• Karin78

Skulle ni kunna ge bort bröstmjölk till en främmande människa

Skulle ni kunna tänka er att ge bort bröstmjölk till någon främmande människa som ex frågade om det via ex Facebook eller annan annons sida?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni kunna ge bort bröstmjölk till en främmande människa
  • Anonym (elle)

Va? Varför skulle någon ens vilja ha någon annans bröstmjölk? Det finns något som heter ersättning.

• cosinus

Rent praktiskt nej för jag har inte kunnat pumpa ut några mängder alls. Har fått kämpa ihjäl mig för att få ihop så jag kunnat vara borta ett mål medan barnen ammat.

Rent moraliskt inga problem till någon annan men jag hade gått via sjukhuset och donerat den vägen isf.

• Flickan och kråkan

Det skulle kännas märkligt över nätet på det viset, men absolut till BB. Jag har haft överproduktion med alla tre så borde ha donerat, men jag har så förbaskat svårt att pumpa ur. Har inte pumpat för eget bruk heller. För besvärligt.

• Smulan 89

Hade jag inte behövt få blod efter förlossningen, så hade jag fått sälja min mjölk till BB, men har man fått blod så vill dom inte ha den. Kändes väldigt trist att hälla ut drygt 30 liter mjölk i slasken...
    Min son föddes med en tarmsjukdom, så han har levt på dropp sen dag 2. Den lilla mängd mjölk han klarade att dricka märktes inte.

• Mascaraklumpar

Nej, inte på det sättet (är det ens lagligt?), däremot skulle jag kunna tänka mig att donera mjölk till BB.

• yodi

beror på hur och varför men ja jag skulle kunna ge bort min bröstmjölk till behövande prematurer, har för den delen donerat flera liter

• yodi
    Anonym (elle) skrev 2015-02-26 07:53:44 följande:

Va? Varför skulle någon ens vilja ha någon annans bröstmjölk? Det finns något som heter ersättning.

för dom extrema prematurerna så kan donerad bröstmjölk innebära en skillnad på liv eller död då deras små magar många gånger inte klarar av ersättning. att ge bröstmjölk är en av dom få metoder som finns för att undvika dödliga tarminfektioner.
  • fluu

Inte via facebook, men jag var på g att donera min mjölk då jag hade så mycket, men det sket sig eftersom jag medicinerar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Maja)

Inte via fb men via BB hade jag absolut gjort det om jag hade haft över. Det hade jag inte utan ena barnet fick ersättning. Han var inte prematur men jag fick välja mellan ersättning eller human mjölk. Jag valde ersättning pga risken för smitta.

• Rani

Jag skulle mycket väl kunna donera till sjukhuset, till prematura barn t ex. Att skänka till någon som lagt ut en annons, jag vet inte. Tanken skulle aldrig slå mig faktiskt. Vem vill ha bröstmjölk som inte går via sjukhuset? Skulle tycka det verkade skumt.

• Anonym (D)

Min son föddes som sen prematur, var sjuk och mycket liten. Han skulle inte ges ersättning pga av hans sjukdom utan behövde bröstmjölk. Jag hade inte tillräckligt med egen mjölk i början (han skulle ha mer än fullgångna bebisar eftersom han behövde äta upp sig), så han fick en del donerad bröstmjölk tills jag kunde täcka hans behov. Jag är evigt tacksam för alla de som donerar!

Självklart skulle jag donera själv, men då till mjölkbanken/BB. Som donator måste du vara testad och din mjölk ha en god kvalitet (och vara fri från medicin osv). Det låter mindre lämpligt att donera eller ta emot på annat sätt.

• Gathenhielm

Tja, varför inte. Den hade inte varit min ändå.

Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (Absolut)

Ja, jag har haft extremt mycket mjölk med alla 3 och har donerat.

Jag har även ammat en kompis barn då hon blev försenad och flickan vägrade flaskan. Bröstmjölk är mat och att amma är att mata, jag skulle kunna mata vilket barn som helst som behöver det.

OT, men vår ena hund har även varit amma åt några valpar som inte fick mat av sin mamma. Så helt enkelt, har jag extra och nån behöver så är det varsågod.

• Kofot

Nej eftersom att bröstmjölk kan sprida sjukdomar. Jag är frisk och testad men om jag ska donera så gör jag det via BB

• Anonym (Japp)

Absolut! Har full förståelse för att man hellre vill ge sitt barn bröstmjölk än ersättning och hade lätt kunnat skänka bort lite om det behövdes. Men bara om det handlade om t.ex. att barnet behövde en skvätt extra då och då, hade blivit lite mkt att föda upp två Tungan ute

Svar på tråden Skulle ni kunna ge bort bröstmjölk till en främmande människa