Jag misstänker att det kan vara perioral dermatit eftersom att jag haft det tidigare och behandlat med Tetracyklin för det. Fast då när jag hade det så hade jag även utslag runt mun, vid näsan.
Har även tidigare ätit en kur med Tetralysal.
Men denna gång är utslagen hittils endast runt ögonen, det började på ena ögat och har någon pytteliten prick på ena ögat men som sagt så är hö öga mer drabbat.
Vet som sagt inte om det är PD men misstänker det eftersom jag inte har någon annan aning om vad det kan vara?
Var till läkaren igår och fick utskrivet finacea gel vilket har gjort att utslagen förvärrats, hela hö öga är helt rött runt om (som bilderna visar)Så jag har alltså nu smort på Elocon (kortison kräm) som jag är väl medveten om att man helst inte ska använda i ansiktet och framförallt inte om det nu är PD/rosacea. Men de är det enda som har snabb effekt, utslagen försvinner felativt snabbt och ömheten avtar, dock så förvärras utslagen i efterhand. Dom återkommer ju, och blir eftersom allt fler.
Men jag vet inte vad jag ska göra? Jag kan inte behandla med Tetracykliner nu eftersom att jag är gravid därav jag vände mig till en läkare och fick istället nu testa finacea gel som förövrigt verkar vara skit eftersom det bränner och känns hemskt när man smort på det, och så blev det ännu rödare. Läkaren var så klart en kass AT-läkare som så klart heller inte visste om de är PD, hade visste väl egentligen ingenting.
Mina symtom:
Började för några månader sedan, slutet av oktober kanske. Började med en pytteliten prick på höger ögonlock, som jag smorde på kortison när den dök upp. Nu på sistone blivit betydligt mer utslag, som enl bild men fortfarande mest på hö- öga men några små på vä- öga. Utslagen ser ut som på bild, ömmar om man rör / stryker vid dem samt bränner en aning.
Så nu undrar jag vad ni tror, när jag sagt vad jag tror de är? Kan det vara det eller tror du att det är något annat, om isåfall vad?
En annan undran jag har är om man kan använda Essex kräm med svavel i? Som jag hört ska vara bra när man har PD men kan jag använda den under en graviditet?