• Saints83

Gastroskopi under narkos

Hej,

Nu ska vi se om det finns någon som kan ge ett bra svar. 

Min dotter, 25 månader gammal, är liten till växten. Hon följer inte sin kurva, varken vikt eller längd. Hon äter dåligt och ibland verkar hon förstoppad. 

Vår underbara läkare misstänkte gluten, och efter att ha tagit blodprov förstärktes den misstanken. Så nu ska hon genomgå en gastroskopi under narkos. 

Är det någon som har gjort det med sina barn? Hur gick det? 

Vi är två föräldrar som oroas en del över detta. Själva känslan att vara med när hon somnar och sen lämna över henne till okända människor. Det är ju inte någon stor operation, bara en undersökning. Men ändå jäkligt läskigt. 

Sen en annan fråga. Har ni någon aning om vad det kan bero på att man är under sina kurvor om det inte är gluten?

Tacksam för alla svar önskar oroliga fundersamma föräldrar!

• Svar på tråden Gastroskopi under narkos
  • Vevvis

Jag har en son som precis som er dotter inte gick upp i vikt och längd som han skulle när han var yngre. I hans fall fick han göra en gastroskopi för att läkaren ville utesluta gluten.

Klart det känns lite oroligt när ens barn ska sövas. För oss var det så att en av oss fick följa med barnet in i narkosrummet medan den andra fick vänta utanför. Om barnet har en nalle/snuttefilt eller dyl. så kan det vara bra att ha den med. Kan även vara en tröst när barnet vaknar ur narkosen. Vår son har blivit sövd flera ggr ( pga av andra operationer), en gång satt han i mitt knä och de andra har han suttit eller legat ner på en brits. Det kan vara bra att veta att det går snabbt, några få sekunder från det att de påbörjar sövningen till att barnet somnar.
    Så fort barnet sover får man som förälder snabbt lämna rummet medan de fortsätter sina förberedelser.
    Sen är det bara att vänta på att de hör av sig att det är klart och att barnet ligger på uppvaket. Kan ta en stund innan barnet vaknar men båda föräldrarna får sitta bredvid sängen och vänta. Kan vara bra att vara förberedda på att barnet kan bli lite oroligt och ledsen när det vaknar även om det inte måste bli så. Sonen har även mått illa en gång och kräkts men det var efter en större operation.

När de bedömer att barnet mår tillräckligt bra får man lämna uppvaket och istället hamna på avdelningen igen där man får stanna tills de anser att barnet är redo att åka hem och har hunnit träffa läkaren. Kan ta några timmar. 

Barnet kan ha ont i halsen en stund efteråt, sonen var hes också minns jag. Han fick en isglass när han lämnade uppvaket och en till senare. Fick även lite mat på avdelningen innan vi fick åka hem. 
    Kan vara bra att köpa hem lite glass och lättsvald mat så det finns hemma.

Min erfarenhet är att personalen brukar vara väldigt goa och fina, både mot barn och föräldrar så försök att inte oroa er.

Angående vad mer som kan vara en orsak till att hon inte följer kurvorna.. Sonen vet jag att de testade för Cystisk fibros men han hade varken det eller gluten eller andra allergier. Mest troligt berodde hans problem på att han ofta var sjuk, åt dåligt plus att det senare upptäcktes att han hade ett hjärtfel. Efter att han opererades för det så vände nämligen båda kurvorna uppåt. Nu flera år senare börjar han äntligen komma igen på båda kurvorna. Ibland behöver inte ens nåt vara fel.

Hoppas det här kan vara till lite hjälp

• Ess

Min dotter gjorde en gastroskopi för 2 år sedan.
    jag fick ta på "sjukhuskläder", sedan gick vi in i rummet där dom skulle förbereda henne och där hon väntade på sin tur. Hon fick papper och pennor och ritade lite, dom satte kanylen, och vi väntade lite till. Sedan när dom rullade in henne i operationssalen så följde jag med och höll henne i handen när dom sövde henne, sedan gick jag ut och bytte om och satte mig i väntrummet hos pappan.
    När hon kom tillbaks så kallade dom pp mig och jag satte mig hos henne på uppvaket. Hon hade en slang med syrgas framför näsa och mun. Det tog ett bra tag innan hon vaknade, sedan låg hon ett tag eftersom man inte ska resa sig för fort. Sedan fick hon glass, bytte om och åkte hem.

Det var inget som var läskigt på något vis, hon klagade inte över ont i halsen heller. Hon fick insatt en liten "mätare" i matstrupen för att mäta mängden magsyra som steg upp. Hon har bla reflux.
    Men det verkade inte som om den heller störde henne. Hon åt och drack som vanligt senare på eftermiddagen.

