• PrivatBarnvakt

Är detta rätt mot barnvakten?

Hej.
    Jag jobbar vitt som barnvakt åt olika familjer och funderar över ett mindre problem jag har gällande ett av mina barnpassningsjobb. Först var detta enstaka gång men det har hänt vid några familjer också så tänkte höra mig för vad andra tycker.

Tänk er in i min situation:

Jag har bokat in ett datum då jag ska hämta barnet/-en från förskolan, mitt schema kan variera från fullsmockat med pass hos flera familjer en vecka till att vara bara 1-2 pass på en annan vecka.
    Jag har ca 40 minuter restid till förskolan vilket föräldern/föräldrarna är väl medvetna om - vilket jag står för själv och hittills varit helt ok.
    Alla familjer jag jobbar med vet att jag inte har framme min mobil ofta men kan ändå nästan alltid nås på mobilen (SMS men samtal i nödfall) men om jag är på ett jobb så tar jag endast samtal relaterat till det jobbet eller relaterat till, om jag skulle råka ha, ett annat jobb inbokat direkt efteråt.

Det har hänt ett antal gånger att jag fått ett meddelande av föräldern/föräldrarna om att de/han/hon kanske slutat tidigt så kommer hem lite tidigare än vanligt, det är ju bara skoj för barnet/-en tänker jag så jag klagar absolut inte över det.
    Däremot när föräldrarna hör av sig och säger att de definitivt är hemma när jag kommer hem till dem med barnet/-en och jag sedan kommer till hemmet med barnet/-en och får veta att föräldern/föräldrarna jobbat hemifrån hela dagen så känns det lite surt.
    Det skulle varit en sak om de behövt att jag skulle stanna ett tag och ta ut barnet/-en samtidigt som de fixar middag men det händer ytterst sällan (2 av 10 gånger på ett ungefär) utan istället så får jag åka hem igen. Så då blir min arbetsdag/-pass: 40min restid dit+max 30minuter med barnen+40min restid hem=80minuter restid för ett jobb som tagit föräldrarna max 30 minuter själva. (15-30 minuter egentligen för beror på hur snabbt barnet/-en klär sig, barnets/-ens humör, väder ute och om vi väntar på kollektivt eller går.)

Vad tycker ni föräldrar? Skulle ni boka en tid och betala för en timma (minimum priset för mig) när yrkestiden är 15-30 minuter och det blir mer obekvämt för barnvakten? Är 15-30 minuter av hämtning verkligen så stor sak för er om en eller båda är hemma redan?

• Svar på tråden Är detta rätt mot barnvakten?
  • Lena

Minimum 1h arbetstid är rimligt. Det är det för hantverkare mm.

• Flizus

Har du 40 min restid till alla barn?

• Anonym (G.)

Du får ändra minimitiden till 3 timmar el liknande. Det kan vara så att din arbetsgivare inte tänkt på all din restid, men om du tar upp en diskussion kan ni ju  enas om nåt som passar bägge parter.

• PrivatBarnvakt
    Flizus skrev 2015-02-24 22:31:02 följande:

Har du 40 min restid till alla barn?

Till de flesta, i alla fall med kollektivtrafiken. Tar jag taxi (absolut nödfall), får skjuts av en vän (sällan) eller cyklar går det snabbare. Den familjen längst bort tar ca 60-80 minuter med kollektiv (många byten) medans närmaste tar 30 minuter, cyklar jag blir det dock 50-60 minuter längst bort och 15-20 minuter närmast. Men just nu har jag inte kunnat cykla p.g.a. skada i några leder som ansträngs när jag cyklar längre stund men det är inte alls lika farligt när jag jobbar.
    Cirka 70% av föräldrarna föredrar också att jag kan ta kollektivt då de underlättar vid dåligt väder, utflykter och de vet då mer exakta tider på när jag är framme.
  • Flizus

Vad har du för avtal? Har ni gjort upp om en tid innan som du ska arbeta eller går du hem när föräldrarna säger det?

• PrivatBarnvakt
    Flizus skrev 2015-02-24 22:52:00 följande:

Vad har du för avtal? Har ni gjort upp om en tid innan som du ska arbeta eller går du hem när föräldrarna säger det?

