Anonym (hippo) skrev 2015-02-21 00:33:30 följande:
Min chef nekar mig semester i samband med förlossningen. Och vill att jag ska ha min sem 2 mån innan bf. Vad fan gör jag ?? Ska jag jobba och hoppas på att jag inte föder på jobbet eller fejka mig till havandeskapspenning fast att jag inte har några problem? Plocka ur massa föräldrardagar en månad före??? Hjälp!
De är ju ändå semesterlagen som gäller.
Absolut kan man sitta och tycka och tänka om din chef, men det är säkert inte så att din chef nekar för att jäklas.
Du får helt enkelt skilja på äpplen och päron.
lite beroende på när det är beräknat till nedkomst och med hjälp av FK,s flexibla system i fråga om föräldraledighet och med hjälp av streetsmart finurlighet kan du säkert använda din semesterrätt på ett finurligt sätt.
Sen ser avtalen lite olika ut också fråga om att få lite pengar från företaget för föräldraledighet 10% av lönen under ledighet och under vissa förutsättningar.(beroende på avtal)
De är ju också dumt att förbruka de 10dagarna i samband med nedkomst och semester. Det är faktiskt två veckors semester.
Samtidigt kan du inte ta ut fler semesterdagar än du har rätt till. Beroende på din kommande semesterrätt och eventuellt sparade dagar, med tanke på att du vill ta ut 2månader innan. Det blir ju 8 veckor.
Men var street smart och planera så löser det sig säkert.
O tänk på!! All föräldraledighet som betalas av FK är EJ pensionsgrundande med automatik. Detta måste du göra aktivt i efterhand och har möjlighet att göra så i efterskott upp till 10-12 år efter föräldraledigheten.
Det är jättevanligt att föräldrar går miste om pensionsgrundande pengar under föräldraledigheten...
Ska tillägga att jag varigt fackligt aktiv i 20år. men de senaste 5åren har jag ej varigt med i matchen av personliga skäl. Så saker har kanske ändrat sig under dessa fem år.
Så någon kan kanske komplettera mig på de saker som eventuellt är fel?
Med all välmening