• Frönd

Kopparspiral, varningens finger!!

Jag delar med mig av detta för att förhoppningsvis kunna få någon som funderar på kopparspiral att tänka en extra gång!

Av någon underlig anledning så "hyschas" alla biverkningar som kan följa av en kopparspiral. Jag satt in en kopparspiral utan att ha fött barn, BM sa att det kunde göra ont men att det var en väldigt lite risk för komplikationer med en kopparspiral. Det enda som kunde hända var att kroppen skulle reagera mot det om jag är allergisk mot koppar, vilket jag inte är.

Från första dagen efter insättning hade jag blödningar i 1 års tid, konstant. Har tagit ut den nu och kroppen håller fortfarande på att återställa sig.

Efter detta har jag pratat med en mängd kvinnor som haft exakt samma problem, om inte värre, även de som fött barn innan de satt in kopparspiralen. MÅNGA har fått en sån riklig blödning vid mens att de nästan tuppat av blodförlusten. Detta är nått som är 100% ONORMALT pga av en kopparspiral enligt MB osv. En del har fått sånna otroligt smärtsamma mensvärkar och andra biverkningar. BM var förvånad när jag berättade om mina symptom men tydligen hade några av dom jag pratat med också varit till just henne för att ta ut den pga av ständiga blödningar.

Så, av någon anledning varnas inte kvinnorna för detta och man sätter in den i god tro. Tänk efter en extra gång! Fråga vänner, läs om andra som haft en kopparspiral osv.

• Svar på tråden Kopparspiral, varningens finger!!
  • Anonym (Spiral)

Jag satte in en kopparspiral idag, och jag blev informerad om dessa saker + att man kan få en infektion (ovanligt dock). Man kan även läsa om dessa saker på nätet. Jag känner mig inte oinformerad på ngt vis, men det beror förstås på vilken BM man går till.

Nu är det väl bara att hoppas på att det går bra.

• Anonym (Spiral)

Sen spelar det ju i slutändan inte ngn roll hur mkt man läst på nätet el lyssnar på andra som har spiral. Det säger ju inget om hur det kommer att fungera för en själv.

• Anonym (Älskade spiralen!)

Jag tog ut min kopparspiral i höstas efter fem år, och jag ÄLSKADE min spiral.

Det gjorde ont som satan i gatan att sätta in den, svimmade av någon sekund, och samma dag och dagen efter hade jag molvärk som påminde om mensvärk.

Efter det: noll problem whatsoever.

Jag fick längre och mer blödning när mensen var, men det var heller inga konstigheter. Större bindor, bättre tamponger löste det problemet.

Sex var inte heller ett problem. Dock så kunde min kille känna av trådarna, och det stacks lite för honom när han kom för långt in "tidigt" under samlaget innan jag hade blivit riktigt upphetsad (slidan expanderar), men det gick bra det med. Man fick anpassa startställningen bara och sen kunde vi köra hur vi ville =D

Jag skulle rekommendera alla som inte vill ha massa hormon i kroppen, att testa spiralen, och jag kommer säkerligen att sätta in en ny sen när vi är klara med barnbakandet. 

Sen är det ju bara att ta ur spiralen om det inte skulle funka eftersom ALLA är olika, och allas kroppar fungerar på olika sätt, och jag fattar inte varför du, TS, gick med blödningar i ett år och inte gjorde nåt åt det. Mycket knepigt i min mening.

• snutt

Haft sen jag var 19 år och bytt flera gånger. Inga problem alls. Är nog väldigt individuellt hur det blir. Jag kan absolut inte ta piller för jag blir crazy å andra kan utan problem.

• Frönd

Det funkat givetvis bra för många, på samma sätt som att många fungerar bra på att proppa i sig hormoner.

Just detta preventivmedel höjs till skyarna och det både skrivs och sägs att det är bäst för kroppen och för den mentala delen pga att det är hormonfritt. MEN man ska absolut ha i åtanke att detta fungerar katastrofalt dåligt för vääääldigt många kvinnor också. Det är inte bättre än något annat preventivmedel eftersom det kan ge samma symptom även fast det är hormonfritt.

• Anonym (Neta)

Har haft kopparspiral i många år sedan första barnets födelse, med avbrott för en planerad graviditet. Har fungerat jättebra, inga problem annat än längre mens, men inte rikligare. Maken sa att trådarna stacks ibland men då hjälpte det att böja dem bakåt/inåt.

• Bea79

Kopparspiral= Kraftiga blödningar varannan vecka
    och oönskad graviditet. Aldrig mera Kopparspiral...

• Haskel

Inget preventivmedel passar ALLA.
    Kraftigare och fler blödningar är inte alltför ovanligt med kopparspiral.
    Men blöder man konstant, så borde man inse att kopparspiral är något för just den personen. Jag ser det inte ens som nödvändigt att berätta om risken för konstant blödning. Uppstår det, så borde man förstå att det inte är rätt. 

Detsamma gäller alla preventivmedel. Mår man inte bra, efter att ha börjat med det, så söker man för det.

• Frönd

Detta behöver ÄNDÅ påpekas! Ja, olika preventivmedel fungerar på olika kvinnor men just kopparspiralen höjs som sagt till skyarna för att vara det bästa oavsett eftersom det är både hormonfritt och går inte att slarva med. Alltså ett säkert och hormonfritt preventivmedel. Det som totalt har glömts bort är att det har väldigt många bieffekter som väldigt många kvinnor drabbas av. Det är inte bättre än något annat skydd, överhuvudtaget!

• Haskel
    Frönd skrev 2015-02-25 23:08:55 följande:

Detta behöver ÄNDÅ påpekas! Ja, olika preventivmedel fungerar på olika kvinnor men just kopparspiralen höjs som sagt till skyarna för att vara det bästa oavsett eftersom det är både hormonfritt och går inte att slarva med. Alltså ett säkert och hormonfritt preventivmedel. Det som totalt har glömts bort är att det har väldigt många bieffekter som väldigt många kvinnor drabbas av. Det är inte bättre än något annat skydd, överhuvudtaget!

Jag tycker absolut inte att kopparspiral höjs till skyarna. Snarast tvärtom. Det är vanligt med kraftigare mensblödningar/blödningar. De som haft problem med det förkastar därför spiralen helt, och varnar andra för den. Men för väldigt många fungerar den perfekt. Några har inga biverkningar alls, några får något rikligare blödningar som de inte störs av, några får även mindre blödningar.

Det jag menar är, att om man inte gillar eventuella biverkningar av sitt preventivmedel så får man försöka hitta något annat.

Men jag kan hålla med om att kopparspiral, totalt sett inte är bättre än något annat. Lika många har problem den, som andra har problem med andra preventivmedel.
Svar på tråden Kopparspiral, varningens finger!!