• Anonym (Stopp)

Förstoppad, inget hjälper!

Hade en extremt stressig vecka förra veckan och var delvis förstoppad fram tills fredagen. Jag kunde liksom få ut lite avföring flera gånger om dagen, i princip normal mängd totalt, men kände mig aldrig helt tömd. I torsdags köpte jag hem microlax och använde, utan resultat (och har testat i fredags och lördags också). Eller, det kom ut lite lös avföring och det var jag ändå tvungen att trycka ut. Sedan i fredags är det totalstopp. Det kommer knappt ens ut fisar. Har börjat få ont i magen också. Jag är nästan helt säker på att det sitter i ändtarmen eftersom det går att trycka på vid toalettbesök och jag tror att jag stött emot denna klump när jag använt microlax (antingen det eller så har tarmarna kollapsat i sig själva).
    Jag har redan ringt vårdcentralen och står nu i kö.
    Min fråga är vad de kan göra? Är det någon som varit hos läkaren för samma besvär? Har de något super stolpiller som inte finns receptfritt? 
    Jag är bara hemskt rädd just nu.
    Äta katrinplommon och andra laxerande tror jag inte funkar nu, eftersom det är en stor golfboll, hård som en sten, som sitter i ändtarmen.?
    Ursäkta för allt det grafiska.

• Svar på tråden Förstoppad, inget hjälper!
  • Jodyanna

Movicole moegon och kväll. Sen finns laxoberaldroppar som du ska ta på kvällen. De kan funka men du kan få ont i magen av dom. Sen börja ta lactoluse morgon. De ör en olja man dricker. Hoppas din mage kommer igång snart. Drick vattn hela tiden också.

• Anonym (Stopp)

Fortfarande inget. Eller, jag har pressat ut smala och tillplattade korvar, riktigt platta alltså och smala som en penna ungefär. Börjat rapa mycket också, vilket jag normalt inte gör.

Det var en annan person som ringde från vårdcentralen idag, som sa typ att "jaha men då finns det väl inget där då".. Vilket vore ganska konstigt eftersom jag ätit normalt och inte bajsat på 5 dagar nu. Vårdcentralen verkar inte kunna göra något alls, utan upprepade gånger sa sköterskan att dom inte utför lavemang där utan att säga om det är det jag behöver eller vart man ska vända sig annars då.

• Mother of 4

Öka dosen movicol och kör lactulos också. Hur mycket movicol har du tagit varje dag?

Katrinplommonpure kan du också köpa på barnmatsburk och häva i dig.

Sen köp hem ett lager klyx.

• Anonym (LB)

Laxoberaldroppar..
    Pursenid Ex-lax 

Bra grejjer! 

