• mea84

Novemberbebisar 2015

Amazinglife skrev 2015-03-21 15:35:43 följande:

Du har sett hjärtat, så med största sannolikhet är allt bra.. Tyvärr kan man inte gå på vul varje vecka eller så fort man är orolig, för man kan ändå inte förhindra ett missfall :/ men jag håller tummarna att allt går bra och du har ju inga tecken på motsatsen.. :)

Sant! Händer det så händer de ju, men som du säger...har ju inga andra tecken till ett mf, ingen blödning eller ont...jaja bara vänta och se :-/
  • mea84
    V83 skrev 2015-03-21 23:43:14 följande:

Jag är i v 7+3 och är gravid för första gången. (Är dock mamma till en tvååring så det blir andra barnet i familjen). Har längtat sååå efter detta, men svävar inte på de rosa moln jag förväntade mig. Jag är absolut glad, rent intellektuellt liksom, men känslorna hänger inte med om ni förstår. Jag tror det beror på oro för MF, att jag inte tillåter mig känna glädje innan jag vet att allt är som det ska inne i magen. Tröttheten blir dessutom ett handikapp och jag känner mig otroligt oformlig, som en fet valross. Tror nog att allt kommer kännas annorlunda längre fram när det blir mer verkligt för mig att jag faktiskt är gravid.

Känner någon igen sig?

Känner absolut igen mig i det du skriver! Försöker intala mig själv att man måste glädjas istället, finns ju inget man kan göra för att förhindra ett mf...
  • mea84
    lotie skrev 2015-03-22 09:23:31 följande:

När kan man tidigast se ett hjärta säkert?

Det sägs väl att man inte kan se innan ungefär v 7, sen finns de ju dem som ser i v 6 (men då kanske man är läbgre gången än man tror) men runt v 7 skulle jag tro. Jag fick se ett hjärta i v 7+1
  • mea84
    Kgb777 skrev 2015-03-22 10:52:23 följande:

Hej! Är i v7 och det här är tredje graviditeten. Tänkte bara höra med er andra som är ungefär i samma veckor om ni har börjat kunna se det på era magar att ni är gravida? Jag tycker inte att jag ser någon skillnad, min mage var i och för sig ganska stor från början, men har för mig att jag i de andra graviditeterna kunde se ganska tidigt.

Magen ser man egentligen inte förren efter v 15, innan dess så håller den sen i bäckenet men visst kan man känna sig mer uppblåst eller något liknande men egentligen syns magen inte innan ca v 15
  • mea84
    Minitokrik skrev 2015-03-23 10:29:35 följande:

Fått en tid till gyn i morgon för att se om barnet mår bra! Har fortfarande små blödningar så dom ville göra en undersökning så är riktigt nervös nu :/ någon annan som fått göra en sådan undersökning?

Gjorde tidigt VUL pga tidigare mf och utomkveds. Vad tänkte du på ang undersökningen?
  • mea84
    Minitokrik skrev 2015-03-23 11:00:20 följande:

Men typ vad kommer dom att göra? :p

Antar att det gör ett vaginalt ultraljud, klämmer lite på magen. Och kanske tar ett blodprov, HCG. Ultraljudet för ju inte ont så länge man slappnar av, lite svårt i den sitsen men ont gör det inte
  • mea84

Får jag fråga er andra om era symtom kommer och går....! Det kan skilja från ena dagen till dagen därefter....mer illamående ena dagen, nästa dag mer molvärk och dagen därefter mår man helt bra utan några symtom.

• mea84
    glaesir skrev 2015-03-24 14:29:03 följande:

Imorse när jag steg upp och gick på toaletten upptäckte jag blod i trosorna, fick förstås panik och ringde till gyn och fick tid, men först skulle jag gå och ta ett blodprov.

När jag kom in i rummet fick jag först svar på mitt blodprov som låg på 300?

Gjorde sedan ett VUL som visade att fostret iallafall var kvar! Då han drog ut "ultraljudsstaven" var det väldigt mycket klumpar som kom med. Är nu sjukskriven 2v pga missfallsrisk... 

Var så förvirrad när jag kom in så frågade inte vad detta 300 betydde på blodprovet.. Någon annan som vet?

Har du tagit ett hcg prov tidigare? Alltså under denna graviditeten? Svårt att säga vad bara 300 betyder om man inte har något annat svar att jämföra med. Men nu såg doktorn ju ett foster som var kvar så det är det som räknas, hade de inte sett något så tar man blodprovet i relevans och kanske kan se att de är ett missfall/pågående missfall men nu när de sett ett foster så håller vi alla tummar och tår att den vill stanna kvar där inne. Vilken vecka är du i?
  • mea84
    jvd89 skrev 2015-03-31 17:29:21 följande:

Någon annan som är väldigt yr och mår fruktansvärt illa? (dock ej kräkts)

Kunde inte vara kvar på jobbet idag pga detta. Och vad ska man göra för att må bättre? Och varför är man så yr? Är i vecka 7 (6+4)

Kan vara att man har lågt blodtryck, då blir man yr. Helt normalt med båder yrsel och lågt blodtryck, detta kan variera från vecka till vecka i graviditeten. det jag fick rekommenderat från bm var att dricka mycket vatten och ha stödstrumpor, de kan hjälpa lite. Mot illamående vet jag inte hur man kan bota detta tyvärr
  • mea84
    jvd89 skrev 2015-04-08 15:02:10 följande:

Har ni kollat ert blodtryck nu i graviditeten?

Jag är sjukskriven nu pga illamående och yrsel och hade blodtryck på 100/70, men fick inte förklarat för mig om varför eller anledning till de. Och om de är normalt eller inte.

Blodtrycket kan variera mycket från vecka till vecka, oftast lägre än vad man brukar att ha i vanliga fall, alltså när man inte är gravid. Helt normalt vill säga själv har jag 90/50 och inte jättemycket yrsel och de säger att de är helt normalt
Svar på tråden Novemberbebisar 2015