Inlägg från: fan och hans moster |Visa alla inlägg
  • fan och hans moster

Möjlighet för framåtvänt

Vilken sele är både bra att bära samt ergonomisk för barnet OCH där det kan sitta framåtvänt om den så vill?

Har sneglat på Ergobaby 360, men den är ju asdyr även som beggad, samt att det knappt finns några beggade sådana att få tag på ännu. Är väl för ny för att såna ska ha kommit i omlopp riktigt ännu.

Har en beco butterfly 2, som varken jag eller barnet tycker om. Han vill gärna se framåt hela tiden, samt ser ut att ha det rätt obekvämt i selen överlag. Aldrig nöjd i den med andra ord. Jag får bara felbelastning av den, midjebältet funkar inte att dra åt helt så den tippar liksom framåt och skär in. Hela tyngden hänger liksom fel bara.

• Svar på tråden Möjlighet för framåtvänt
  • fan och hans moster
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-26 13:24:37 följande:

Hur gammalt är barnet?

4 månader nu, men jag vill ha möjligheten till framåtvänt sen när nacken är riktigt stadig.
  • fan och hans moster
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-26 14:08:45 följande:
    Det finns ju i stort sett ingen ergonomisk sele med möjlighet att bära ergonomiskt framåt....framför allt inte när de blir större. Ergon finns. Beco har en - obi tror jag den heter - men då är det också för huvudsakligen riktigt små barn.

Har du testat att bära på ryggen? Då sitter de ju på sätt och vis framåt. Är ditt barn så pass gammalt så tror jag att det rätt snart kommer att bli det naturliga. Testat att bära i buddha-position? Inte så ergonomiskt för bäraren men för barnet. 

Sedan kan jag ju inte låta bli att undra om något blir knas när du ställer in alla remmar på selen när du upplever det så obekvämt. Låter märkligt. Vet att olika selar passar olika bärare olika bra men så direkt obekvämt låter besynnerligt. Har haft en butterfly II jag med, en boba 2G, angelpack, manduca (sambons), oh snap och wompat så testat rätt många. Använder du spädbarnsinlägget fortfarande?
    Ok, så ergon är det jag får ställa mig in på då.

Nej inte på ryggen än, han är inte helt stadig. Buddha vet jag inte ens hur det skulle gå till med sele.

Ja, det har jag också undrat, men drar jag åt här och där så protesterar ungen ännu mer och jag känner att det blir riktigt obekvämt jag med. Så som han är i den nu är typ det han kan tolerera, och jag med. Så superobekvämt är det inte för mig, men fortfarande sitter den långt ifrån optimalt. För honom räcker inte nackstödet till heller, han tippar bakåt med huvudet och sjunker gärna ihop i den så det blir för obekvämt. Inget spädbarnsinlägg längre.
  • fan och hans moster
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-26 14:31:39 följande:
    Låter helskumt...hur han hamnar/sitter i selen...men svårt att hjälpa på avstånd . I buddhaposition så sätter du ju honom helt enkelt framåtvänd i buddha-position och så fäller du upp panelen över honom och knäpper. Man kan inte ha panelen lika åtdragen som när man bär mot sig så klart. Kan ju vara värt att testa.
    Ja det är verkligen konstigt att jag inte får till det. Har kollat igenom massvis med instruktionsvideor osv men lyckas tamejfan inte. 

Men blir inte en buddha väldigt knasigt när hela hans tyngd drar i selen? Känns som att det skulle bli väldigt obekväm för honom, alltså att han liksom skulle klämmas?
  • fan och hans moster
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-26 15:20:44 följande:
    Ja, det ser helknasigt ut, men jag har burit alla mina tre i buddha både i sjal och sele några gånger och alla har sett fånigt lyckliga ut så obekvämt kan det inte ha varit . Han lär säga ifrån om det är obekvämt. Se bra till att ha lossat remmarna till panelen ordentligt först och sedan dra åt vad som känns lagom. Kan ju i alla fall vara värt att testa.
    Prövade nyss, kändes inte som att ryggpanelen räckte till att spänna åt framför honom. Som att han lätt skulle kunna tippa ur den framåt. :S
Svar på tråden Möjlighet för framåtvänt