• Anonym (hippo)

nekad semester innan förlossning.

Min chef nekar mig semester i samband med förlossningen. Och vill att jag ska ha min sem 2 mån innan bf. Vad fan gör jag ?? Ska jag jobba och hoppas på att jag inte föder på jobbet eller fejka mig till havandeskapspenning fast att jag inte har några problem? Plocka ur massa föräldrardagar en månad före??? Hjälp!

• Svar på tråden nekad semester innan förlossning.
  • BeanBag
    ts hippo skrev 2015-02-21 19:14:54 följande:

Enl de jag pratade med på facket så får man max spara 5 dagar per år. Men som gravid max 25 dagar per år.

Jag pratade med chefen och sa till denne att för mig spelar det ingen roll NÄR på året semestern tas. Bara den inte tas ut före bf ! Men det godkändes inte heller. Sa även att jag kunde ta en vecka här å där så det inte blev en klumpsumma men NÄPP ! Då har chefen inte råd att ta in vikarie ! Och sa att jag kan sträcka mig till att jobba första veckan i Juli så den andra anställda kan ha sem då... den som ville ha iaf nån vecka i juli för längre vågar jag inte jobba eftersom att jag fick förra 2 veckor tidigare sagt datum. Jag ser ingen annan bättre lösning för mig än att jobba hela juni, ta ut föräldrardagar I juli så den andre anställda kan ha sem och att chefen kan ta in vikarie. För att sedan dryga ut mina dagar med detta, och de semesterdagarna skulle jag kunna plocka ut när det skulle passa bäst för min chef och jobbs skull.

vill inte ställa till det för någon, speciellt inte min familj och ekonomi. Men ändå är det JAG som är idioten...

Alltså jag måste ju vara lite dum men jag förstår inte vad det spelar för roll för din chef vilken sorts ledighet du tar? Han måste ju ta in en vikarie hur som helst, eller?
  • Ewald01
    Anonym (egen) skrev 2015-02-21 18:49:23 följande:
    Man har rätt att spara 5 dagar/år i 5 år

nedanstående text är från semesterlagen där kan du se att du har fel och att du kanske ska vara lite mer ödmjuk i din framtoning när det kommer till saker som du inte riktigt har koll på.

11 § Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats.

Har beslut om förläggning av semesterledigheten träffats på något annat sätt än genom överenskommelse med en arbetstagare eller dennes företrädare, ska arbetsgivaren underrätta arbetstagaren om beslutet. Underrättelsen ska lämnas senast två månader före ledighetens början. Om det finns särskilda skäl, får den lämnas senare, dock om möjligt minst en månad före ledighetens början. Lag (2009:1439).

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni?augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).
    Här finns det ju en lagtext.

• Ewald01

Sen har vi ju en Rubrik här som heter "fråga experten". Man skulle väl kunna bjuda in ngn urjist från facket som kan svara på frågorna.

En annan sak är sen om alla yrkesgrupper i Sverige har samma regler eller om det t.ex. finns olika regler för t.ex. de som jobbar i restaurangbranchen .... handel .... lärare osv.

• BeanBag
    Ewald01 skrev 2015-02-22 20:55:20 följande:

Sen har vi ju en Rubrik här som heter "fråga experten". Man skulle väl kunna bjuda in ngn urjist från facket som kan svara på frågorna.

En annan sak är sen om alla yrkesgrupper i Sverige har samma regler eller om det t.ex. finns olika regler för t.ex. de som jobbar i restaurangbranchen .... handel .... lärare osv.

Det finns ju olika avtal men det ska facket kunna svara på. Det kan ju finnas ett lokalt avtal för just den arbetsplatsen med men det borde ju TS veta i så fall.
  • Linnez

Du kan få havandeskapspenning från v32 utan att du mår dåligt. Jag fick min utan problem, sedan fick jag foglossning så var tvungen att vara hemma ändå 

• BeanBag
    Linnez skrev 2015-02-22 21:15:58 följande:

Du kan få havandeskapspenning från v32 utan att du mår dåligt. Jag fick min utan problem, sedan fick jag foglossning så var tvungen att vara hemma ändå 

För att få graviditetspenning ska man ha ett fysiskt ansträngande eller riskfyllt arbete. Det är inget som alla kan få.
  • Ewald01
    BeanBag skrev 2015-02-22 21:27:35 följande:
    För att få graviditetspenning ska man ha ett fysiskt ansträngande eller riskfyllt arbete. Det är inget som alla kan få.
    Ja ... TS har förresten inte sagt vad han/hon jobbar med. Eller har jag missat ngt? ...
  • Anonym (Chifen)

Jag kan hålla med om att chefer borde tagga ner lite i vad för typ av ledighet medarbetaren tar. Hen måste ju, som någon skrev, förbereda med vikarie i alla fall. Jag hade gladeligen beviljat min anställde semester även om det inte passade eller var mot lag och principer. Hon kommer ju ändå inte vara där så spela roll. Dels gör vi av med semester istället för att bygga upp en semesterskuld, det är positivt för företaget. Dels slipper medarbetaren ta ut FP innan barnet ens är fött, så hon kan spara dagar till senare.

