• Anonym (Stopp)

Förstoppad, inget hjälper!

Hade en extremt stressig vecka förra veckan och var delvis förstoppad fram tills fredagen. Jag kunde liksom få ut lite avföring flera gånger om dagen, i princip normal mängd totalt, men kände mig aldrig helt tömd. I torsdags köpte jag hem microlax och använde, utan resultat (och har testat i fredags och lördags också). Eller, det kom ut lite lös avföring och det var jag ändå tvungen att trycka ut. Sedan i fredags är det totalstopp. Det kommer knappt ens ut fisar. Har börjat få ont i magen också. Jag är nästan helt säker på att det sitter i ändtarmen eftersom det går att trycka på vid toalettbesök och jag tror att jag stött emot denna klump när jag använt microlax (antingen det eller så har tarmarna kollapsat i sig själva).
    Jag har redan ringt vårdcentralen och står nu i kö.
    Min fråga är vad de kan göra? Är det någon som varit hos läkaren för samma besvär? Har de något super stolpiller som inte finns receptfritt? 
    Jag är bara hemskt rädd just nu.
    Äta katrinplommon och andra laxerande tror jag inte funkar nu, eftersom det är en stor golfboll, hård som en sten, som sitter i ändtarmen.?
    Ursäkta för allt det grafiska.

• Svar på tråden Förstoppad, inget hjälper!
  • Anonym (My)

Det finns droppar på Apoteket som skall tas på kvällen och verka under natten. Dessa brukar göra susen för mig (när microlax osv går bet). Kommer dock inte ihåg vad de heter men fråga på Apoteket.

Hoppas att du får tömma dig snart!

• Anonym (Stopp)
    Anonym (My) skrev 2015-02-23 07:46:16 följande:

Det finns droppar på Apoteket som skall tas på kvällen och verka under natten. Dessa brukar göra susen för mig (när microlax osv går bet). Kommer dock inte ihåg vad de heter men fråga på Apoteket.

Hoppas att du får tömma dig snart!

Funkar det när man varit förstoppad så länge då?
  • Anonym (My)
    Anonym (Stopp) skrev 2015-02-23 07:56:38 följande:
    Funkar det när man varit förstoppad så länge då?
    Ja! Det löser upp proppen.
  • Anonym (Hej)

Katrinplommonjuice kan också hjälpa

• Anonym (Stopp)

Men är det ingen som fått någon hjälp av sjukvården då som vet om de ens kan göra något?
    Står fortfarande i kö. Vårdcentralen kommer ringa upp runt kl 9.
    Det som gör mig orolig är ju att det gör ont i magen, liksom hugger till.

• The TARDIS

Lavemang? Vinylhandskar och glidmedel, och faktiskt försiktigt, manuellt, hjälpa det som sitter där ut, om du känner det med fingrarna.

• Anonym (löser sig)

För att lösa upp så kallade "fekalom" (när det blir som stenhårda stora klumpar) så brukar man köra en kur med Movicol. Finns receptfritt på apoteket. Normal dos är 1-3 påsar per dag i ett par veckor för att få igång tarmen. Vid fekalom som behöver lösas upp så tar man däremot 8 påsar per dag i max 3 dagar i följd. Man löser upp dessa 8 påsar i 1 liter vatten och dricker allt inom 6 timmar för bästa resultat.
    Jag tvivlar på att du verkligen behöver dunderkuren med 8 påsar, men Movicol är effektivt även om du tar 3 påsar ett par dagar tills tarmen kommit igång. Hjälp gärna till med Microlax/Resulax samtidigt, samt ännu bättre om du kan använda ett klyx (större mängd vätska).

• Anonym (Stopp)
    Anonym (löser sig) skrev 2015-02-23 08:15:15 följande:

För att lösa upp så kallade "fekalom" (när det blir som stenhårda stora klumpar) så brukar man köra en kur med Movicol. Finns receptfritt på apoteket. Normal dos är 1-3 påsar per dag i ett par veckor för att få igång tarmen. Vid fekalom som behöver lösas upp så tar man däremot 8 påsar per dag i max 3 dagar i följd. Man löser upp dessa 8 påsar i 1 liter vatten och dricker allt inom 6 timmar för bästa resultat.
    Jag tvivlar på att du verkligen behöver dunderkuren med 8 påsar, men Movicol är effektivt även om du tar 3 påsar ett par dagar tills tarmen kommit igång. Hjälp gärna till med Microlax/Resulax samtidigt, samt ännu bättre om du kan använda ett klyx (större mängd vätska).

Fast det står att man ska vara diagnostiserad med fekalom innan man använder det?
  • Anonym (Stopp)
    The TARDIS skrev 2015-02-23 08:13:58 följande:

Lavemang? Vinylhandskar och glidmedel, och faktiskt försiktigt, manuellt, hjälpa det som sitter där ut, om du känner det med fingrarna.

Jag har försökt, problemet är att jag inte kan känna den, allt känns som tarm (eller så känns allt som bajs?). Hur som helst så gick det inte :(
  • Anonym (Stopp)

Vårdcentralen ordinerade movicol ;) så ska ner och köpa det när apoteket öppnar. Telefonisten hoppades att det ska "lösa sig" idag och de ska ringa tillbaka imorgon också för att se om det funkade.

Svar på tråden Förstoppad, inget hjälper!