• Anonym (Osäker)

Fritidspedagog röker cannabis

Hej!

Har på omvägar fått höra att min kollega på fritidshemmet där jag jobbar röker cannabis då och då. Kom som lite av en chock och jag är osäker på hur jag ska förhålla mig till detta, då han sköter sitt jobb bra enligt mig. Men samtidigt röker han ju på, och jag har hört att det sitter kvar i kroppen länge så man kan med andra ord säga att han har varit lite hög på jobbet? Vad tycker ni jag ska göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-03 16:45
    Jag har varit på min vakt på jobbet nu det senaste sen jag fick reda på det här och jag har inte märkt någonting udda eller någon förändring alls. Som jag sade i trådstarten så sköter han sitt arbete utmärkt och har blivit omtyckt av oss kollegor och barnen sedan han började arbeta hos oss! Jag förstår att många av er är lika oroliga som jag har varit, men jag har efter att ha läst den här tråden och tänkt mycket själv bildat mig uppfattningen att jag skall låta det vara! Men skulle jag märka någon förändring hos honom så kommer jag prata med honom i första hand!

• Svar på tråden Fritidspedagog röker cannabis
  • Anonym (droger och barn är ingen bra kombination)
    Anonym (Osäker) skrev 2015-03-03 18:53:30 följande:
    Hur ska jag kunna garantera det? Frågan är varför det låter på dig som det är en stor risk, du känner ju inte människan. Han har inte kommit påverkad hittills, så jag bedömer det som osannolikt att han skulle göra det i framtiden...

Självklart har jag från start vetat vad som gäller angående min anställning. Hade jag varit helt fast vid att följa det till punkt och pricka hade jag aldrig gjort tråden eller hur? Utan jag har varit osäker och har efter lite om och men kommit fram till det jag i nuläget står ganska fast vid...
    Ledsen ts men jag köper inte dina förklaringar, eller så är du väldigt osäker angående din roll och ditt ansvar och bör uppdatera de kunskaperna, men debatten var intressant ändå., men nu får det räcka för idag med debatter på FL

• Anonym (Jeremiah)
    Anonym (droger och barn är ingen bra kombination) skrev 2015-03-03 18:32:56 följande:
    Nej du har verkligen inte uppfattat mina tankegånar rätt, vilket jag har svårt att förstå, jag vet inte om du medvetet försöker ändra på verkligheten eller om du helt enkelt inte förstår

Så att du förstår:
    1. varken du eller jag vet hur mycket eller hur lite killen anvädner droger eller om han gjort det eller inte på arbetsplatsen
    2 Jag anser alkohol vara en drog som är precis lika farlig som olagliga droger men alkohol är inte olagligt, däremot gör det en person som kör rattfull, slåss på fyullan etc på fritiden lika olämplig att jobba med barn
    3. Du vet inte hur din pappa hade hanterat andra droger än alkohol, kanske hade det blivit bättre, kanske likadant, kanske sämre, personliga upplevelser kan variera, vissa har inga problem med föräldrar som dricker och vissa har problem med förädlrar som använder droger, det som är gemensamt för de flesta barn är dom hade inte mått sämre om föräldrarna avstått att nyttja droger.
    När det gäller konsumtion av alkohol så måste det alltså gå så långt att man kör rattfull eller slåss på fyllan för att du ska göra bedömningen att man är olämplig att jobba med barn. När det gäller cannabis så räcker det att man röker på några gånger i månaden hemma i sin bostad tillsammans med kompisar och kollar på film. Endast för att det sistnämnda är ett lagbrott. Logiskt och bra! :) 
  • Aniiee
    Anonym (droger och barn är ingen bra kombination) skrev 2015-03-03 18:38:58 följande:
    Kanske av anledningen är att det ena ÄR en olaglig drog medans den andra inte är det, sen kan man ju ha vilka åsikter man vill om detta men det förändrar inte de lagar och regler som finns, eller vad säger du?
    Swek skrev 2015-03-03 18:24:53 följande:
    Och du har heller ingen som helst rätt att kräva hur en annan person bör reagera på rykten. 
    Alkohol har också varit en olaglig drog. Hur tror du att det slutade? Inte var det politiker som gjorde något åt det, i alla fall....

