Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

SR ifrågasätter inte rasistisk same

oOOo oOOo skrev 2015-02-22 15:10:49 följande:
    I detta fallet tror jag nog att du kan ha rätt 

oOOo oOOo skrev 2015-02-22 15:10:49 följande:
    till skillnad från dig då. De har nog tom förmågan att inse att det ena inte har med det andra att göra.
    KillBill skrev 2015-02-22 14:58:47 följande:

Jag är beredd att slå vad om att jag har rätt är du? 

De lite mer intelligenta debattörerna inser till skillnad från dig att

När du inser att jag har rätt så försöker du att förminska och förlöjliga mig som motståndare. Det är inte snyggt.

• KillBill
    kenneth768768 skrev 2015-02-22 23:04:14 följande:
    Nja, snarare är samelagstiftningen isf tydligt rasistisk, men den har fått nån sorts dispens att vara det.

Jag har bara stött på åsikten att sametinget är rasistiskt bland sverigedemokrater, högerextrema och på siter såsom Avpixlat, Nationell.nu osv. Varför är samefrågan så viktig för sverigedemokrater och högerextrema och vad beror det på att åsikten att sametinget är rasistisk inte är mer spridd i samhället?  

Frågan är ärligt ställd och jag är tacksam om jag kan få ett vettigt svar, 

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-22 22:56:51 följande:
    Ha ha detta fick mig att tänka på "EnArgBlatte"  och hans sköna reflektion på rasism i hans videoblogg  "omvänd rasism"...
    ">

Något för både rasister och antirasister kan ha god behållning av att höra.
    Du har fortfarande inte svarat på hur du ser på samefrågan som diskuteras här i tråden.
  • KillBill
    Staty skrev 2015-02-22 23:50:46 följande:
    Känns lite som att du negligerar frågan enbart för att den kommer från specifikt vissa grupper.

Du borde se till själva frågan som sak istället för vart frågan kommer ifrån.

Är det rasistiskt att jag som somalier inte får rösta i sametinget enbart för att jag är somalier?

Jag tycker att det är rasism. Vad tycker du?

Nej jag tycker inte att det är rasism. Det finns en särskild FN resolution om ursprungsfolkens rättigheter som ger samerna vissa privilegier. Vidare så har
    sveriges riksdag lagstiftat om hur sametinget ska fungera. Sametingets vara eller inte vara behandlades av KU för ca 1 år sedan och samtliga partier (dvs även SD) röstrade för att behålla sametinget som det är. 

Jag ser det som att ändamålet helgar medlen och samernas privilegier ska säkra att Sverige även i framtiden har en ursprungsbefolkning. Nu vill jag ha svar på min fråga:

KillBill skrev 2015-02-22 23:34:07 följande:

Jag har bara stött på åsikten att sametinget är rasistiskt bland sverigedemokrater, högerextrema och på siter såsom Avpixlat, Nationell.nu osv. Varför är samefrågan så viktig för sverigedemokrater och högerextrema och vad beror det på att åsikten att sametinget är rasistisk inte är mer spridd i samhället?  

• KillBill
    Staty skrev 2015-02-23 00:38:08 följande:
    Jag tycker det är rasism när man sorterar ut människor utefter hudfärg och ursprung och sånt där. Men om du inte tycker det så är det ditt problem.
    Och eftersom Sverigedemokraterna i fjol i KU röstade för att bibehållna sametinget så bör väl Sverigedemokraterna, enligt dig, betraktas som ett rasistiskt parti?
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-22 12:08:00 följande:
    Så var det dags igen.. 
    Du väljer bara att ta för givet att det är på ett visst sätt och sedan agera ut efter detta. Du för en s.k "guillt by association"..

Du vet inte varför jag svarde oOOo oOOo så som jag gjorde. Du är inte heller intresserad av att ta reda på varför jag svarade som jag gjorde heller. Det syns ju tydligt.
    Utan väljer att ta för givet att det är på ett visst sätt och sedan arbetar ut efter det. Och dra dig inte för att sitta och anklaga folk efter dina falska premisser heller.

Det var som en skrev, i en annan tråd. Bara för att man håller med en kommentar/eller kommer med fakta från ena eller andra sidan  så betyder det INTE att man gör ett ställningstagande, eller har missförstått.
    Du och några andra FL-are som diskuterar EMOT rasismen bör vackert lära er detta.

