• Frönd

Kopparspiral, varningens finger!!

Jag delar med mig av detta för att förhoppningsvis kunna få någon som funderar på kopparspiral att tänka en extra gång!

Av någon underlig anledning så "hyschas" alla biverkningar som kan följa av en kopparspiral. Jag satt in en kopparspiral utan att ha fött barn, BM sa att det kunde göra ont men att det var en väldigt lite risk för komplikationer med en kopparspiral. Det enda som kunde hända var att kroppen skulle reagera mot det om jag är allergisk mot koppar, vilket jag inte är.

Från första dagen efter insättning hade jag blödningar i 1 års tid, konstant. Har tagit ut den nu och kroppen håller fortfarande på att återställa sig.

Efter detta har jag pratat med en mängd kvinnor som haft exakt samma problem, om inte värre, även de som fött barn innan de satt in kopparspiralen. MÅNGA har fått en sån riklig blödning vid mens att de nästan tuppat av blodförlusten. Detta är nått som är 100% ONORMALT pga av en kopparspiral enligt MB osv. En del har fått sånna otroligt smärtsamma mensvärkar och andra biverkningar. BM var förvånad när jag berättade om mina symptom men tydligen hade några av dom jag pratat med också varit till just henne för att ta ut den pga av ständiga blödningar.

Så, av någon anledning varnas inte kvinnorna för detta och man sätter in den i god tro. Tänk efter en extra gång! Fråga vänner, läs om andra som haft en kopparspiral osv.

• Svar på tråden Kopparspiral, varningens finger!!
  • Anonym (fix)

Jag är inne på min tredje kopparspiral, har aldrig haft problem eller särskilt starka blödningar, bara möjligen lite mer ont vid mens första 2-3 månaderna innan spiralen har "bott in sig". Men jag vet klart andra som fått problem, och tagit ut den.

Jag hade aldrig accepterat att ha den i ett år om den strulade som TS beskriver, max 3-4 månader annars ska den självklart ut igen, för vem vill ha blodbrist? Så jag tycker nog att man själv får känna efter lite, jag hade liksom inte fortsatt med antibiotika som man fick nässelutslag av efter 48 timmar heller.

Alla läkemedel och medicintekniska produkter har biverkningar för en del av de som använder dem, det måste man utgå ifrån. Läkaren kan inte i förväg peka ut vilka av oss som får dem.

Det finns alltså avsevärda fördelar med att inte vara så tålmodig och medgörlig som kvinna som TS, anser jag. Mår du dåligt av spiral efter 3-4 månader så ta ut den!

• Frönd

jag kan garantera, på sättet du skrev detta inlägg, att du hade fött barn när du fick din spiral insatt. Jag tror inte att du förstod vilken traumatisk upplevelse det var för mig att få in den spiralen. Jag fick gynekologskräck och fick alltså gå och prata med min BM 4(!!!) gånger innan jag äntligen vågade ta ut den. Tycker ditt inlägg säger mer om dig än om mig..

Jag gick inte omkring med konstant blödning i 1 års tid för att det var kul, jag avstod inte heller från sex i 1 års tid för att det var roligt, jag njöt inte av otroligt smärtsam mensvärk och "avstod" från att ta ut spiralen för att det var skönt..

Jag försökte få ut den i över ett halvår men jag förmådde mig inte pga smärtan jag fick av att sätta in den. Det är som sagt det mest smärtsammaste jag någonsin varit med om i hela mitt liv!

Döm inte så mycket..

Anonym (fix) skrev 2015-02-26 00:01:00 följande:

Jag är inne på min tredje kopparspiral, har aldrig haft problem eller särskilt starka blödningar, bara möjligen lite mer ont vid mens första 2-3 månaderna innan spiralen har "bott in sig". Men jag vet klart andra som fått problem, och tagit ut den.

Jag hade aldrig accepterat att ha den i ett år om den strulade som TS beskriver, max 3-4 månader annars ska den självklart ut igen, för vem vill ha blodbrist? Så jag tycker nog att man själv får känna efter lite, jag hade liksom inte fortsatt med antibiotika som man fick nässelutslag av efter 48 timmar heller.

Alla läkemedel och medicintekniska produkter har biverkningar för en del av de som använder dem, det måste man utgå ifrån. Läkaren kan inte i förväg peka ut vilka av oss som får dem.

