• Tom Araya

    Rökare - visa mer hänsyn!

    Jag är själv rökare, men jag försöker tänka mig för och visa hänsyn till alla andra, går en bit bort från andra, röker inte i kurer vid busshållplatser och pendeltågsstationer, står inte precis utanför entréer till byggnader o.dyl.
    Numera försöker jag även undvika att slänga fimpar på marken, finns ingen askkopp så nyper jag av glöden och slänger fimpen i papperskorgen.
    Varför är det inte fler som gör så?
    Hur tänker och gör du (frågan vänder sig till rökare)?

    Ni som jobbar inom fastighetsförvaltning eller fastighetsskötsel, flytta askkopparna bort från entréerna.
    Haninge centrum har infört rökförbud vid sina entréer. De har målat förbudszoner utanför, skyltat och flyttat askkopparna, skitbra! Detta borde fler gjort för länge sedan.

  • Svar på tråden Rökare - visa mer hänsyn!
  • Gizmo

    Toppenbra om alla rökare gjorde som dig! Solig  Det ser hemskt ut med massor av fimpar överallt. Speciellt vid busshållplatser etc. 

  • Anonym (fd rökare)

    Nu röker jag inte längre, men när jag gjorde så gjorde jag som du.
    Min princip var att ingen ska behöva lida av att jag väljer att röka. 
    Tänker man så blir det ganska lätt. 

    Nu kommer ju snaran dras åt ännu mer runt rökare, nånstans kan jag känna att det vore lika bra att förbjuda skiten och göra processen kort.
    Det är ändå inget annat än ett långsamt självmord.
    Jag vet, jag betalar just nu ett högt pris för min tidigare rökning i form av kol. 

  • Anonym (rökare)

    Jag gör som dig, försöker att inte ens röka om jag inte är hemma, röker aldrig i sällskap med folk som inte röker, är jag borta länge så röker jag i skymundan, röker absolut inte i närheten av barn, varken mina egna eller andras.

  • Anonym (Vabra)

    Samma här ..

    Det finns dom som sköter det snyggt, sen finns det dom som gör tvärtemot och flippar över"häxjakten" som dom själva har skapat.

    Syftar på dessa människor som prompt ska röka på en uteservering fast det finns många som tyvärr har astma. Oav om jag röker så är det så vidrigt när en person röker och man äter sin mat som man inte kan njuta av.

    Dom kan hänvisa till en plats så båda parter är nöjda. Mitt rökande är mitt val och ingen annans.

  • Anonym (rökare)
    Anonym (Vabra) skrev 2015-02-19 07:08:22 följande:

    Samma här ..

    Det finns dom som sköter det snyggt, sen finns det dom som gör tvärtemot och flippar över"häxjakten" som dom själva har skapat.

    Syftar på dessa människor som prompt ska röka på en uteservering fast det finns många som tyvärr har astma. Oav om jag röker så är det så vidrigt när en person röker och man äter sin mat som man inte kan njuta av.

    Dom kan hänvisa till en plats så båda parter är nöjda. Mitt rökande är mitt val och ingen annans.


    Tänker också som du, och om jag själv tycker det är vidrigt med folk som röker när jag äter trots att jag själv är rökare.. Så lär ju icke rökare tycka det är sju resor värre.
  • EnAnonumius
    Tom Araya skrev 2015-02-19 02:03:50 följande:
    Jag är själv rökare, men jag försöker tänka mig för och visa hänsyn till alla andra, går en bit bort från andra, röker inte i kurer vid busshållplatser och pendeltågsstationer, står inte precis utanför entréer till byggnader o.dyl.
    Numera försöker jag även undvika att slänga fimpar på marken, finns ingen askkopp så nyper jag av glöden och slänger fimpen i papperskorgen.
    Varför är det inte fler som gör så?
    Hur tänker och gör du (frågan vänder sig till rökare)?

    Ni som jobbar inom fastighetsförvaltning eller fastighetsskötsel, flytta askkopparna bort från entréerna.
    Haninge centrum har infört rökförbud vid sina entréer. De har målat förbudszoner utanför, skyltat och flyttat askkopparna, skitbra! Detta borde fler gjort för länge sedan.
    Enkelt.

    Jag själv gör som du..

    Går en bit från hållplatser, undviker att röka vid "ingångar"  etc etc..
    Finns inte askkopp så lyfter jag min fot och så släcker jag mot sulan av skon för att slänga i papperskorgen i stället.  Har det regnat nyligen så doppar jag fimpen i fukten inna ag slänger,.

