• Maja 1

Novemberbebisar 2015

Amazinglife skrev 2015-07-12 19:01:10 följande:

Ja är med nojjig men har inga SD, men andra problem, startade precis en tråd o skrev såhär:

Hej!

Jag är orolig att allt inte står till som det ska.. Har under 2-3 veckor fått rester/delar av slemproppen (gult och segt, inte liknande flytningar) och har nu blivit orolig att de inte riktigt är bra o få de så tidigt. Har läst att slemproppen kan återbildas osv men ändå.

Idag fick ja för mig att känna på tappen. Förväntade inte mig att den skulle va så svår o hitta (har den inte varit innan jag blev gravid) men sen när ja hittade den va den otroligt mjuk, och kändes öppen. Jag har de senaste dagarna haft vattniga flytningar och nu undrar ja om de kan va fostervatten som sipprar? Borde jag kolla upp detta?

Har inte upplevt att jag har några sammandragningar och bebis sparkar för fullt flera gånger om dagen..

Jag har ett väldigt stressigt jobb men inte fysiskt krävande. Bm har sagt till mig o stressa mindre men de går inte med de jobbet jag har tyvärr..

Snälla någon med råd eller erfarenheter?

Vilken vecka är du i? Jag har ingen erfarenhet kring detta. Men jag hade helt klart kollat upp det. Jag har lärt mig att det är bättre att kolla upp saker som man är orolig över så att man slipper gå och vara nervös. Man ska kunna njuta under sin graviditet. Hoppas det går bra för dig.
  • Maja 1
    Kiesha skrev 2015-07-27 17:46:41 följande:

Någon som vet när man brukar få moderskapsintyget?

Vilken vecka tycker ni man ska söka föräldrapenning/havandeskapspenning?

Imorgon har jag mitt besök hos barnmorskan, är i vecka 21+3. :))

Fråga din barnmorska imorgon. Berätta gärna för jag ska med söka. Tänkte börja skriva pappren nu i veckan så det bara är att skicka in när jag får moderskapsintyget.
  • Maja 1

Alla mina barn har varit små ca 3 kg när dom föddes. Men vi har aldrig haft några kläder i storlek 50. Utan haft desto mer i storlek 56 istället. Man kan alltid vika ett varv i ärmen och i byxorna. Har funkat perfekt för oss.

• Maja 1
    Anna Hbg skrev 2015-08-04 12:52:35 följande:

Hade varit kul att veta lite mer om er här i tråden tex var ni bor och hur gamla ni är :)

Vad sägs om att göra en uppdaterad bf-lista?

Jag kan börja så får ni gärna fylla på efterhand om ni vill :)

Maja 36 år väntar barn nr fem den 26/11. Mina andra barn är födda 2002, 2005, 2010, 2012.
  • Maja 1
    Maja 1 skrev 2015-08-04 19:03:44 följande:

Maja 36 år väntar barn nr fem den 26/11. Mina andra barn är födda 2002, 2005, 2010, 2012.

Bor i Lomma utanför Malmö.
  • Maja 1

Hej!! Nu har jag varit hos barnmorskan. Allt verkade bra förutom att jag gått upp lite för mycket i vikt. Har gått upp 7 kg sedan inskrivningen. Mitt sf mått var 24 och jag är i vecka 25 så det var ju perfekt. Hur är d e t med er andra?

• Maja 1
    Anna Hbg skrev 2015-08-10 21:20:05 följande:

Fast här i skåne verkar det som om alla får göra glukosbelastning oavsett.

Fick göra det 2 ggr i min förra graviditet utan att jag hade tecken på diabetes och likadant den här graviditeten.

Enda skillnaden är att jag gör en glukosprofilering och inte en belastning nu.

Det stämmer här i Skåne gör alla en glukos belastning. Under alla mina sex graviditeter har jag fått göra två varje gång så jag börjar bli expert på det nu. Det är för att vi har diabetes i släkten. Men jag har sluppit det sån tur är.
  • Maja 1
    Sindyrella1983 skrev 2015-08-10 15:37:15 följande:

men Maja 1, det är väl inte så mycket? Jag är i vecka 28 och har gått upp 11 kg. Påpekade BM att det var för mycket? 

Jag har varit hos bm idag, har sammandragningar på natten som jag vaknar av och som har svårt att släppa och är öm i magen. Ingen UVI iallafall och om sammandragningarna fortsätter eller tilltar så måste jag ringa förlossningen så att dom kollar om livmoderhalstappen är påverkad. Bebis hjärtljud låg idag på 150 slag/minut. Då bebis verkar iallafall må bra 

Hoppas att dina sammandragningar släpper. Jätte jobbigt ju. Ja min barnmorska tyckte det var för mycket. Men jag skyller på semestern. Under alla mina graviditeter så har jag gått upp 14 kilo. Så jag hoppas att jag stannar där.
  • Maja 1
    iowa skrev 2015-08-28 09:14:55 följande:

Någon mer som fått göra/ska på glukosbelastning? Jag gjorde det i början av veckan (har typ 2 diabetes i nära släkt). Det gick bra först, men hemskt sött var det att dricka förstås. Efter drygt en timme kom dock tvärillamåendet och jag lyckades kräkas ner i stort sett hela rummet på vårdcentralen på väg mot papperskorgen, yippie! Fick skamset gå ut och be om papper och städmedel, avbryta belastningen och gå hem. Ringde BM och sa att det där gör jag inte om, så hon har ordnat en intravenös belastning i slutet av september istället, känns så mycket bättre!

Vecka 29+3 idag, tiden bara flyger förbi! Snart går jag hem på havandeskapsledigt, herregud vad skönt det ska bli, det börjar bli tungt!

Jag har fått göra det två gånger per graviditet då min pappa har diabetes. Detta är barn nr 5 så jag har gjort några stycken. Det är äckligt och svårt att få ner. Men jag har haft med en citron som man pressar i lösningen. Det hjälper. Jag ska snart göra min glukosbelastning. Örk.

Usch inte roligt att behöva kräkas på det viset.men skönt att det finns andra alternativ.
  • Maja 1

Man ska inte bli nojjig över sf måttet sålänge man ser att det blir större mellan besöken och att det inte är allt för mycket i underkant. Dom brukar säga att man ska ha samma mått ungefär som i den veckan man är i. Så 25 i vecka 25 ca. I vecka 25 hade jag 24 cm. Och det är perfekt. Alla mina barn har varit små ca 3 kg när dom fötts.

Svar på tråden Novemberbebisar 2015