Det finns alltså avsevärda fördelar med att inte vara så tålmodig och medgörlig som kvinna som TS, anser jag. Mår du dåligt av spiral efter 3-4 månader så ta ut den!

• Anonym (Jag)

Hej!

Jag satte in en kopparspiral nov 2013 och hade en del problem med den med långdragna blödningar upp mot 3 veckor åt gången. Sedan i nov 2014 tog jag ut den och satte in en ny kopparspiral. Nu har jag mina blödningar mer regelbundet och max 8 dagar i stället för 3 veckor så än så länge är jag nöjd.

• K grrl
    Frönd skrev 2015-02-25 23:08:55 följande:

Detta behöver ÄNDÅ påpekas! Ja, olika preventivmedel fungerar på olika kvinnor men just kopparspiralen höjs som sagt till skyarna för att vara det bästa oavsett eftersom det är både hormonfritt och går inte att slarva med. Alltså ett säkert och hormonfritt preventivmedel. Det som totalt har glömts bort är att det har väldigt många bieffekter som väldigt många kvinnor drabbas av. Det är inte bättre än något annat skydd, överhuvudtaget!

Alltså, det är knappast så att "alla" höjer kopparspiral till skyarna. Min barnmorska tycker t ex att man ska välja ett hormonellt p-preparat, och hormonspiral framför kopparspiral. Hon satte motvilligt in en kopparspiral då jag inte vill använda hormonella p-medel.

Jag upplystes om de biverkningar som kan finnas. Och lyckligtvis passar det (än så länge) väldigt bra för mig. Jag får kraftigare blödningar, men under färre dagar.

Jag har använt spiral - då hormonspiral, men inläggen är ju likadant formade - i 12 år, hann alltså med två hormonspiraler innan jag blev gravid första gången. På mig nöp det till och jag hade mensvärk som lindrades med ipren i 1-2 dagar. Det var ingen skillnad när jag satte in hormonspiral efter graviditeterna. Beklagligt att du hade sådana problem med att sätta in spiralerna att du inte vågade ta ut den trots konstanta blödningar, men det är ju inte heller normalfallet även om man inte fött barn.
  • FrökenLöken

Sådana här trådar kan startas om  ALLA preventivmedel. Men undantag för kondom. Du kanske skall satsa på det?

• Sepril

Jag tycker snarare tvärtom att INGEN barnmorska pratade om kopparspiral innan jag hade fött barn. Jag fick bara veta om den genom en direkt fråga eftersom jag kände obehag av att ta hormonpreparat, blev personlighetsförändrad och det kändes inte hälsosamt. Först när jag tog upp detta med ungdomsmottagningen när jag var 19 fick jag veta att kopparspiralen fanns. Jag har sedan dess haft kopparspiral i två omgångar, en före jag fick barn och en efter.

Självklart ska man informeras om risker och höra av sig om något inte känns rätt, men som du gör TS, att skrämma folk på förhand utifrån din egen upplevelse som självklart ingen kan ta ifrån dig men som inte är grundad i någon statistik känns beklämmande... Tänk vad kvinnor står ut med på grund av att p-piller är så socialt accepterat och påbjudet i Sverige idag. Kan vi tänka oss män ta hormonpreparat som ger bland mycket annat humörsvängningar och ökade risker för blodproppar dagligen i 10-15 år!!? (Från att man blir sexuellt aktiv till att de flesta av oss bestämmer sig för att skaffa barn). Det skulle de aaaaaldrig acceptera att utsätta sina kroppar för :) varför gör vi det?

• Anonym (Bocca)

Jag har provat de flesta homonsorter och ingenting fungerar för mig. Det landade i kopparspiral. Har haft två stycken. Den första fick jag efter några år bakteriell vaginos av så den fick bytas.

Det var egentligen åtta års helvete. Åt Cyklokapron varje mens och narkotikaklassade värktabletter så gott som varje vecka. "Endometrios" sade min gynekolog. Hade HB kring 90 konstant, åt enorma mängder järntabletter och ingenting blev bra.

En dag blev jag singel och fick nog. Skiten åkte ut och jag mådde såå mycket bättre. Jag har inga tips, för mig fanns det inget alternativ. Nu har jag kört säkra perioder i snart sex år. Har blivit ett par kids på kuppen:) 

Men en kopparspiral blir det aldrig igen.

