• Anonym (AJ AJ)

Utlag runt ögat! Gör ont! BILDER

Vad tror du att dessa utslag kan vara?
    Jag har mina egna aningar och var till läkaren igår, men utslagen blev värre. Säger sen vad jag tror det är och vad jag fått utskrivet, vill först se om någon här tror samma som mig.

Bilder

• Svar på tråden Utlag runt ögat! Gör ont! BILDER
  • Nyfikna72

Nån reaktion på nåt? Du kan ju alltid prova nåt antihistamin typ loratadin.

• Maria

Jag är inte sådär jättebra på utslag men kom att tänka på herpes zoster. Det ska man ha ögonsalva och tabletter för om jag minns rätt. Tänker på det ser ut som det varit små blåsor i några av dem. Om de svider och bränner så pekar det också på nåt sånt. Men jag kan verkligen ha jättefel, bra du gått till läkare.

• eber4

En del blir ju ganska rödflammiga av sperma i ansiktet.

• Anonym (AJ AJ)

Ingen mer??

• Anonym (AJ AJ)

Jag misstänker att det kan vara perioral dermatit eftersom att jag haft det tidigare och behandlat med Tetracyklin för det. Fast då när jag hade det så hade jag även utslag runt mun, vid näsan.
    Har även tidigare ätit en kur med Tetralysal.

Men denna gång är utslagen hittils endast runt ögonen, det började på ena ögat och har någon pytteliten prick på ena ögat men som sagt så är hö öga mer drabbat.
    Vet som sagt inte om det är PD men misstänker det eftersom jag inte har någon annan aning om vad det kan vara?
    Var till läkaren igår och fick utskrivet finacea gel vilket har gjort att utslagen förvärrats, hela hö öga är helt rött runt om (som bilderna visar)Så jag har alltså nu smort på Elocon (kortison kräm) som jag är väl medveten om att man helst inte ska använda i ansiktet och framförallt inte om det nu är PD/rosacea. Men de är det enda som har snabb effekt, utslagen försvinner felativt snabbt och ömheten avtar, dock så förvärras utslagen i efterhand. Dom återkommer ju, och blir eftersom allt fler.
    Men jag vet inte vad jag ska göra? Jag kan inte behandla med Tetracykliner nu eftersom att jag är gravid därav jag vände mig till en läkare och fick istället nu testa finacea gel som förövrigt verkar vara skit eftersom det bränner och känns hemskt när man smort på det, och så blev det ännu rödare. Läkaren var så klart en kass AT-läkare som så klart heller inte visste om de är PD, hade visste väl egentligen ingenting.

Mina symtom:
    Började för några månader sedan, slutet av oktober kanske. Började med en pytteliten prick på höger ögonlock, som jag smorde på kortison när den dök upp. Nu på sistone blivit betydligt mer utslag, som enl bild men fortfarande mest på hö- öga men några små på vä- öga. Utslagen ser ut som på bild, ömmar om man rör / stryker vid dem samt bränner en aning.

Så nu undrar jag vad ni tror, när jag sagt vad jag tror de är? Kan det vara det eller tror du att det är något annat, om isåfall vad?

En annan undran jag har är om man kan använda Essex kräm med svavel i? Som jag hört ska vara bra när man har PD men kan jag använda den under en graviditet?

• Anonym (Wildrat)

Min erfarenhet är att perioral dermatit mår bäst av att vara ifred. Men kan man ha det runt ögat? Jag har på hakan och runt näsan men det håller sig lugnt om jag inte smörjer eller petar.

Gå till en hudläkare istället. Peta inte i det själv, det blir bara värre då. Du är ju begränsad i vad du kan använda IOM graviditeten. Jag fick inte ens Finacea när jag var gravid.

• Anonym (AJ AJ)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-02-21 22:10:35 följande:

Min erfarenhet är att perioral dermatit mår bäst av att vara ifred. Men kan man ha det runt ögat? Jag har på hakan och runt näsan men det håller sig lugnt om jag inte smörjer eller petar.

Gå till en hudläkare istället. Peta inte i det själv, det blir bara värre då. Du är ju begränsad i vad du kan använda IOM graviditeten. Jag fick inte ens Finacea när jag var gravid.

Ja de är väl så, och de enda som verkar hjälpa mot de är väl behandling med Tetracykliner.

Tyvärr så måste man här ha en remiss för att få komma till hudläkare då det inte finns i min kommun.Jag har ingen aning om det bara kan sitta runt ögonen? Kan det vara något annat? Men vad skulle det isåfall kunna vara tänker jag då?

• Nixe

Sådär fick jag för fyra år sedan. Det var ett virus, fick antivirala som läkaren sa åt mig att börja med redan i kassan på Apoteket för han var rädd att det skulle hinna sätta sig på hornhinnorna. Började som ett eller två små kliande "myggbett" vid ena ögat och några dagar senare hade jag som en svullen mask av utslag runt bägge ögon, gjorde jätteont.

• alice85

Atopiska eksem? Jag har det och brukar få utslag runt ögonen sådär. Är de röda fläckarna torra? Det som hjälper mot atopiska eksem är att verkligen ösa på med kortisonkräm, flera gånger om dagen och också använda feta mjukgörande krämer.

• Maria

Nu blev jag nyfiken, så jag slog upp dermatitis perioralis i min gamla dermatologi-bok. Står till sist "en variant av sjukdomen visar sig som rodnad och papler runt ögonen" (papler = små knoppar). Dvs kan vara perioral dermatit. Lokalsteroid kan verka kortvarigt men besvären blir värre när man slutar. Annars ska man äta tetracyklin som är uteslutet under graviditet. Står också man kan använda azelainsyra lokalt - har desvärre ingen aning om vad det kan vara eller om man får använda det.

MEN det är rätt oprofessionellt av mig egentligen att försöka mig på diagnoser såhär, får ursäkta mig med ren nyfikenhet. Jag hade bett om tid hos hudläkare. Alternativt att AT-läkaren hade pratat med en handledare/fått råd av hudläkare. Man får lov att använda steroid i ansiktet men det kanske hjälper dåligt på sikt. Ögonläkare kan också en del om hudåkommor runt ögonen men de växer knappast på trän.

• Ewa Lundgren

Hej! Suttit o kollar runt på nätet senaste veckan. Ser exakt ut som på dina bilder. Började klia, sen svida som attan, svullnar o gör ont. Av allt jag läst tror jag det lutar åt PERIORAL DERMATIT...

Slutade m eyelinerpenna o mascara o börjat tvätta m mandelolja OCH solar inte ansiktet.

Hur bar du dig åt? Kan säga att min mamma fick sånt här skit EFTER 60! Hon målade sig aldrig m solade jättemycket. Hon hade trol rosacea sen 20 års ålder. Jag fick samma konstaterat 2015 pga utslag på kinder o haka, som kom o gick. Men runt ögonen har jag aldrig haft tidigare.

Hoppas jag når dig trots lång tid passerat.

Mvh Ewa Lundgren ????

Svar på tråden Utlag runt ögat! Gör ont! BILDER