Vi har en tid som de brukar komma hem och så går jag när de kommer hem, då är det en stund innan barnet/-en ska sova. Så jag stannar vanligtvis samma antal timmar varje gång jag är där.
  • Flizus
    PrivatBarnvakt skrev 2015-02-24 23:12:42 följande:
    Vi har en tid som de brukar komma hem och så går jag när de kommer hem, då är det en stund innan barnet/-en ska sova. Så jag stannar vanligtvis samma antal timmar varje gång jag är där.
    Är denna tid avtalad? I så fall har du rätt att få betalt för den tiden, i annat fall bör du se över ditt avtal. Tex kräva betalt för minst tre timmar eller vad du nu tycker är skäligt.
  • Milleman

Nej så gör man inte tycker jag. Inte ens om du bott närmre. Då ska ju du, precis som du skriver, få mer tid med barnen och inte avsluta ditt jobbpass. Känns som extrem lathet hos föräldern som inte kan hämta sitt barn själv.

Inom förskolan är det minimumpå 4 timmar. Du får kanske ha minimum 2 iaf för att få ut något av det.

• Dixie
    PrivatBarnvakt skrev 2015-02-24 22:22:55 följande:

Vad tycker ni föräldrar? Skulle ni boka en tid och betala för en timma (minimum priset för mig) när yrkestiden är 15-30 minuter och det blir mer obekvämt för barnvakten? Är 15-30 minuter av hämtning verkligen så stor sak för er om en eller båda är hemma redan?

Ja, visst skulle jag kunna betala för en timme även om det bara handlade om att barnvakten "bara" jobbade 30 minuter! 
    Samtidigt förstår jag att det är irriterande för dig att ha så lång restid för att bara få jobba en timme - så jag skulle förstå om du hade minimum på tex 2 timmars arbete. 
  • BeanBag
    Milleman skrev 2015-02-25 08:11:33 följande:

Nej så gör man inte tycker jag. Inte ens om du bott närmre. Då ska ju du, precis som du skriver, få mer tid med barnen och inte avsluta ditt jobbpass. Känns som extrem lathet hos föräldern som inte kan hämta sitt barn själv.

Inom förskolan är det minimumpå 4 timmar. Du får kanske ha minimum 2 iaf för att få ut något av det.

Minimum 4 timmar inom förskolan? Har jag aldrig hört något om.

Till Ts: Jag tycker du ska höja till minimum 3 timmar. Du kan ju inte bedriva någon sorts välgörenhet. Du ska ju också leva
  • Mamori

Vi har barnvakt och avrundar alltid uppåt till närmaste timme samt att vi aldrig skulle anlita barnvakten för mindre än 3h. Det står inget i kontraktet men känns som vanlig hyfs. Vår barnvakt har ca 45 min resväg hem till oss. Ifall vi någon gång bara behöver barnvakt säg en timme, så brukar vi typ åka ut och äta eller fika eller något för att fylla ut tiden. Tycker som många andra att du ska ha en minimitid.

• solros68
    BeanBag skrev 2015-02-25 08:32:09 följande:

Till Ts: Jag tycker du ska höja till minimum 3 timmar. Du kan ju inte bedriva någon sorts välgörenhet. Du ska ju också leva

Vi har oxå 4 timmar minimum, när vi bokar vikarie!
  • BeanBag
    solros68 skrev 2015-02-25 08:37:31 följande:

Vi har oxå 4 timmar minimum, när vi bokar vikarie!

Ja för vikarier...trodde det var barns vistelsetid som menades
  • Gladhannapanna

Att utöka minimitiden låter rimligt. Du kan ju dessutom bestämma att avbokningar/minskning av uppdragstiden ska anmälas senast dagen innan annars får de betala för den tid som var planerad från början. tror inte att någon skulle knorra, man förstår ju att du behöver framförhållning. Sedan är det upp till dig att göra undantag de tillfällen du anser att en sen avbokning är ok. 