• Anonym (löser sig)
    Anonym (Stopp) skrev 2015-02-24 16:09:07 följande:
    Fortfarande inget. Eller, jag har pressat ut smala och tillplattade korvar, riktigt platta alltså och smala som en penna ungefär. Börjat rapa mycket också, vilket jag normalt inte gör.
    Det var en annan person som ringde från vårdcentralen idag, som sa typ att "jaha men då finns det väl inget där då".. Vilket vore ganska konstigt eftersom jag ätit normalt och inte bajsat på 5 dagar nu. Vårdcentralen verkar inte kunna göra något alls, utan upprepade gånger sa sköterskan att dom inte utför lavemang där utan att säga om det är det jag behöver eller vart man ska vända sig annars då.
    Det låter som om det sitter en större klump som de smala korvarna kommer förbi vid sidan om. Det kan ta flera dagar innan Movicol fungerar helt, men som tidigare sagts kan du ju öka dosen (beroende på hur mycket du tar). Du kan också lägga till annat som Laxoberal.
    Laktulos kan man bli ganska gasig av och en del får magknip av det. Är man laktosintolerant skall man undvika Laktulos.
    Jag tror du skulle behöva ett klyx också. Du kan köpa det själv på Apoteket, eller så åker du till en akutmottagning (kanske lite onödigt om du inte får mer ont) om du inte tror att du fixar det på egen hand (men var beredd på att vänta länge där eftersom du inte är så allvarligt sjuk).
  • Anonym (Stopp)
    Anonym (löser sig) skrev 2015-02-24 17:43:12 följande:
    Det låter som om det sitter en större klump som de smala korvarna kommer förbi vid sidan om. Det kan ta flera dagar innan Movicol fungerar helt, men som tidigare sagts kan du ju öka dosen (beroende på hur mycket du tar). Du kan också lägga till annat som Laxoberal.
    Laktulos kan man bli ganska gasig av och en del får magknip av det. Är man laktosintolerant skall man undvika Laktulos.
    Jag tror du skulle behöva ett klyx också. Du kan köpa det själv på Apoteket, eller så åker du till en akutmottagning (kanske lite onödigt om du inte får mer ont) om du inte tror att du fixar det på egen hand (men var beredd på att vänta länge där eftersom du inte är så allvarligt sjuk).
    Är Klyx bättre än Microlax?
    Dosen Movicol jag tagit igår var 2 påsar, idag 3 påsar än sålänge (sköterskan hade ingen ordinering till mig idag).
    Jag kan köpa antingen laxoberal eller laktulos imorgon, beroende på vilken jag hittar.
    Jag börjar bli jääkligt trött på det här. Men har läst att det inte är "farligt" fören man varit förstoppad i 2 veckor? Men för mig som normalt bajsar varje dag så är ju 5 dagar väldigt länge. Och vart tar all mat jag stoppar i mig vägen egentligen? Äter ju som vanligt fast nu igår och idag har jag inte ens varit hungrig.
  • Anonym (löser sig)
    Anonym (Stopp) skrev 2015-02-24 19:19:19 följande:
    Är Klyx bättre än Microlax?
    Dosen Movicol jag tagit igår var 2 påsar, idag 3 påsar än sålänge (sköterskan hade ingen ordinering till mig idag).
    Jag kan köpa antingen laxoberal eller laktulos imorgon, beroende på vilken jag hittar.
    Jag börjar bli jääkligt trött på det här. Men har läst att det inte är "farligt" fören man varit förstoppad i 2 veckor? Men för mig som normalt bajsar varje dag så är ju 5 dagar väldigt länge. Och vart tar all mat jag stoppar i mig vägen egentligen? Äter ju som vanligt fast nu igår och idag har jag inte ens varit hungrig.
    Klyx innehåller mycket större mängd vätska än Microlax och sköljer rent högre upp i tarmen.
    Det finns massor av plats i tarmarna för maten, men magen blir ju svullen efter ett tag, och hungern minskar.

Har du opererats i magen någon gång?
  • Haskel

Om du är kvinna, och har en partner så finns det en sak som brukar hjälpa.
    Om han för in ett, eller ett par fingrar i vaginan, när du ligger ner, så brukar proppen kännas. Genom att trycka, bakom proppen och dra framåt lossnar den. Du kommer känna direkt att det lossnat och vill ut.

Jag har själv fått göra det ett par gånger på min fru, när det varit kris.

• Anonym (Stopp)
    Anonym (löser sig) skrev 2015-02-24 19:26:41 följande:
    Klyx innehåller mycket större mängd vätska än Microlax och sköljer rent högre upp i tarmen.
    Det finns massor av plats i tarmarna för maten, men magen blir ju svullen efter ett tag, och hungern minskar.

Har du opererats i magen någon gång?
    Nej, har aldrig opererats någonstans. Äter någolunda fiberrikt, dricker mycket vatten, tränar 3-5 gånger i veckan. Aldrig varit förstoppad tidigare.
    Svullen i magen är jag definitivt.
    Då får jag införskaffa Klyx också
  • Anonym (Stopp)
    Haskel skrev 2015-02-24 19:39:06 följande:

Om du är kvinna, och har en partner så finns det en sak som brukar hjälpa.
    Om han för in ett, eller ett par fingrar i vaginan, när du ligger ner, så brukar proppen kännas. Genom att trycka, bakom proppen och dra framåt lossnar den. Du kommer känna direkt att det lossnat och vill ut.

Jag har själv fått göra det ett par gånger på min fru, när det varit kris.

Jag behöver nog bli lite mer desperat först.
  • Anonym (löser sig)
    Anonym (Stopp) skrev 2015-02-24 19:53:28 följande:
    Nej, har aldrig opererats någonstans. Äter någolunda fiberrikt, dricker mycket vatten, tränar 3-5 gånger i veckan. Aldrig varit förstoppad tidigare.
    Svullen i magen är jag definitivt.
    Då får jag införskaffa Klyx också
    Bra. Om man opererats finns det ju en viss risk för tarmvred som stoppar upp allt, men är du aldrig opererad så är risken minimal att detta är annat än vanlig förstoppning, så då är det bara att köra på med allt lösande du kan tänka dig.
    Googla lite på Visby lavemang om du vill. Har själv inte hört någon prova det, men det verkar effektivt och kanske värt att testa?
Svar på tråden Förstoppad, inget hjälper!