• Anonym (Sårad)

"Bättre lycka nästa gång", sa han till min man som precis berättat att han blivit pappa.

Min man kom nyss hem från jobbet. Vi fick en dotter för lite mer än en vecka sedan.
    Mannen var tillbaka på jobbet för första gången sedan förlossningen, idag (han har varit ledig från förlossningen fram till idag). De hade firat honom lite grann i fikarummet, för att han är nybliven pappa. De frågade "vad det blev för nått", varpå min man svarar att vi fick en dotter.
    Då kläcker en av hans arbetskompisar (en man) ur sig: "jaja, bättre lycka nästa gång!". Och som inte det vore nog så hade tydligen fler instämt och någon hade sagt att "ja, nog är det roligare med en grabb".
    Min man berättade detta för mig lite med attityden "haha, vet du vad de sa på jobbet...", men jag tog det inte alls lika skämtsamt och lätt. Jag blev uppriktigt sårad.
    Det kanske bara är mina hormoner, men jag är jätteledsen just nu.

Är jag överkänslig eller var det en väldigt taskig kommentar?

Saken är den att min man helst ville ha en pojke. Han blev givetvis överlycklig över vår dotter, men fick han önska, så önskade han sig en pojke. Och den vetskapen (som jag vetat om länge) gnager ju självklart ännu värre nu efter kommentarerna på makens jobb.

• Svar på tråden "Bättre lycka nästa gång", sa han till min man som precis berättat att han blivit pappa.
  • Anonym (idioter finns det gott om)

Ts, den sista idioten är inte född.
    Med andra ord, skit i vad dumhuvuden vräker ur sig 
    Låt inte såna få förstöra och störa din lycka över det nya liv och det stora som hänt.
    Att han inte begriper bättre är hans problem, låt det inte bli ditt. 

• Anonym (idioter finns det gott om)
    Anonym (Hihi) skrev 2015-02-25 17:19:54 följande:
    Oj vad jag skrattade:)
    Jag fallerar att se det roliga i den annonsen.
    Undrar hur kul det är för Vilma när hon blir större att läsa den
    nånting säger mig att hon inte kommer skratta.
  • Anonym (M)

Jag tror inte du ska lägga för mycket vikt vid din mans tidigare önskan om en pojk. När min kusin väntade sin första vad pappan jätte öppen med att det är klart det blir en pojk osv osv de fick en flicka o han vart världens stoltaste pappa när de sen väntade nr två hoppades han istället på en flicka till ??

• Anonym (Sårad)
    nozpa skrev 2015-02-25 17:16:23 följande:

Det var inte bara ett skämt då? Alltså jag tycker det är en sak som folk vanligen hasplar ur sig. Kanske mest för att dom tror att man ska skämta så.

Mina manliga kollegor har de 2 gångerna när vi fick döttrar påpekat att vi måste lägga en hammare under sängen. "Säg åt XX att lägga dit hammaren så blir det en pojk".
    Jag har bara tagit det som ett skämt liksom.
    Likaså har jag både kollegor och annat folk som tror att bara för att jag är tjej så ville jag ha döttrar.

Alltså folk är sådär, jag hade verkligen bara skakat av mig det. Du och din man har fått en underbar liten tjej. Och det är det viktigaste.

Nej, det var inget skämt. Möjligtvis att maken nämnt att han hoppas på en pojke, och att det var därför han hävde ur sig den kommentaren.
    Fast "alla" hade liksom instämt och en sa liksom att det var roligare med en grabb.
    Jag kan tänka mig att det är speciellt för en man att få en son. Jag vet ju själv hur min man resonerar.
    Själv brydde jag mig inte. Men jag hoppades väl lite grann på en pojke jag med, fast endast då min man så väldigt gärna ville ha en pojke. Egentligen spelade det ingen roll.
  • Anonym (Idioter!)

Usch!! Om folk fattade vilket otroligt mirakel det är att ö.h.t få barn skulle de inte uttrycka sig så korkat! Det är dessutom ingen garanti det blir fler barn heller,man säger inte så till nån. Vem vet,ni kanske hade varit såna som kämpat i många år med massor med IVF.er och kanske inte kan/orkar kämpa för fler. Skulle min man få en så otroligt dum kommentar när vi äntligen får barn skulle han inte knipa käft.

• Anonym (Sårad)
    Anonym (M) skrev 2015-02-25 17:26:21 följande:

Jag tror inte du ska lägga för mycket vikt vid din mans tidigare önskan om en pojk. När min kusin väntade sin första vad pappan jätte öppen med att det är klart det blir en pojk osv osv de fick en flicka o han vart världens stoltaste pappa när de sen väntade nr två hoppades han istället på en flicka till ??

Min man är också glad och stolt. Men han vill försöka igen, endast för att han vill ha en pojke.
    Hade vi fått en pojke nu, så hade han förmodligen inte velat ha fler barn.
  • Anonym (p)

barra att strunta i. Det finns folk till allt och det är väl inte en person som står er nära som sa detta?

• Anonym (Sårad)
    Anonym (Idioter!) skrev 2015-02-25 17:27:08 följande:

Usch!! Om folk fattade vilket otroligt mirakel det är att ö.h.t få barn skulle de inte uttrycka sig så korkat! Det är dessutom ingen garanti det blir fler barn heller,man säger inte så till nån. Vem vet,ni kanske hade varit såna som kämpat i många år med massor med IVF.er och kanske inte kan/orkar kämpa för fler. Skulle min man få en så otroligt dum kommentar när vi äntligen får barn skulle han inte knipa käft.

Jag tycker också att det är idiotiskt. Och på nått sätt tycker jag att min man borde ha sagt något för att visa att han står upp för mig och sin dotter.
    Men jag vet ju att han håller med. Han vill ju helst ha en pojke.
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (p) skrev 2015-02-25 17:28:12 följande:

barra att strunta i. Det finns folk till allt och det är väl inte en person som står er nära som sa detta?

Nej, de står oss inte väldigt nära. Men vi träffas några gånger om året då de har personalfest dit man får ta med sina familjer. Så jag vet ju vilka som sagt vad och så.
  • Nyfikna72

Jag tycker nog mest att det låter som helt vanlig taskig lunchrumshumor............det är nog sånt som grabbar säger för att visa att de är glada. Då slipper de visa känslor typ, ett dåligt skämt och alla instämmer och sen är det bra med det.

Svar på tråden "Bättre lycka nästa gång", sa han till min man som precis berättat att han blivit pappa.