• Milleman
    BeanBag skrev 2015-02-25 08:32:09 följande:

Till Ts: Jag tycker du ska höja till minimum 3 timmar. Du kan ju inte bedriva någon sorts välgörenhet. Du ska ju också leva smile1.gif
    Den vikariepool vi använder har iaf de reglerna. Vi måste boka vikarie för minst 4 timmars jobb. För att de, som ts, kan ha lång resväg osv och inte ska kunna bokas in bara för 1-2 timmar.
  • Milleman
    BeanBag skrev 2015-02-25 08:56:52 följande:
    Ja för vikarier...trodde det var barns vistelsetid som menades smile2.gif
    Jaha, nä det vore grymt ;)
  • PrivatBarnvakt

Tack för alla svar!
    Jag glömde bort att kolla till tråden då jag jobbat en del.
    Jo, som svar till er alla kan jag berätta att jag håller på att ändrar lite i mina kontrakt nu och kommer snart förse kunderna med nya kontrakt med ändringarna, mina kunder vet alla om att jag håller på med detta och har inte visat något tecken på att det ska påverka deras val av mig som barnvakt.
    Det har varit lite strul med vissa föräldrar som inte riktigt förstått att de själva har skrivit under kontraktet och därmed ska det inte bli en längre diskussion om vissa saker som de redan har gått med på när de anställde mig (det står bl.a. att om föräldrarna vill/godkänner att vi ska någonstans som kostar så ska föräldrarna stå för den kostnaden). Jag kommer lägga till ett minimum på 2-4 timmar (inte bestämt än), förtydliga vissa punkter ytterligare och lägga dit en avboknings-punkt för de tillfällen då avbokningar kommer väldigt sent.

• Anonym (Slit och släng)

Jag skulle aldrig anlita en slit och släng-barnvakt som du verkar vara. Jag kan tänka mig att dessa föräldrar kanske också ser dig som en sån och därför inte värdesätter din tid på samma sätt som man värdesätter "sin" nannys tid. Det är skillnad på en barnvakt och en nanny. Jag hade aldrig anlitat en barnvakt.

• PrivatBarnvakt
    Anonym (Slit och släng) skrev 2015-03-14 21:38:56 följande:

Jag skulle aldrig anlita en slit och släng-barnvakt som du verkar vara. Jag kan tänka mig att dessa föräldrar kanske också ser dig som en sån och därför inte värdesätter din tid på samma sätt som man värdesätter "sin" nannys tid. Det är skillnad på en barnvakt och en nanny. Jag hade aldrig anlitat en barnvakt.

Försökte att inte ta dit svar på ett illa vis men... ok.

Om du hade träffat vissa av de föräldrar jag jobbar med så märks det ganska snabbt att en del inte är riktigt bra på hur man ska hantera sina barns barnomsorg - varken förskola eller barnvakt. Och de håller de faktiskt själva med då de ibland frågar mig om råd gällande förskolan och skolan.
    I några familjer jag jobbar med så är det unga föräldrar som har första barnen eller alla barnen är fortfarande väldigt små fortfarande och inte har mycket erfarenhet eller hjälp från familjen.
    Problemet som denna tråden handlade om gäller såklart inte alla familjer jag jobbar med. Jag ville bara fråga om råd innan detta blev ett ordentligt problem, för hittills har det inte hänt allt för ofta men som jag anade så är det vettigare att jag ändrar kontrakten lite.

Uppstår det ett större problem (eller hade detta hänt mera än det gjort nu) och det inte går att lösa med familjen så avslutar jag helt enkelt mitt samarbete med den familjen och letar efter en ny.
    Fast jag slänger inte heller en familj åt sidan för ett problem som de kanske själva inte ser då de aldrig haft en barnvakt förut och är nya som föräldrar. Detsamma med familjerna då jag frågat om de vill ha hjälp att leta efter en extra barnvakt (då jag vet hur man letar efter en bra barnvakt och känner några via andra familjer) när jag ska t.ex. ta en längre semester eller är väldigt uppbokad under vissa perioder men inga av familjerna har valt att avsluta arbetet med mig efter det utan istället återgått till att jobba med mig, även om de tyckt om den andra barnvakten också.

Så hur menar du med "slit och släng"?

Jag tänker att om någon är "nanny" så är de en barnvakt som är inneboende men det är väl olika perspektiv.
Svar på tråden Är detta rätt mot barnvakten?