• Anonym (hemlig)

äggledarinfektion

Jag har hört att äggledarna bara är 1 mm tjocka så om man får äggledarinfektion så måste det ju vara jätte stor risk att få ärrbildningar. Någon som haft äggledarinfektion länge och ändå blivit gravida på naturlig väg? skriv gärna hur länge ni hade det. Kan ärrbildningar i äggledarna försvinna med tiden? 

• Svar på tråden äggledarinfektion
  • Anonym (nej)

Ärrbildningar försvinner inte.

• Anonym (Skillnad)

Äggledarinflammation/infektion gör en ju inte automatiskt steril. Ärr är en sak och totalt stopp en annan. Det ska ju dessutom vara totalt stopp i båda för att man ska vara steril. Jag vet en som fått domen stopp,men blev spontant gravid efter 6 år!  FörvånadGlad Sen kom det en till 2 år senare.

• Anonym (hemlig)

men det är väl ärren på äggledarna som gör att det blir stopp eftersom ärren kan förhindra att ägg och spermie möts i äggledaren? jag har också alltid undrat om man kan ha ärrade äggledare och ändå kunna få barn på naturlig väg?

• Anonym (Skillnad)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-23 20:02:57 följande:
    men det är väl ärren på äggledarna som gör att det blir stopp eftersom ärren kan förhindra att ägg och spermie möts i äggledaren? jag har också alltid undrat om man kan ha ärrade äggledare och ändå kunna få barn på naturlig väg?
    Nja,ärr kan ge stopp antar jag,men det är oftast sammanväxningar som ger totalt stopp. Och är det såna går det inte bli gravid.
  • Anonym (hemlig)

så det är inte ärrade äggledare som gör en steril alltså, men hur får man sammanväxningar? är det vanligt att man får det efter en infektion ?

• Anonym (Skillnad)

Infektion eller endometrios eller operationer i nedre buken.

• Anonym (hemlig)

ok kan man få sammanväxningar av en blindtarms operation?

• Anonym (Skillnad)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-23 23:11:26 följande:
    Har hört det,men har ingen aning om det är sant.
  • Anonym (3 barnsmamma)

När jag var i 20-års åldern hade jag en kraftig äggledarinflamation på en äggledaren, jag opererades och rensade min äggledare som hade en golfbollstor varbildning, jag låg på sjukhus 2 veckor stilla för att inte skada äggledaren ännu mer.

När jag var 25 år blev jag med barn på naturlig väg och sedan fick jag 2 barn till efter det, och det är ca 51/2 år mellan den äldsta och den yngsta.

Det var aldrig några problem.

Lycka till!

• Anonym (hemlig)

men var din andra äggledare också skadad?

• Anonym (3 barnsmamma)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-24 16:15:03 följande:

men var din andra äggledare också skadad?

Efter min operation där dom rensade bort var och annat i den ena äggledaren så var dom fult fungerande, den andra var inflammerad men ingen varbildning.
  • Tihi
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-23 23:11:26 följande:
    Jag är ingen läkare men vad jag vet så kan alla bukoperationer ge sammanväxningar och ärrbildningar som kan försvåra att bli gravid.
  • Anonym (hemlig)

okej hur länge gick du med infektionen?

• Anonym (hemlig)

jag är så rädd för att vara steril , i över ett halvår gick jag runt med äggledarinfektion :'(

• Anonym (3 barnsmamma)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-24 19:58:17 följande:

okej hur länge gick du med infektionen?

I flera månader.

Man kan kolla med kontraströntgen om du har fri passage i äggledarna.
  • Anonym (hemlig)

var det mindre än ett halvår? jag har frågat det flera ggr men alla läkare säger bara att dom kollar det endast på par som försökt få barn i ett år Rynkar på näsan

• Anonym (3 barnsmamma)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-25 19:22:24 följande:

var det mindre än ett halvår? jag har frågat det flera ggr men alla läkare säger bara att dom kollar det endast på par som försökt få barn i ett år

Ja det var ett par månader, jag blev så jättedålig och fick jättehög sänka. Hur gammal är du och hur vet dom att du hade äggledarinflamation i sex månader, det är inget man missar precis.
  • Anonym (hemlig)

jag är 23. Jag hade en infektion i underlivet som spred sig till äggledarna och jag började få symtom på äggledarinfektion och den gick jag runt med i ett halvår.

• Anonym (hemlig)

Det var en tyst infektion så jag hade bara ont ibland.

• Anonym (3 barnsmamma)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-25 21:17:59 följande:

Det var en tyst infektion så jag hade bara ont ibland.

Det är ju ingen mening att du går runt och oroar dig nu om du inte ska skaffa barn, när det är dags får du veta annars finns det andra metoder att hjälpa spermierna att hamna i livmodern.
Svar på tråden äggledarinfektion