Amningsattityder??
Hej FL!
Mitt namn är Lisa, och jag går sista året på kandidatutbildningen i Socialantropologi på Stockholms Universitet. Som en del av min utbildning håller jag på att samla in material till min examinerande uppsats (det vill säga ett mindre forskningsarbete), och undrar därför om det finns någon här som kan tänka sig att dela med sig av sina åsikter!
Jag har valt att undersöka hur bilden av den "goda modern" målas upp i Sverige. Det vill säga, vad en sk "bra" mamma ska göra och inte göra, och vilka egenskaper en sådan ska ha och inte ha. Jag är särskilt intresserad av moderskapet i förhållande till amning (det vill säga hur amning förespråkas, argumenteras för/emot och framställs - positiva och negativa sidor) och vården - alltså särskilt hur vården målar upp dessa bilder för den gravida/nyblivna föräldrarna. Men, såklart är även andra upplevelser som rör moderskapet intressanta, både sådant som skett före och efter förlossning, och även sådant som kommit från annat håll än vården.
Så, hur var/är det för er i och med eran graviditet/förlossning/tiden ni ammade? Hur upplever ni att en bra mamma bör vara respektive vad som gör en mamma "dålig"? Var det någon gång ni själva kände att ni ej kunde nå upp till dessa kriterier, och hur kändes det? Exempelvis om du/ni valde bort amning/ej kunde amma, hur hanterades detta av vården och din omgivning?
Välkomna att diskutera fritt! (privat meddelande går också bra)
Vad är socialantropologi egentligen?? Klicka här för att få veta mer!
Tack på förhand, och var inte rädda att ställa frågor heller