Gravidpenning får man ansöka om, det är inte säkert att den beviljas om man inte har ett fysiskt eller psykiskt tungt arbete eller jobbar inom riskområden typ röntgen, kriminalvård eller annan vård. Men en person som ska få barn har alltid rätt att ta ut FP en tid innan beräknat datum, så vanlig FP får hon ta i så fall.

• HIPPO tss

Har återigen ringt facket å ja jag får spara min semester tills jag är tillbaka. Undantag när man är gravid tydligen. Min chef vägrade ringa facket för det stod inte i hennes papper. Detta har med någon semesterlag att göra. Hon på facket sa även hon att det inte direkt står någonstans men att hon skulle ringa upp idag om hon hittade det textat. Nu är det bara att ta striden å få superskäll.

• Förtryckt
    HIPPO tss skrev 2015-02-23 13:08:02 följande:

Har återigen ringt facket å ja jag får spara min semester tills jag är tillbaka. Undantag när man är gravid tydligen. Min chef vägrade ringa facket för det stod inte i hennes papper. Detta har med någon semesterlag att göra. Hon på facket sa även hon att det inte direkt står någonstans men att hon skulle ringa upp idag om hon hittade det textat. Nu är det bara att ta striden å få superskäll.

HEJA dig! Så skönt att se någon stå på sig, vi ÄR inte slavar allihop utan rättigheter, utan vi BÖR ta kampen när den kommer. Så glad för dig TS. Detta kommer ordna sig. Solig
    ---
  • Linnez
    BeanBag skrev 2015-02-22 21:27:35 följande:
    Jag tog föregivet att TS hade kollat upp det om hon har rätt till det. Är man i en viss yrkesgrupp så är det inte svårt. Det är många yrkesgrupper som ingår
  • Anonym (Pia)
    Förtryckt skrev 2015-02-23 17:24:34 följande:
    HEJA dig! Så skönt att se någon stå på sig, vi ÄR inte slavar allihop utan rättigheter, utan vi BÖR ta kampen när den kommer. Så glad för dig TS. Detta kommer ordna sig. Solig
    Slavar ? Aldrig någonsin har anställda haft så mycket rättigheter .Vi har flyttat verksamheten utomlands .
  • Ewald01
    Förtryckt skrev 2015-02-23 17:24:34 följande:
    Att ha rättigheten är en sak.

Men nu måste TS även får det han/hon har rätt till dvs gå till chefen och säga hur det står till. Ta strid .... Det kan ibland vara besvärligt!
  • Anonym (Mumin)
    HIPPO tss skrev 2015-02-23 13:08:02 följande:

Facket måste kunna hänvisa till praxis, lagstiftning eller kollektivavtal. Låter konstigt att de säger att det är så men att det inte står någonstans. Något konkret måste du kunna hänvisa till annars kan det bli svårt.
  • Heranell

Nu har jag inte läst hela tråden, men är föräldraledighet semestergrundande? Jag minns inte hur det var... om inte är det ju vettigt att spara semester som du kan ta ut när du börjat jobba igen. Bara en tanke... som sagt, jag har inte läst hela tråden.

• Hipooo

120 dagar är semestergrundande. Alltså 9 dagar. Men eftersom att man får spara max 25 dagar som gravid/föräldrarledig så kommer de dagarna bli utbetalda i slutet av Mars.

• Anonym (Chifen)
    Hipooo skrev 2015-02-23 23:56:33 följande:

120 dagar är semestergrundande. Alltså 9 dagar. Men eftersom att man får spara max 25 dagar som gravid/föräldrarledig så kommer de dagarna bli utbetalda i slutet av Mars.

Att skriva "alltså 9 dagar" är fel. Många kollektivavtal (statligt, kommunalt) samt även överenskommelser mellan arbetsgivare och arbetstagare ger en högre semesterrätt än 25 = alltså fler intjänade dagar.

Svar på tråden nekad semester innan förlossning.