Inlägg från: madamevader |Visa alla inlägg
  • madamevader

interstitiell cystit/pbs

Aldrig träffat någon med samma sjukdom som mig.. har bara läst om personer som har det och oftast är allt på engelska.

För er som inte vet så är intersitiell cystit en kronisk inflammation i urinblåsan. Det är fruktansvärt jobbigt och smärtsamt. Jag har fått behandling flera gånger (vilket även det är otroligt smärtsamt för mig) men det verkar inte vilja bli bättre.

Detta påverkar ju så klart sexlivet. Det svider under sexet och efteråt kan jag inte kissa utan att skrika av smärta. Vissa dagar går det bättre men oftast inte alls.. och som om inte min IC vore tillräckligt har jag ptsd efter att ha blivit våldtagen upprepade gånger under två års tid.

Vad jag undrar är helt enkelt om någon där ute har samma sjukdom. Eller om någon mer än jag har problem med sex pga tidigare övergrepp..

• Svar på tråden interstitiell cystit/pbs
  • madamevader

Det är första gången jag fått höra om någon i en liknande situation.. uretrit trodde en av läkarna att det var först. Behandlas det på samma sätt som IC? Kommer inte ihåg vad medicinen jag fått hette men hyacist eller nåt tror jag.

Om du inte vill svara på detta behöver du inte men hur hanterar du din ptsd? Är just nu hos en psykolog men har inte kommit så jättelångt. Bara gått där ett par månader men ät underbart att få prata med nån!

Hur kom det sig att det tog sån tid för dom att upptäcka urinvägsinfektionen? Hade uvi i tre-fyra månader för dom behövde ta plasmaprov för att hitta skiten. Är ofta dom vägrat tro på mig när jag sagt att nåt är fel. Så är det fortfarande..

• madamevader

Usch vad hemskt! Det är lite som att läsa om sig själv. Var också 15 första gången jag blev våldtagen och misshandlad. Det var min första pojkvän. Andra gången var det med en kille jag var tillsammans med ftån det att jag var 17 till jag var 19. Han kontrollerade bokstavligen allt i mitt liv.

Men vad skönt att du får hjälp nu då! Är ju fruktansvärt att gå runt och bära på det man varit med om. Jag skickade en remiss själv till centrum för traumatisk stress efter att ha gått hos Boj. Tog du själv kontakt med kvinnofridsmottagningen?

Usch vad jobbigt! Det var ju tur att dom till slut hittade bakterierna så du fick hjälp! Jag får nån salva insprutad via kateter i urinröret. Det gör sinnessjukt ont! Men senaste gångerna lät läkaren mig ligga och småprara en stund så det gick lite bättre.

Ska du alltid få behandlig en gång i veckan? Jag fick medicinen en gång i veckan ett par veckor. Visste inte att det fanns piller som kunde lugna blåsan så! Gud vad skönt!

• madamevader

Oj glömde skriva att jag har faktiskt inte aning om vad medicinen hette! Har papper om det hemma nån stans.

• madamevader

Vad bra att hon hjälpte dig! Hoppas ditt ex blir dömd. Det är så ofta asen slipper undan!

Okej får hoppas att det håller i sig så du slipper få behandling massa extra gånger. Det låter ju inte som om det är speciellt lätt för dig.

• madamevader

Började känna obehag i blåsan efter en tid i förhållandet med exet. Var 17-18 men tänkte inte så mycket på det för det gav sig så fort jag drack lite vatten. Sen under 2011 fick jag min första och värsta urinvägsinfektion. Efter det fick jag urinvägsinfektion ett par gånger i månaden, efter det fortsatt smärta utan bakterier.

ingen ville tro mig först så var för ca 5 månader sen jag äntligen fick hjälp. Läkarna sa att det var psykiskt och hängde ihop med min ptsd. Är i perioder det är riktigt illa och måste vänta minst 1-2 timmar innan jag kan kissa på morgonen om jag inte vill få ont.

Känns som hela livet styrs av min sjukdom. Som om inte aspergers och ptsd räckte haha! Försöker att inte gräva ner mig i sjukdomen men är svårt. Känner du dig styrd av din uretrit?

Svar på tråden interstitiell cystit/pbs