Inlägg från: acidhouse |Visa alla inlägg
  • acidhouse

Stambyte

Hej. Jag bor i en BR där föreningen har beslutat om att stambyta alla lägenheter.

Jag och flera i min uppgång misstänker att våra lägenheter redan är stambytta då dem renoverades 2004.

Det jag undrar om man på något sätt kan ta reda på om lögenheten är stambytt. Jag har inga paper eller så på renoveringen där det går att titta.

Kan man anlita någon som kan ta reda på det lr vad kan kan jag göra?

• Svar på tråden Stambyte
  • acidhouse

NÖ styrelsen vet inget om det, fastigheten är nyligen ombildad till BR.

Jag funderar på att kontakta någon som kan filma rören

• acidhouse

Jag vet att Stambyte är ett väldigt stort projekt, det är därför jag är mån om att ta reda på om det är gjort då jag funderar på att sälja lgh innan stambytet.

Styrelsen säger att dem kommer gå igenom de lgh som begär det innan stambytet för att se om de kan vara bytta. Både styrelsen och Wallenstam (förra ägaren) säger att de inte vet något om det nu.

Jag ringde titania ang filmning av rören och de kunde inte se något sådant med hjälp av filmning sa de.

Det måste gå att ta reda på något sådant på nåt sätt, några fler idéer?

• acidhouse

Man kan byta stammarna till en lägenhet www.titania.se/Stambyte/Innanstambytet/Partiella-stambyten/

Det är en i vårt hus som valde att göra Stambyte själv utan styrelsens tillåtelse. Det hela sluta tyvärr med vattenskada i huset och en tvist mellan föreningen och personen.

Men det går som sagt och det är därför jaghoppas att det skulle vara gjort. Jag pratade med en annan firma som säger att de kan se om stammen är bytt medhjälp av filmning. 2500kr tycker jag det är värt

• acidhouse

Grannarna i uppgången säger att deras lgh är det och eftersom vårt badrum är renoverat för 10 år sedan tänker jag att de kanske stambytte det i samband med renoveringen.

Jag kommer förmodligen få svar att röre är gamla som gatan och inte stambytta men jag tycker nog att det är värt 2500kr för att kanske kanske kanske få höra att det är stambytt. Vi skulle kunna sälja den för ett par hundra tusen till om det visar sig vara så

• acidhouse

Grejen är att vi vill sälja nu och då tror jag garanterat at det är en fördel om stammen är bytt. Stambytet verkar dra ut på tiden ganska rejält och inte komma igång förrän om tidigast 1 år och vi måste sälja innan dess.

Annars hade jag inte brytt mig då hade de gärna fått byta mina rör så jag fick ett nytt badrum.

Men det är just det att vi ska sälja nu

• acidhouse
    nuharjagbytt skrev 2015-02-21 16:06:03 följande:

Ja och om ett år har det ju dessutom gått 12 år sedan renoveringen.

Om de inte har kommit längre än så med projekteringen så kan ni i dagsläget inte lova att lägenheten inte berörs av stambytet. Det gäller även om det via filmningen framkommer att stammarna är bytta.

Om lägenheten är fräsch så kan budgivningen dra iväg ändå. Eller om man har flera intressenter som väldigt gärna vill bo i området.

Så kan det vara, men jag tror tyvärr också att ett kommande Stambyte skrämmer iväg folk
Svar på tråden Stambyte