EnAnonumius skrev 2015-02-24 19:55:48 följande:
Okey.. Special för dig då. Försök att läsa vad som står och inte vad du tror att "det menas".
Jag tar om ditt felaktiga påstående här:
"Men EnAnonumius anser vad jag förstår att vem som helt bör ha rätten att bli betraktad som same och därför har mitt inlägg relevans:"
* Det du citerade handlade INTE alls "helt om vem som skall ha rätten", det handlade RASISM i sig och på att det bedöms på RASISTISKA grunder.
Det som ÄR lustigt att du lyckades missa detta med att det handlar om RASISM och rasistiska grunder den bedömningen görs på när man till och med till och med INLEDDE det stycket, du citerade, med detta "Det ÄR rasism "(enligt FN deklarationen definitioner om rasism)"..... "
"Det ÄR rasism (enligt FN deklarationen definitioner om rasism) att sitta och säga att en dansk man/kvinna som gifter sig med en same inte räknas som same och kommer inte att bli en same, även om dansken assimilerar sig själv till den samiska livsstilen, och samiska tankebanorna, den samiska kulturen, och är för alltid förbjuden att inte deltaga i samen frågorna som sametingen slår vakt om, bara för att h*n INTE räknas som same av samerna"
Jag har ALDRIG knystat ett ord om "vem som skall ha rätten" att får lov att kallas för same.
Det jag verkligen har gjort var att enbart PEKAT på att det är rasism med sådant tankesätt, de byggs på deras sätt att att säga att "dansken" aldrig kan kallas för same då h*n inte är "född same" eller "ha samiska förfäder".
Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Du tolkar FN deklarationen som att det är rasism, att säga att en dansk man/kvinna som gifter sig med en same och assimilerar sig till den samiska livsstilen, tankebanorna osv. Inte räknas som/kan bli en same. Jag gör inte den tolkningen.
Vad gäller etnicitet så är jag av den uppfattningen att man inte kan byta etnicitet på det sätt du vill göra gällande. En same kan inte "konvertera" och bli aborigin (eller tvärt om) och det handlar för mig inte om rasism.
Jag tycker att det skulle vara befängt om en nation inte skulle kunna stödja sin ursprungs/minoritetsbefolkning utan att det skulle tolkas som rasism. Däremot är jag av den uppfattningen att om en nation skulle stödja/ge förmåner till alla andra än sin ursprungs/minoritetsbefolkning, ja då skulle det vara rasism.