    Vad jag inte begriper är att de ställen som har askkopp att erbjud vid köpcentra etc att de har lagt askkoppen vid "dörren"/"ingången".  

    Som Typ så här menar jag...


    Vad är vitsen med att ha den så nära?

    Blåser det på fel sätt så kommer ju röken in i entrén/hallen på stället om någon förbipasserande går in genom dörren och man tar de två sista blossen. Alternativt om dörren är dålig tätad så kan det ju tränga in.

    Det hade ju varit bättre att placera askkopparna c:a 20 meter MINIMUM från närmsta ingång.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (rökare) skrev 2015-02-19 07:13:00 följande:
    Tänker också som du, och om jag själv tycker det är vidrigt med folk som röker när jag äter trots att jag själv är rökare.. Så lär ju icke rökare tycka det är sju resor värre.
    Samma här..
    Jag säger i från.. med orden "Visserligen rökar jag sjäv, men skall du röka medan jag äter så kan du gå i från bordet".

    Hemma i min lägenhet är det totalt rökförbud.
    Folk får gå ut på min uteplats och röka och fimpa i askkoppen jag har ställt ut där. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tom Araya
    Anonym (Vabra) skrev 2015-02-19 07:08:22 följande:

    Samma här ..

    Det finns dom som sköter det snyggt, sen finns det dom som gör tvärtemot och flippar över"häxjakten" som dom själva har skapat.

    Syftar på dessa människor som prompt ska röka på en uteservering fast det finns många som tyvärr har astma. Oav om jag röker så är det så vidrigt när en person röker och man äter sin mat som man inte kan njuta av.

    Dom kan hänvisa till en plats så båda parter är nöjda. Mitt rökande är mitt val och ingen annans.


    Tyvärr klarar jag sällan att undvika rökning på uteserveringar, tvärt om kan det ofta  avgöra valet att sitta där. Finns plats tar jag då en ute i kanten eller helst en hörna och inte mitt i.
    Det vore bättre om man här hade hjälp av de som driver stället....typ här röker vi inte, men på platserna där borta får man röka.
  • Tom Araya

    En annan sak som är svår är när man går på gator och torg. Jag försöker välja position på vägen där det är lätt för folk att undvika att möta mig på nära håll eller undvika att gå precis bakom. Sedan kan jag ju inte alltid påverka det.

  • LillaLusaLoppan
    EnAnonumius skrev 2015-02-19 08:03:54 följande:

    Enkelt.

    Jag själv gör som du..

    Går en bit från hållplatser, undviker att röka vid "ingångar"  etc etc..

    Finns inte askkopp så lyfter jag min fot och så släcker jag mot sulan av skon för att slänga i papperskorgen i stället.  Har det regnat nyligen så doppar jag fimpen i fukten inna ag slänger,.

    Vad jag inte begriper är att de ställen som har askkopp att erbjud vid köpcentra etc att de har lagt askkoppen vid "dörren"/"ingången".  

    Som Typ så här menar jag...

    Vad är vitsen med att ha den så nära?

    Blåser det på fel sätt så kommer ju röken in i entrén/hallen på stället om någon förbipasserande går in genom dörren och man tar de två sista blossen. Alternativt om dörren är dålig tätad så kan det ju tränga in.

    Det hade ju varit bättre att placera askkopparna c:a 20 meter MINIMUM från närmsta ingång.


    Bara ett pucko tror att det där betyder: "Rök här". Smarta människor fattar att det endast betyder: "Fimpa här!"
  • EnAnonumius
    LillaLusaLoppan skrev 2015-02-19 11:07:16 följande:
    Bara ett pucko tror att det där betyder: "Rök här". Smarta människor fattar att det endast betyder: "Fimpa här!"
    Suck..
    För att använda ditt epitet "pucko". Så har jag aldrig i texten hävdat att man skal stå röka där hela ciggen. Två bloss skrev jag inte mer.

    Och det är bara puckon som inte begriper att även om det handlar om "fimpa här" så är det inte alltid det blir riktigt släkt i den typen av askkoppar även om man försöker släcka riktigt. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tom Araya
    LillaLusaLoppan skrev 2015-02-19 11:07:16 följande:
    Bara ett pucko tror att det där betyder: "Rök här". Smarta människor fattar att det endast betyder: "Fimpa här!"
    Människor är bekväma, rökare är inte undantagna.
Svar på tråden Rökare - visa mer hänsyn!