre än så med projekteringen så kan ni i dagsläget inte lova att lägenheten inte berörs av stambytet. Det gäller även om det via filmningen framkommer att stammarna är bytta.

Om lägenheten är fräsch så kan budgivningen dra iväg ändå. Eller om man har flera intressenter som väldigt gärna vill bo i området.
  • Förtryckt

Grannarna i uppgången säger att deras lgh är det och eftersom vårt badrum är renoverat för 10 år sedan tänker jag att de kanske stambytte det i samband med renoveringen.

Jag kommer förmodligen få svar att röre är gamla som gatan och inte stambytta men jag tycker nog att det är värt 2500kr för att kanske kanske kanske få höra att det är stambytt. Vi skulle kunna sälja den för ett par hundra tusen till om det visar sig vara så

Låter ju helt rimligt att ert också är stambytt. Stambyte betyder ju just att man byter HELA rörstammen. Från våning noll till toppen.
    ---
  • acidhouse
    nuharjagbytt skrev 2015-02-21 16:06:03 följande:

Ja och om ett år har det ju dessutom gått 12 år sedan renoveringen.

Om de inte har kommit längre än så med projekteringen så kan ni i dagsläget inte lova att lägenheten inte berörs av stambytet. Det gäller även om det via filmningen framkommer att stammarna är bytta.

Om lägenheten är fräsch så kan budgivningen dra iväg ändå. Eller om man har flera intressenter som väldigt gärna vill bo i området.

Så kan det vara, men jag tror tyvärr också att ett kommande Stambyte skrämmer iväg folk
  • Madame M

Hur som helst så har köparen ett stambyten att vänta om de köper din lgh, du kan inte gå ut och säga att den är stambytt för det är omöjligt att säga att din lägenhet inte kommer påverkas vid ett framtida stambyte om du inte har det skriftligen från styrelsen. Kan bli dyrt för dig i framtiden om köparen kräver ersättning för att du lurat dem. Bara en dum köpare betalar flera hundra tusen mer för en lgh som är partiell stambytt utan papper, däremot kan ju ett renoverat badrum vara värt lite extra.

Svar på tråden Stambyte