Nej, både du och jag gör massor av olagliga saker i våra liv som vi varken bör eller kan straffas för. Att någon röker en joint en fredagskväll skiter jag fullständigt i, det är inget som drabbar varken mig, dig eller våra barn.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (Lovar)
    Anonym (droger och barn är ingen bra kombination) skrev 2015-03-03 18:54:40 följande:
    Nu har den här debatten tagit allt för mycket av min tid, jag har ett liv och åtagande utanför FL's väggar.
    Mina och andra drogmotståndares inlägg eller drogförepråkares inlägg förändrar dessutom inte ett dugg på den verklighet med lagar och regler som råder, att vissa inte verkar ta hänsyn till lagar och regler och anser dem onödiga får stå för dom men jag uppmanar dom att stå för sina åsikter även i person inför arbetsgivare och barnomsorgspersonal och föräldrar till barnens vänner osv, för vill man ändra på saker så måste man visa först att man faktiskt står bakom sina åsikter, att göra det anonymt på FL kommer inte förändra något, fast i ärlighetens namn tror jag inte det kommer att förändra något annat än deras syn på er om ni kommer med prodrogåsikter till arbetsgivare, skol- fritids- eller förskolepersonal.
    Men nu har jag inte tid längre att skriva men debatten dyker säkert upp igen i andra trådar, den har en tendens att göra det, ett sånt här ämne som diskuteras men som aldrig kommer någon vart.

Jag är också drogmotståndare på arbetsplatser, bilar och andra känsliga ställen.
    Så kom inte försök att säga jag är för droger, använder inte ens droger.
    Skillnaden mellan dig och mig, är att jag har en betydligt mer pragmatisk syn på det hela.
    Där jag inte låter känslor svalla över och få mig inte se vad som är vad längre.

• Swek
    Anonym (droger och barn är ingen bra kombination) skrev 2015-03-03 18:54:40 följande:

Nu har den här debatten tagit allt för mycket av min tid, jag har ett liv och åtagande utanför FL's väggar.
    Mina och andra drogmotståndares inlägg eller drogförepråkares inlägg förändrar dessutom inte ett dugg på den verklighet med lagar och regler som råder, att vissa inte verkar ta hänsyn till lagar och regler och anser dem onödiga får stå för dom men jag uppmanar dom att stå för sina åsikter även i person inför arbetsgivare och barnomsorgspersonal och föräldrar till barnens vänner osv, för vill man ändra på saker så måste man visa först att man faktiskt står bakom sina åsikter, att göra det anonymt på FL kommer inte förändra något, fast i ärlighetens namn tror jag inte det kommer att förändra något annat än deras syn på er om ni kommer med prodrogåsikter till arbetsgivare, skol- fritids- eller förskolepersonal.
    Men nu har jag inte tid längre att skriva men debatten dyker säkert upp igen i andra trådar, den har en tendens att göra det, ett sånt här ämne som diskuteras men som aldrig kommer någon vart.

Det är bra att du som är "drogförespråkare" inte klarar av att se skillnad på drog och narkotika. För jag kan lova dig att alla i din närvaro, inklusive dina barn och dig själv använder någon form utav drog, i form av kaffe, nikotin, alkohol, socker etc. 

Bara för att någonting är lagligt betyder inte det att det inte är en drog.  
    Så ska du hålla på och vara präktig och tro att allt du säger är fakta så kan du börja med att göra skillnad på droger och narkotika. 

Alkohol är lagligt, cannabis är det inte. Hur skulle du reagera om en av dagisfröknarna gick runt och var påtänd på tunga smärtstillande mediciner, som denne fått utskrivet av läkare. Det är en drog, precis som alkohol, narkotikaklassat precis som cannabis, men lagligt att bruka då en läkaren skrivit ut det.
  • Efraim Barkbit
    Aniiee skrev 2015-03-03 19:04:32 följande:

Alkohol har också varit en olaglig drog. Hur tror du att det slutade? Inte var det politiker som gjorde något åt det, i alla fall....

Nej, både du och jag gör massor av olagliga saker i våra liv som vi varken bör eller kan straffas för. Att någon röker en joint en fredagskväll skiter jag fullständigt i, det är inget som drabbar varken mig, dig eller våra barn.

