• Cam82

    Hur lär jag mig springa 2 km på max 12 min?

    Ja som rubriken lyder, jag är rätt otränad och behöver lära mig att springa 2 km på max 12 min, helst 10-11 min så att jag har lite marginal. Hur börjar jag? Hur lång runda ska jag ta från början? Jag behöver få upp flåset lite snabbt då jag inte vet om eller när jag kommer att bli kallad till ett fystest!

    Ja snälla hjälp mig ni som är duktiga, behöver tips nu!


  • Svar på tråden Hur lär jag mig springa 2 km på max 12 min?
  • Anonym (vega)
    Cam82 skrev 2015-02-26 09:01:19 följande:

    Ja som rubriken lyder, jag är rätt otränad och behöver lära mig att springa 2 km på max 12 min, helst 10-11 min så att jag har lite marginal. Hur börjar jag? Hur lång runda ska jag ta från början? Jag behöver få upp flåset lite snabbt då jag inte vet om eller när jag kommer att bli kallad till ett fystest!

    Ja snälla hjälp mig ni som är duktiga, behöver tips nu!


    Har du aldrig löptränat så kan du kanske börja med att springa varvat med att gå. Typ springa 200 steg och gå 100 el dyl. Två km är inte särskilt långt och 6 min/km inte särskilt snabbt så är du ung/frisk och stark så borde du klara det rätt snabbt. Ge det en vecka
  • cosinus
    2 km på 12 min är en ganska tacksam fart så det borde kunna gå relativt fort.

    Jag tycker personligen att det är enklare att öka hastigheten när man tränar på löpband. Dock ska man vara medveten om att det skiljer på löpband och ute så klarar man precis 2 km på löpband inne utan lutning ska man inte vara säker på att klara det ute på samma tid.

    Hur långt orkar du nu och vilken fart?

    Jag hade dels sett till att springa iaf 3-4 km iaf i den takt du orkar (om du orkar annars kortare till du orkar 3-4 km) och varvat det med att springa intervaller i den takt du vill springa (kanske lämpligt börja med 6 min tempo om du är väldigt ovan och så sänka sen)
  • Cam82
    Anonym (vega) skrev 2015-02-26 09:05:45 följande:
    Har du aldrig löptränat så kan du kanske börja med att springa varvat med att gå. Typ springa 200 steg och gå 100 el dyl. Två km är inte särskilt långt och 6 min/km inte särskilt snabbt så är du ung/frisk och stark så borde du klara det rätt snabbt. Ge det en vecka
    Nej jag kan väl inte säga att jag löptränat, har gett det några försök för nåt år sedan, men fortsatte inte då. Är intervaller det bästa för att snabbt bygga kondition eller?

    Hur ofta ska jag satsa på att springa för att snabbt komma igång?
  • Cam82
    cosinus skrev 2015-02-26 09:12:39 följande:
    2 km på 12 min är en ganska tacksam fart så det borde kunna gå relativt fort.

    Jag tycker personligen att det är enklare att öka hastigheten när man tränar på löpband. Dock ska man vara medveten om att det skiljer på löpband och ute så klarar man precis 2 km på löpband inne utan lutning ska man inte vara säker på att klara det ute på samma tid.

    Hur långt orkar du nu och vilken fart?

    Jag hade dels sett till att springa iaf 3-4 km iaf i den takt du orkar (om du orkar annars kortare till du orkar 3-4 km) och varvat det med att springa intervaller i den takt du vill springa (kanske lämpligt börja med 6 min tempo om du är väldigt ovan och så sänka sen)
    Ok det känns ju tryggt att du skriver att det borde gå relativt fort

    Jaså är det jobbigare att springa utomhus? Jag hade väl mest tänk att träna ute, men kan tänka mig löpband vid dåligt väder eller som nu när det är så isigt kanske.

    Jag orkar idag inte 3-4 km i sträck, för dålig kondis plus astma, Börja med 6 min tempo? För tre veckor sedan hade jag 7 min och 12 sekunder, dvs medel per km,det var bara en runda på 1,55 km som jag sprang på 11 min och 8 sekunder, men jag sprang inte hela tiden då jag har så dålig kondis.

    Just nu är jag förkyld, men så fort jag är helt frisk så måste jag igång, jag känner lite panik över detta faktiskt!
  • Anonym (vega)
    Cam82 skrev 2015-02-26 09:16:04 följande:
    Nej jag kan väl inte säga att jag löptränat, har gett det några försök för nåt år sedan, men fortsatte inte då. Är intervaller det bästa för att snabbt bygga kondition eller?