• Saints83

Tack för fina svar!!

Vevvis, hur upptäcktes hjärtfelet? Vad var det för symtom?

Läste lite om cystisk fibros, men dottern visar inga tecken på det tror jag. Läkarna borde ha reagerat på det kan jag tycka varje gång de lyssnat på lungorna..?

• Vevvis
    Saints83 skrev 2015-02-25 18:58:42 följande:

Tack för fina svar!!

Vevvis, hur upptäcktes hjärtfelet? Vad var det för symtom?

Läste lite om cystisk fibros, men dottern visar inga tecken på det tror jag. Läkarna borde ha reagerat på det kan jag tycka varje gång de lyssnat på lungorna..?

Jag tror inte alls att ni behöver oroa er för att er dotter har ett hjärtfel vill jag börja med att säga.
    Sonens hjärtfel är nåt som de borde ha upptäckt tidigare. Egentligen redan när han var nyfödd men det dröjde ändå tills att han var knappt två år innan det upptäcktes av hans astmaläkare att han hade ett blåsljud på hjärtat. Hon trodde då att det var ett ofarligt blåsljud men vid besöket hos barnhjärtläkaren några månader senare upptäcktes det att så inte var fallet utan det visade sig att han behövde en operation. Var ändå ett av de "bättre" hjärtfel man kan ha.

Min son har även haft infektionsastma sen han var några månader gammal så det bidrog nog till att de ville utesluta cystisk fibros. Det var egentligen ingenting läkaren trodde att han hade men hon tyckte det var bättre att utesluta saker.
  • Linnea H

Vi har en son, nu drygt 3,5 år, han har mått dåligt och gått upp dåligt i vikt sen han var 8 månader och rasat på både längd- och vikt-kurvor. Mjölkproteinallergi konstaterades när han var ca 2 år och han har ätit mjölkfritt sen dess och mår mycket bättre och följer nu en kurva, även om han är mycket mindre än sina jämnåriga.

Han har varit med om massa tester, mest blodprov, bl.a. för gluten men även en gastroskopi då de ville kolla gluten mer ingående och även möjlig tarminflammation. Jag tycker att Vevvis ovan förklarar det bra och det stämmer med våra erfarenheter. Även vi har varit med om riktiga operationer för sonen tidigare så det här var ganska "lätt" för oss. Det jag verkligen vill framhålla är att det kan vara ganska tufft att se när de sövs/somnar och sen får man gå direkt ut från operationssalen, då brukar det komma en liten tår för mig

Hmm annat de har kollat för vår son: järn, sköldkörtelfunktion/ämnesomsättning, tillväxthormon. Inget ser konstigt ut. Hans mjölkallergi syns inte på blodprov men den är väldigt tydlig i sina symptom.

• Saints83

Tack tack tack för era svar! 
    Det lugnar ner mig lite grann i alla fall, även om jag inte ser fram emot att hon ska sövas, men däremot hoppas jag de hittar något som förklarar tillväxtkurvorna, helst något ofarligt förstås. Jag kan leva med att ändra kost och käka glutenfritt om det skulle vara så. 

Jag kanske kan få passa på att fråga om era barn hade problem med tarmarna och göra ifrån sig? Dottern verkar väldigt trög och bara få ut små harpluttar. Gav microlax för några dagar sedan och det hjälpte för stunden men sen var det samma problematik dagen efter. 

Ha det bäst och återigen tack för fina svar!

• Ess

Min dotter tar movicol morgon och kväll, för annars blir hon kraftigt förstoppad.

• Ess

Ska tillägga att hon står under läkarkoll, så det är inget jag ger på eget bevåg.

• Vevvis

Sonen har aldrig haft några större problem nån gång med sin mage. 

Hoppas att de hittar vad som är fel så er dotter slipper ha problem med magen och att hon vänder kurvorna snart. Lycka till!

• Linnea H

Aldrig förstoppning, utan det var tvärtom, väldigt löst, flera gånger per dygn. Mycket gaser och ont i magen.
    Nu när han äter mjölkfritt fungerar det jättebra, oftast en gång per dag utan problem.

• Zebsmamma

Min son var 2 när han sövdes för gastro. Konstaterades att han har celiaki.

Det tog ca 20-40 min inne på op. Sen lite tid på uppvak.

Blev väl omhändertagna. Och omställningen till glutenfritt i den åldern är inte så jobbigt. Min son blir 6 i år och han vet inget annat än glutenfritt.

• Zebsmamma

Tillägg: sonen somnade i min famn och jag låg på britsen ända in i undersökningsrummet där han flyttades över. Allt gick smärtfritt och inga bekymmer.

Men han var aldrig under sina kurvor, alltid legat mitt på.

Svar på tråden Gastroskopi under narkos