• mavidyz

Sjukskriva nattetid?

Tänkte kolla om det är någon som är i/har varit i liknande situation som mig och vad ni tänkt göra/gjorde!

Jag är gravid (nu i v. 13) och jobbar som personlig assistent. 
    På min arbetsplats jobbar vi i princip bara 24h/pass (ibland längre, ibland lite kortare), alltså jobbar vi i princip alltid natt när vi jobbar. 
    Vi är i dagsläget 4 assistenter och en vik. Vi jobbar alltid ensamma förutom vid två aktiviteter där vi har dubbling. 

Jag är ganska säker på att nätterna kommer att bli rätt jobbiga för min del lite längre fram. De är redan ganska jobbiga och de flesta av oss är rätt slut i kroppen på morgonen. Mycket vändningar och inga hjälpmedel på natten (på dagarna har vi ju lift för förflyttningar). Och när magen börjar växa kommer det bli väldigt svårt med att nå brukare för vändningar då den kommer vara i vägen.

Min tanke var att kolla upp om man kunde bli sjukskriven just för nattjobbet.
    Men min BM sa att de bara sjukskriver pga sjukdom och att det är arbetsgivarens ansvar att antingen omplacera eller ändra på arbetsplats. 
    Jag har inte pratat med min arbetsgivare än, men är ganska säker på att detta kommer bli väldigt svårt (omplacering går ju inte). Skulle jag lägga alla mina natt-timmar på dagtid måste de andra assistenterna  princip bara jobba natt, vilket inte skulle bli så populärt. Och tar jag bara bort natt-timmarna förlorar jag mer än hälften av mina timmar = fattig. 

Någon som varit i liknande? Vad gjorde du?

• Svar på tråden Sjukskriva nattetid?
  • Marie90

Du kanske kan ansöka om havandeskapspenning..? Eftersom din arbetsgivare (troligen) inte kommer kunna omplacera dig och du inte kan utföra ditt arbete pga graviditeten..? Vet inte vad det är för exakta kriterier men kanske värt att kolla upp :)

• mavidyz
    Marie90 skrev 2015-02-24 12:03:14 följande:

Du kanske kan ansöka om havandeskapspenning..? Eftersom din arbetsgivare (troligen) inte kommer kunna omplacera dig och du inte kan utföra ditt arbete pga graviditeten..? Vet inte vad det är för exakta kriterier men kanske värt att kolla upp :)

Havandeskapspenning är min BM säker på att jag kommer få. Men det kan man bara få max 60 dagar innan BF. Jag kommer vilja bli av med nätterna innan det :/
  • Gladskit

Om din arbetsförmåga blir nedsatt, vilket den ju blir när du inte klarar av nattjobbet, så kan du bli sjukskriven på tex 50%.
    Då är det din arbetsgivares ansvar att förlägga övrig tid så att du klarar av den, tex. genom att enbart ge dig dagpass.
    Det som då krävs är en vikarie som tar dina för dina nattpass och resten av gruppen fortsätter enligt sitt vanliga schema.

Givetvis vore det ännu bättre om arbetsgivaren kunde ge dig enbart dag så att du orkar fortsätta på en högre sysselsättningsgrad. Men det brukar inte gå att lägga det kravet på arbetsgivaren eftersom det skulle påverka schemaläggningen för fler i arbetsgruppen, inte bara ditt schema.

• mavidyz
    Gladskit skrev 2015-02-24 15:06:10 följande:

Om din arbetsförmåga blir nedsatt, vilket den ju blir när du inte klarar av nattjobbet, så kan du bli sjukskriven på tex 50%.
    Då är det din arbetsgivares ansvar att förlägga övrig tid så att du klarar av den, tex. genom att enbart ge dig dagpass.
    Det som då krävs är en vikarie som tar dina för dina nattpass och resten av gruppen fortsätter enligt sitt vanliga schema.

Givetvis vore det ännu bättre om arbetsgivaren kunde ge dig enbart dag så att du orkar fortsätta på en högre sysselsättningsgrad. Men det brukar inte gå att lägga det kravet på arbetsgivaren eftersom det skulle påverka schemaläggningen för fler i arbetsgruppen, inte bara ditt schema.

Men vem kan ge den sjukskrivningen?

BM sa att de inte gör det. Blir jag sjukskriven 50% så kan jag ju skippa natten och fortsätta efter mitt vanliga schema och vikarie får ta mina nätter.

Ja, en schemaändring så jag kan få alla mina timmar på dagtid skulle påverka allas schema till det sämre :/
  • Gladskit

Precis, läkaren på MVC eller din vanliga husläkare.
    Graviditet i sig är ingen sjukdom men man kan få problem kopplat till graviditeten som gör att man inte har full arbetsförmåga och det är det som sjukskrivning handlar om.

• mavidyz
    Mandygirl skrev 2015-02-24 15:47:44 följande:

Är det vakna eller sovande nätter ni har?

Vi får sova när brukaren sover. Vissa nätter kan man få några timmars sömn. De flesta inte mycket alls.
Svar på tråden Sjukskriva nattetid?