Sjukskriva nattetid?
Tänkte kolla om det är någon som är i/har varit i liknande situation som mig och vad ni tänkt göra/gjorde!
Jag är gravid (nu i v. 13) och jobbar som personlig assistent.
På min arbetsplats jobbar vi i princip bara 24h/pass (ibland längre, ibland lite kortare), alltså jobbar vi i princip alltid natt när vi jobbar.
Vi är i dagsläget 4 assistenter och en vik. Vi jobbar alltid ensamma förutom vid två aktiviteter där vi har dubbling.
Jag är ganska säker på att nätterna kommer att bli rätt jobbiga för min del lite längre fram. De är redan ganska jobbiga och de flesta av oss är rätt slut i kroppen på morgonen. Mycket vändningar och inga hjälpmedel på natten (på dagarna har vi ju lift för förflyttningar). Och när magen börjar växa kommer det bli väldigt svårt med att nå brukare för vändningar då den kommer vara i vägen.
Min tanke var att kolla upp om man kunde bli sjukskriven just för nattjobbet.
Men min BM sa att de bara sjukskriver pga sjukdom och att det är arbetsgivarens ansvar att antingen omplacera eller ändra på arbetsplats.
Jag har inte pratat med min arbetsgivare än, men är ganska säker på att detta kommer bli väldigt svårt (omplacering går ju inte). Skulle jag lägga alla mina natt-timmar på dagtid måste de andra assistenterna princip bara jobba natt, vilket inte skulle bli så populärt. Och tar jag bara bort natt-timmarna förlorar jag mer än hälften av mina timmar = fattig.
Någon som varit i liknande? Vad gjorde du?