    Hur ofta ska jag satsa på att springa för att snabbt komma igång?
    Jag började med intervall gå/springa när jag började träna för snart 25 år sedan och jag blev så biten så jag är året-runt-joggare sedan dess. 

    Jag tycker det är bäst att börja med intervall och lugnt eftersom om man börjar med att vrålspringa som en galning så kan man känna att -"Nej det här är inget för mig fy f..n va jobbigt" och så får det vara.

    Är ditt första mål 2 km/12 min och du vill nå det snabbt så tycker jag du ska träna varje dag och jag tror du klarar det på en vecka. Två km är inte långt.
  • cosinus
    Cam82 skrev 2015-02-26 09:22:19 följande:
    Ok det känns ju tryggt att du skriver att det borde gå relativt fort

    Jaså är det jobbigare att springa utomhus? Jag hade väl mest tänk att träna ute, men kan tänka mig löpband vid dåligt väder eller som nu när det är så isigt kanske.

    Jag orkar idag inte 3-4 km i sträck, för dålig kondis plus astma, Börja med 6 min tempo? För tre veckor sedan hade jag 7 min och 12 sekunder, dvs medel per km,det var bara en runda på 1,55 km som jag sprang på 11 min och 8 sekunder, men jag sprang inte hela tiden då jag har så dålig kondis.

    Just nu är jag förkyld, men så fort jag är helt frisk så måste jag igång, jag känner lite panik över detta faktiskt!
    Det som jag tycker gör stor skillnad när man är otränad är att värma upp lite. Rask prommenad och så börja långsamt så man inte får den här nära-döden-känslan efter 2 minuter. Nu när jag sprungit en hel del är jag mycket okänsligare.

    Jag tror ff det skulle vara bra att få in lite längre sträcka i benen också som komplement till intervaller så prova sänk farten ytterligare så du orkar längre. 
  • Cam82
    Anonym (vega) skrev 2015-02-26 09:29:10 följande:
    Jag började med intervall gå/springa när jag började träna för snart 25 år sedan och jag blev så biten så jag är året-runt-joggare sedan dess. 

    Jag tycker det är bäst att börja med intervall och lugnt eftersom om man börjar med att vrålspringa som en galning så kan man känna att -"Nej det här är inget för mig fy f..n va jobbigt" och så får det vara.

    Är ditt första mål 2 km/12 min och du vill nå det snabbt så tycker jag du ska träna varje dag och jag tror du klarar det på en vecka. Två km är inte långt.
    Så det är ok att köra varje dag då? Jag fick problem med mina benhinnor för ett tag sedan, hur undviker man det? En vecka, det låter ju helt fantastiskt om det skulle vara så!
  • Cam82
    cosinus skrev 2015-02-26 09:46:23 följande:
    Det som jag tycker gör stor skillnad när man är otränad är att värma upp lite. Rask prommenad och så börja långsamt så man inte får den här nära-döden-känslan efter 2 minuter. Nu när jag sprungit en hel del är jag mycket okänsligare.

    Jag tror ff det skulle vara bra att få in lite längre sträcka i benen också som komplement till intervaller så prova sänk farten ytterligare så du orkar längre. 
    Ja jag har varit dålig på att värma upp de gånger jag sprungit, kanske får göra det i fortsättningen!

    Jag är lite förkyld, hostar lite men inte ont i halsen, när kan man köra igång tro?
  • Anonym (vega)
    Cam82 skrev 2015-02-26 10:08:12 följande:
    Så det är ok att köra varje dag då? Jag fick problem med mina benhinnor för ett tag sedan, hur undviker man det? En vecka, det låter ju helt fantastiskt om det skulle vara så!
    Ja jag tycker man kan träna varje dag om man snabbt vill lära sig springa 2 km! Det är ingen särskilt hård träning om man inte är överviktig eller sjuk på ngt sätt men då väljer man kanske inte löpning. Ont i benhinnorna är ett problem för många och min dotter som är vältränad, åker skidor, simmor etc har svårt för just löpning pga benhinnorna. Du kan väl googla och se om du kan få tips.
  • Anonym (vega)
    Cam82 skrev 2015-02-26 09:01:19 följande:

    Ja som rubriken lyder, jag är rätt otränad och behöver lära mig att springa 2 km på max 12 min, helst 10-11 min så att jag har lite marginal. Hur börjar jag? Hur lång runda ska jag ta från början? Jag behöver få upp flåset lite snabbt då jag inte vet om eller när jag kommer att bli kallad till ett fystest!

