• nunnna
    Äldre 26 Feb 16:55
    2960 visningar
    9 svar
    9
    2960

    Kirurg: Om bara två år kommer vi kunna transplantera någons huvud. Ny marknad för de rika?

    Vi kan transplantera hjärtan ? så varför inte huvuden? En kirurg tror att det första försöket på en människa bara är två år bort.

    Kommer detta kunna bli en ny marknad för rika med dålig kropp? Kommer fattiga i framtiden kunna sälja sin fina och friska kropp mot en rik gubbes kropp?:)

    www.metro.se/nyheter/kirurg-om-bara-tva-ar-kommer-vi-kunna-transplantera-nagons-huvud/EVHobz!zd6emTlbMo0No/

  • Svar på tråden Kirurg: Om bara två år kommer vi kunna transplantera någons huvud. Ny marknad för de rika?
  • Äldre 26 Feb 17:02
    #1
    +1

    Trodde man kunde det redan, gick förbi en dörr på sjukhuset förra veckan där det stod huvudförråd på


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • nunnna
    Äldre 26 Feb 17:13
    #2
    Frontline skrev 2015-02-26 17:02:28 följande:

    Trodde man kunde det redan, gick förbi en dörr på sjukhuset förra veckan där det stod huvudförråd på


  • Äldre 26 Feb 17:27
    #3

    JAg känner igen hans namn. Sa inte han något annat dumt för ett par år sedan? Inte sagt att det han säger NU är dumt. Om det inte är det....


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Äldre 26 Feb 17:53
    #4

    En önskedröm.............då borde vi i teorin kunna hjälpa ryggmärgsskadade redan idag då......

  • Äldre 27 Feb 03:28
    #5

    "Enligt Sergio Canavero har flera personer redan anmält sig som frivilliga."

    Va? Frivilliga till att ge eller ta emot?

  • Äldre 9 Mar 12:44
    #6

    Alltså, om det skulle funka är det ju inte som så att kroppen byter huvud, utan att huvudet byter kropp, såtillvida du inte också transplanterar hjärnan till det nya huvudet.

  • Äldre 6 Feb 22:46
    #7

    Jaha, kan man det idag?

  • Walter­888
    Äldre 6 Feb 23:38
    #8

    Detta har man försökt ganska länge. Redan på 50 talet gjorde man dessa experiment på apor i Ryssland. Googla orden transplant head monkey russia.

  • Äldre 7 Feb 01:24
    #9

    Men om man vill behålla sitt huvud så ska man alltså byta kropp. Frågan är då, hur ska man välja? Ska man välja innan dom kapar av kroppen då? Och hur väljer man? Kan man välja en yngre friskare kropp eller kanske till och med passa på att känna efter hur det är att byta kön? Ska den kroppen jag väljer redan vara död, fast den får ju bara vara hjärndöd ju. Det kanske är lättare att behålla kroppen och be om ett nytt huvud? Ett med långt rött hår :) eller ett med elvisfrilla och sideburns... hur går det till? Går jag till lasarettet och säger - ja, hejsan, jag skulle vilja beställa ett nytt huvud. Damen tittar upp från sina papper och säger - ska det vara dam eller herr? Ni får gå med mig till akuten och se om det är någon som är redo att lämna in....

Svar på tråden Kirurg: Om bara två år kommer vi kunna transplantera någons huvud. Ny marknad för de rika?