Hans kommentar om "gasderobsnazister" är neutralt formulerat och skulle kunna mycket väl läggas in i valfri tråd som handlar om rasism och/eller antirasism. 

Så nej jag har inget behov av att ta på någon "skämskudde" bara för att du anser detta.

Dessutom så är det märkligt att DU och andra s.k "antirasister" inte ser er egna bjälke i ögat heller. Ni är lika skickliga på att sitta och döma gruppen efter individen, så som ni sitter och anklar "rasister" (eller SD:are som det blivit så populärt från vänsterpacket att skylla på i dagsläget)  för att göra andra för att göra.  

Ja jag är väl medveten om att jag skriver detta inlägget med en stor sannolik risk på att få ord och åsikter lagda i munnen från din sida. Du har gjort så för nämligen när du svart mig. Låtit bli att läsa vad som står.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Du är medveten om att ditt inlägg från igår, där du starkt kritiserade mig för att jag antagit att du hade en uppfattning i samefrågan, blir löjligt när du nu bekräftar att du hade just den uppfattningen?
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-23 02:20:16 följande:
    Håller med dig här.
    Det ÄR rasism det du beskriver och det står även så på FN's hemsida vad definitionen på rasism är. 
    Så skall man gå på den äkta definitionen, satt enligt FN, så är det faktiskt rasistiskt att Somalier eller jag som är Svensk, eller EnArgBlatte (han var bosnier om jag mins rätt) inte får rösta i sametinget bara för att vi är just icke samer. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Som jag har sagt förut så gäller det att hålla flera bollar i luften när man ska diskutera samefrågan.

Syftet med lagstiftningen om sameting är att stärka samerna, Sveriges enda ursprungsbefolkning. FN har antagit resolutionen om ursprungsfolkens rättigheter och Sveriges hantering av samerna har stöd i denna resolution.

Man kan inte låtsas som att FN inte har en resolution om ursprungsfolken och bara hänvisa till FN dokument om rasism det blir ju bara löjligt.

Alla riksdagspartier dvs även Sverigedemokraterna röstade i fjol för att sametinget skulle behållas. Om sametinget är rasistiskt så måste ni, vad jag förstår, uppfatta SD som ett rasistiskt parti? Men handen på hjärtat, det tycker ni väl inte?
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-02-23 08:49:44 följande:
    Ja, då är alla partierna rasistiska precis som du som propagerar för begränsande av medbestämmande på etnisk basis.
    EnAnonumius skrev 2015-02-23 02:20:16 följande:
    Så skall man gå på den äkta definitionen, satt enligt FN, så är det faktiskt rasistiskt att Somalier eller jag som är Svensk, eller EnArgBlatte (han var bosnier om jag mins rätt) inte får rösta i sametinget bara för att vi är just icke samer. 

I och med att samtliga riksdagspartier (dvs även SD) ställer sig bakom Sametingslagen blir er syn på Sametingslagen i det närmaste fundamentalistisk.
  • KillBill
    kenneth768768 skrev 2015-02-23 16:37:31 följande:
     Viktig fråga för sverigedemokrater, är den?
    Tack för ditt svar. Om du googlar på de 3 orden samer, SD och rasism så får du väldigt många träffar och jag får därför intrycket av att samefrågan är väldigt viktig för många sverigedemokrater.
  • KillBill
    Staty skrev 2015-02-24 01:00:52 följande:
    va, jag fattar inte vad Sverigedemokraterna har med det här o göra.
    Jag har EN åsikt i den här tråden, och den är solklar. jag skriver den igen.
    "Jag tycker det är rasism när man sorterar ut människor utefter hudfärg och ursprung och sånt där. Men om du inte tycker det så är det ditt problem."
    Du får gärna säga om du håller med om det påståendet eller inte.
    Har jag inte deklarerat min ståndpunkt i tråden tillräckligt tydligt ännu?

1) Nej, i likhet med samtliga riksdagspartier anser jag inte att sametinget är rasistiskt.

2) Sveriges samer är däremot ibland drabbade av rasism.

3) Att kollektivt anklaga samerna för att vara rasistiska tenderar i sig att vara rasistiskt
Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same