• Alexi

Resa på semester utan sina barn?

Jag blir väldigt förvånad när jag läser eller hör om folk som åker på semester en hel vecka utan sina barn. Varför gör man det?

Jag förstår om barnen själva väljer bort semester med familjen i tonåren om det är så att de ska göra något annat men barn i förskole- och skolåldern? Jag tänker ju semester som en underbart skön tid tillsammans med barnen, när man får upptäcka nya saker tillsammans och bara njuta. Vi var tex på Kanarieöarna med barnen i höstas, underbart på alla sätt för hela familjen.

Att åka på solsemester utan barnen och lämna dem med barnvakt känns ju jättekonstigt. Även om barnen trivs toppen med barnvakten är väl ändå en semester utomlands med sina föräldrar överlägset?Varför missunnar man barnen en sån upplevelse bara för att få sova lite längre på morgonen, festa på kvällen eller vad det nu är? Känner sig inte barnen hemskt bortvalda?

Den här tråden handlar INTE om små barn, utan barn som åtminstone en del (om än inte jag) tycker är normalt att lämna till barnvakt en vecka. Utan om barn kanske 5-15 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-23 20:43
    Jag vill förtydliga att jag absolut förstå att man åker på en kortare weekendresa och åker till en storstad tex och gör sånt som inte alltid passar barn.

Men jag tycker att vara borta en hel vecka är väldigt länge och framför allt att åka på typ en solsemester, dvs bad, strand, pool, god mat osv, sånt som barn verkligen brukar tycka om. Det är det jag ser som rätt synd om barnen som utesluts ifrån. Men visst, åker familjen på två andra solsemestrar samma år och barnen får åka med då, ja då är det förstås skillnad.

• Svar på tråden Resa på semester utan sina barn?
  • det var värst

jag tror kanske det oftast handlar om skilda föräldrar som åker på en vecka då barnen är hos den andra föräldern?

• Långbenopluto

Och jag blir förvånad över att folk som du lägger dig i vad andra familjer väljer att göra.... hur orkar du?

• Nenne666
    Tines skrev 2015-02-23 16:36:17 följande:

Och jag blir förvånad över att folk som du lägger dig i vad andra familjer väljer att göra.... hur orkar du?

• Santin

Familjer får väll göra som dom vill. Det är inte din ensak.

Vi kommer åka på semester tillsammans med vår dotter nu i sommar men när hon blir äldre kommer hon inte alltid få följa med. En weekend i London för mamma och pappa medan hon spenderar helgen hos farmor och farfar.

Vad är problemet med det?

• anyXX

Vi gör massor av saker med.våra barn. Men ibland tycker jag och min man att det är skönt att göra saker utan dem. Sova absolut, festa inte direkt. Däremot titta på sevärdheter, gå på museum utan att behöva hålla fast ett barn som bara vill springa runt, äta middag i lugn och ro... sen beror det väl kanske en del på hur ens barn är. Vår dotter klagar nästan aldrig på ovanstående aktiviteter medan vår son är väldigt aktiv och behöver att vi anpassar oss mer till honom.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Pescetarian

Av samma anledning som en tonåring kan välja bort en utlandssemester med familjen, kan väl även en förälder göra det?

Mitt barn är bara fyra år, så för mig finns det inte på världskartan att åka på semester själv. Men jag kan inte svära på att jag alltid kommer att ta med mig mitt barn överallt. Kanske, kanske, kanske kommer det komma en tid då jag vill göra något enbart för mig själv.
    Just nu så känns det otänkbart. Men man ska aldrig säga aldrig.

• tikki masala
    Alexi skrev 2015-02-23 16:32:50 följande:

Jag blir väldigt förvånad när jag läser eller hör om folk som åker på semester en hel vecka utan sina barn. Varför gör man det?

Jag förstår om barnen själva väljer bort semester med familjen i tonåren om det är så att de ska göra något annat men barn i förskole- och skolåldern? Jag tänker ju semester som en underbart skön tid tillsammans med barnen, när man får upptäcka nya saker tillsammans och bara njuta. Vi var tex på Kanarieöarna med barnen i höstas, underbart på alla sätt för hela familjen.

Att åka på solsemester utan barnen och lämna dem med barnvakt känns ju jättekonstigt. Även om barnen trivs toppen med barnvakten är väl ändå en semester utomlands med sina föräldrar överlägset?Varför missunnar man barnen en sån upplevelse bara för att få sova lite längre på morgonen, festa på kvällen eller vad det nu är? Känner sig inte barnen hemskt bortvalda?

Den här tråden handlar INTE om små barn, utan barn som åtminstone en del (om än inte jag) tycker är normalt att lämna till barnvakt en vecka. Utan om barn kanske 5-15 år.

Jaa. Nog känner de sig bortvalda. Jag och min man åkte på semester till Hawaii när min dotter var 5år gammal. Min man tyckte det och övertalade mig. Men jag har inte fått en lugn stund efter det. Hon talar då verkligen om hur orättvist det var att mamma och pappa åkte på "kärleks semester" utan HENNE! Hon kan fortfarande poängtera det då och då. 
    Snacka om att jag fick dåligt samvete efter det. och kommer inte att göra det igen!
  • Pescetarian
    tikki masala skrev 2015-02-23 17:21:09 följande:
    Jaa. Nog känner de sig bortvalda. Jag och min man åkte på semester till Hawaii när min dotter var 5år gammal. Min man tyckte det och övertalade mig. Men jag har inte fått en lugn stund efter det. Hon talar då verkligen om hur orättvist det var att mamma och pappa åkte på "kärleks semester" utan HENNE! Hon kan fortfarande poängtera det då och då. 
    Snacka om att jag fick dåligt samvete efter det. och kommer inte att göra det igen!
    Själv känner jag ingen som haft med sig barn på exempelvis smekmånaden eller liknande.
    Känslig tjej ni verkar ha. Förklara att hon inte är universums mittpunkt. GIVETVIS kan du åka på semester utan henne igen. Allvarligt.
  • Långbenopluto
    Pescetarian skrev 2015-02-23 17:24:29 följande:
    Själv känner jag ingen som haft med sig barn på exempelvis smekmånaden eller liknande.
    Känslig tjej ni verkar ha. Förklara att hon inte är universums mittpunkt. GIVETVIS kan du åka på semester utan henne igen. Allvarligt.
    Precis!
Svar på tråden Resa på semester utan sina barn?