Det är är faktiskt en direkt lögn. Sverige har de senaste 100 åren haft en synnerligen öppen debatt kring alkohol och även efter motbokens avskaffande. Så det var i högsta grad folkvalda politiker som var med och gjorde starkare spritdrycker lagliga att köpa i fri mängd om än med begränsningar via det kloka monopolet. Denna restriktiva, folkhälsopolitik har lett till att vi som enda land i världen har en dokumenterad minskning av konsumtionen i relation till folkmängd nu och då.

Nä jag gör faktiskt inte olagliga saker nu och då men skulle det inträffa så reflekterar jag över hur jag skall undvika att det händer igen.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    Anonym (Lovar) skrev 2015-03-03 18:43:40 följande:

Aldrig riktigt förstått detta med det är olagligt argumentet.

Jag kan ju inte gå/åka någonstans innan man ser folk bryta mot lagen.

Vad gör cannabis som speciellt och inte ladda ner en film till exempel?

Eller för den skulle köra för fort eller gå över gatan när det är rött.

Speciellt den sista, då du i princip bara riskerar ditt eget liv.

Gå mot röd gubbe är inte något man kan bli lagförd för.

Den oförståelse du ger uttryck för kommer att ge dig ett liv i utanförskap vare sig du själv inser det eller ej.
  • Anonym (Lovar)
    ErnstHugo skrev 2015-03-03 19:28:22 följande:
    Gå mot röd gubbe är inte något man kan bli lagförd för.

Den oförståelse du ger uttryck för kommer att ge dig ett liv i utanförskap vare sig du själv inser det eller ej.

Jo, kan bli vårdslöshet i trafiken vid vissa förutsättningar, eller menar du att du inte lagförs när man får en "vårdslöshet i trafiken"?
    Vad gör cannabis så speciellt menar du, från de andra brotten?
    Det är ju ett argument man använder, utanförskap är en annan fråga och är till följd av stigmatiseringen i samhället och droger.
    Och skulle man prata om utanförskapet som problemet, så varför ursäktar man sig och använder brottet som argument och inte klart och tydligt berättar det är utanförskapet som det gäller.

Gott försök, men du pratar om nått helt annat.

• Aniiee
    ErnstHugo skrev 2015-03-03 19:22:24 följande:
    Det är är faktiskt en direkt lögn. Sverige har de senaste 100 åren haft en synnerligen öppen debatt kring alkohol och även efter motbokens avskaffande. Så det var i högsta grad folkvalda politiker som var med och gjorde starkare spritdrycker lagliga att köpa i fri mängd om än med begränsningar via det kloka monopolet. Denna restriktiva, folkhälsopolitik har lett till att vi som enda land i världen har en dokumenterad minskning av konsumtionen i relation till folkmängd nu och då.

Nä jag gör faktiskt inte olagliga saker nu och då men skulle det inträffa så reflekterar jag över hur jag skall undvika att det händer igen.
    Nu tänkte jag kanske inte på Sverige enbart, och inte heller på enbart 1900-talet och motboken....

Och SJÄLVKLART är folkvalda (!) politiker med och avskaffar och inför lagar. Men det är väääääldigt sällan där debatten börjar.

Aldrig gått över en väg där det inte är övergångställe? Inte gått emot rött? Parkerat lite slarvigt? Tagit en krona för mycket i växel på jobbets kaffekassa? Kört med cykel på trottoaren? Och, BTW, var skrev jag att det skulle vara lagliga/olagliga saker vi gör enligt SVENSK lag? Solig
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Efraim Barkbit
    Anonym (Lovar) skrev 2015-03-03 19:37:59 följande:

Jo, kan bli vårdslöshet i trafiken vid vissa förutsättningar, eller menar du att du inte lagförs när man får en "vårdslöshet i trafiken"?

Vad gör cannabis så speciellt menar du, från de andra brotten?

Det är ju ett argument man använder, utanförskap är en annan fråga och är till följd av stigmatiseringen i samhället och droger.

Och skulle man prata om utanförskapet som problemet, så varför ursäktar man sig och använder brottet som argument och inte klart och tydligt berättar det är utanförskapet som det gäller.

Gott försök, men du pratar om nått helt annat.

Att gå mot röd gubbe var det du skrev. Det kan man inte bli lagförd för.

Som sagt det är mest du själv som drabbas om du inte fattar de demokratiska spelreglerna. Att det finns ett stigma runt knarkare är ju inte konstigt egentligen då de per definition är kriminella.
Svar på tråden Fritidspedagog röker cannabis