    Ja snälla hjälp mig ni som är duktiga, behöver tips nu!


    Måste fråga varför du ska göra ett fystest? Är det för ett jobb eller?
  • Anonym (Löperskan)

    2km på 12 minuter blir ju milen på en timme och det är inte omöjligt alls.
    För att orka springa en timme är det bra med distanslöpning.
    Och att följa tipset om att varva löpning med gång till en början är bra.
    Så småningom kommer du orka springa längre och längre och behöver gå mindre och mindre för att sen springa helt.
    Sen om du behöver öka syresättningen och tempot så är intervaller jättebra.
    Finns massor av modeller för det, googla så får du tips.
    Lycka till!

  • Cam82
    Anonym (vega) skrev 2015-02-26 10:20:38 följande:
    Ja jag tycker man kan träna varje dag om man snabbt vill lära sig springa 2 km! Det är ingen särskilt hård träning om man inte är överviktig eller sjuk på ngt sätt men då väljer man kanske inte löpning. Ont i benhinnorna är ett problem för många och min dotter som är vältränad, åker skidor, simmor etc har svårt för just löpning pga benhinnorna. Du kan väl googla och se om du kan få tips.
    Ok, jag kommer köra på så fort jag är helt frisk, kanske inte så bra ge sig iväg nu, hosta och hes fortfarande. Visst har jag övervikt, iaf 10kg, men vet itne hur mycket övervikt du tänkte på? 

    Japp det är för ett jobb jag ska göra fystestet!
  • Anonym (vega)
    Cam82 skrev 2015-02-26 11:03:46 följande:
    Ok, jag kommer köra på så fort jag är helt frisk, kanske inte så bra ge sig iväg nu, hosta och hes fortfarande. Visst har jag övervikt, iaf 10kg, men vet itne hur mycket övervikt du tänkte på? 

    Japp det är för ett jobb jag ska göra fystestet!
    Det är kanske pga din övervikt som du får ont i benhinnorna? Det är klart att det blir tyngre och jobbigare om man är överviktig men vad 10 kilo betyder vet jag inte. Börjar du springa nu så kanske det blir din grej och då springer du snart bort de där kilona.
  • Cam82
    Anonym (vega) skrev 2015-02-26 11:59:31 följande:
    Det är kanske pga din övervikt som du får ont i benhinnorna? Det är klart att det blir tyngre och jobbigare om man är överviktig men vad 10 kilo betyder vet jag inte. Börjar du springa nu så kanske det blir din grej och då springer du snart bort de där kilona.
    Ja så kan det så klart vara, ja jag hoppas att det kan bli min grej
  • Sorbus

    Det finns färdiga program för den som är otränad och vill komma igång med löpning som hjälper en trappa upp på ett effektivt sätt utan att överbelasta kroppen. Det är en bra hjälp om man inte var man ska börja. Det finns många gratisappar som du kan ladda ner och ha i mobilen så berättar de för dig vad du ska göra. Sök på c25k (couch to 5 kilometer)

  • Vingmannen

    Jag misstänker att du sökte till OV. Hoppas det gick bra!

    Bumpar tråden då jag själv hade panik över 2km / 12 min löpningen och antar att fler kommer gå in och läsa här i framtiden.

    Här har ni lite perspektiv:

    Jag väger ca 80 kg, brutalt otränad, röker, har astma (utlöstes vid fysisk ansträngning) samt sprang typ en gång på löpband, 2km, ca 2-3 månader innan löptestet. Dvs helt oförberedd.

    Jag klarade 2 km på 10.30 min. Jag blev faktiskt själv chockad. Allt funkar med tillräcklig mycket vilja.

    Skulle dock rekommendera att träna innan, inte röka och sedan leva ett allmänt sunt liv. Men jag hoppas några blir lite lugnare av att läsa detta. Då min nervositet var på ohälsosamt hög nivå innan fysen :D

    /N.N

  • Anonym (-)

    Jag sprang skolans lopp på 10 blankt när jag var 9 år och 8.08 när jag var 12 år.

    Loppet var 2.1 km.

    Träna, rör dig, spring. Det är så man gör liksom.

Svar på tråden Hur lär jag mig springa 2 km på max 12 min?