Haskel skrev 2015-03-01 11:23:55 följande:
Håller med helt och hållet.
Det tråkiga är att samhället inte enbart är amningsfientligt. Ammande kvinnor fördöms hårt, men lika hårt fördöms kvinnor som väljer att INTE amma.
Personligen tror jag att amning är viktig och det bästa för barnet. Jag anser att inte att kvinnor "missköter" amning i offentliga miljöer. Ett hungrigt barn måste få matas, vill man inte se så tittar man inte.
Jag är även medveten om att vissa kvinnor inte kan amma. Kan man inte så gör ändå det bästa möjliga genom att ge ersättning.
Att däremot välja att ge ersättning av rena bekvämlighetsskäl ser jag som egoistiskt.
Dagen etik och moral, förstör väldigt mycket för kvinnor. De blir osäkra i sina modersinstinkter. Kvinnor har klarat att amma i tusentals år. Nu tjatas det bara om vad som är okej och inte okej. BVC krånglar också till det, genom tjat om nya rön och forskning. Exakt när det ska slutas och exakt hur man ska introducera annan mat. Enligt mig är inte amning någon "raketforskning". Inners inne vet varje kvinna hur deras barn ska skötas.
Ja, jag tänker ganska ofta på hur omsorg om och omhändertagande av ens barn har teoretiserat bort de instinkter som föräldrarna har. Jag tycker att det är rätt vanligt att föräldrar gör våld på sig själva för att följa "regler" eller "metoder". Det är problematiskt eftersom jag också tror att man därmed distanserar sig från sina barn, vilket är det sista barnen behöver.
Just amningsfrågan kan jag ibland tänka är så dubbel för att det är en kvinnosak; kvinnors handlande har alltid granskats hårt och inte sällan landar "idealet" i något som är omöjligt att uppnå (vilket väl är vad som gör det till just ett ideal). Jag jämför t ex med att kvinnor å ena sidan inte "ska" visa upp sig, men samtidigt "ska" de vara sexiga. Kvinnor "ska" vara smala, men samtidigt "ska" de ha stora bröst. Osv. Finns mycket som kvinnor "ska" och de "ska" amma, men de "ska" samtidigt inte visa några ammande bröst (andra bröst går bra, bara de är "snygga" och inte används i sin ursprungsfunktion).
Jag brukar säga att det är sunt att trotsa myndigheter och med det menar jag att t ex BVC har fått alldeles för stort genomslag. Inte minst med tanke på att 72 av 73 BVC ger felaktiga råd om amning. Så jag håller med dig. Lyssna och följ just ditt barn så löser du det. Jag tror att det är när man lyssnar på alla "ska" som man får problem.