• Zuzanne

Har kopparspiral, satte in den för drygt ett år sedan, innan mensen kommit tillbaka efter graviditet. Småblödde till och från i flera månader, men bara liiite ljust rosa. Trosskydd räckte. Sedan hade jag ingen mens på 60 dagar. Efter det kom det jobbiga. Störtblödningar i 15 dagar i sträck! Blev helt utmattad och trött. Mensfri i 18 dagar, sedan 15 dagars blödningar igen. Nu har jag min lilla blodfria paus. Blir fullkomligt deprimerad av detta blod! Blir trött och orkeslös, tagit vitamintillskott nu. Vill inte ha sex medan jag störtblöder heller, tycker det känns obehagligt. Så det är tråkigt att gå utan sex så länge. Blir det någonsin bättre? Om det fortsätter såhär vill jag ta ut den.

• Sepril
    Zuzanne skrev 2015-03-17 23:29:55 följande:

Har kopparspiral, satte in den för drygt ett år sedan, innan mensen kommit tillbaka efter graviditet. Småblödde till och från i flera månader, men bara liiite ljust rosa. Trosskydd räckte. Sedan hade jag ingen mens på 60 dagar. Efter det kom det jobbiga. Störtblödningar i 15 dagar i sträck! Blev helt utmattad och trött. Mensfri i 18 dagar, sedan 15 dagars blödningar igen. Nu har jag min lilla blodfria paus. Blir fullkomligt deprimerad av detta blod! Blir trött och orkeslös, tagit vitamintillskott nu. Vill inte ha sex medan jag störtblöder heller, tycker det känns obehagligt. Så det är tråkigt att gå utan sex så länge. Blir det någonsin bättre? Om det fortsätter såhär vill jag ta ut den.

Du borde kolla upp det. Det låter som att den sitter tokigt till.
  • Zuzanne
    Sepril skrev 2015-03-18 07:11:27 följande:
    Du borde kolla upp det. Det låter som att den sitter tokigt till.
    Jag har dock inte särskilt ont av den, så det är bra. Ringde Mvc för ett tag sedan, de sa att det är normalt? :(
  • sextiotalist

Kopparspiralen har varit det bästa preventivmedlet för mig, jag fick full information. Alla hormonpreparat gick bort för mig

• AnnaZL

Första gången jag satte in kopparspiral blödde jag som en stucken gris i 3 månader tills jag tog ut den.
    Satte in en annan något år senare och har inte haft några som helst problem. Jag tror att den första gynekologen var inkompetent.

• Sepril
    Zuzanne skrev 2015-03-18 08:19:20 följande:
    Jag har dock inte särskilt ont av den, så det är bra. Ringde Mvc för ett tag sedan, de sa att det är normalt? :(
    Jag är ju inte utbildad gynekolog så jag kan inte ge dig råd, men hör av dig till sjukvården om det är lika jobbigt kommande månader, det är ju inte meningen att man ska må dåligt av den. Det kan vara värt att dubbelkolla att den sitter som den ska eftersom en del har haft olika upplevelser med olika kopparspiraler och olika gynekologer.

Jag har haft tur så mina kopparspiraler har suttit bra och inte gett obehag någon av gångerna. Den första kommer jag ihåg att jag fick mer mens och mensvärk av i början men att det sedan avtog. 
  • Zuzanne
    Sepril skrev 2015-03-18 09:03:28 följande:
    Jag är ju inte utbildad gynekolog så jag kan inte ge dig råd, men hör av dig till sjukvården om det är lika jobbigt kommande månader, det är ju inte meningen att man ska må dåligt av den. Det kan vara värt att dubbelkolla att den sitter som den ska eftersom en del har haft olika upplevelser med olika kopparspiraler och olika gynekologer.

Jag har haft tur så mina kopparspiraler har suttit bra och inte gett obehag någon av gångerna. Den första kommer jag ihåg att jag fick mer mens och mensvärk av i början men att det sedan avtog. 
    Jag ger det max två menstruationer till, sedan får det vara och sambon steriliserar sig istället. Funderar annars på att bränna bort slemhinnorna i livmodern så att äggen inte fastnar och att det inte blir någon mens. Vet för lite om den metoden än dock.
  • Mig med

Har haft kopparspiral i flera år så dumt av mig , blödde i 14 dagar riklig , plus den satt fast i livmodern och fick ägledsinglamatiom av den . Jag skulle aldrig sätt nåt sånt i min kropp igen .

Svar på tråden Kopparspiral, varningens finger!!