• trilskas

allergifritt på kalas

Jag behöver tips och råd angående mat och bakverk samt tårta till dubbelbarnkalas (en 1-åring och en 2-åring) i april. Ska vara drop in mellan 12 och 18 en lördag. Dvs lunch, godsaker och sedan även lättare middag

Allergierna är:
    Soja
    Sojasläktingar
    Ägg
    Hasselnötter
    Jordnötter
    Baljväxter
    Äpple (pollen)
    Päron (pollen)
    Honung (pollen)
    Glycering
    Geléhallon (samt det röda färgämnet)
    Mjölkprotein

Även diabetes kommer finnas på plats.

• Svar på tråden allergifritt på kalas
  • Alexi

Som allergiker behöver man absolut inte kunna äta allt. Men något. Ett enkelt sätt att göra middag som alla tål är ju typ plocksallad, man ställer fram alla ingredienser i olika skålar och folk får plocka själva. Supergott och smidigt.

Är det viktigt att alla allergiker kan äta tårtan? För både ägg, mjölk och nöt och sojafritt är ju inte en enkel kombination. Är det olika personer som är allergiska mot olika saker eller är det samma person som inte tål ägg och mjölk tex?

• saris78

Kanske en melontårta? Googla det!

Till mat hoppas jag att andra kan hjälpa dig för där var det svårare!

• BeanBag

Kladdkaka med oatlyglass istället för tårta.

Kakor ock liknade är ju inget problem att baka utan de allergener som måste undvikas.

Mat finns det hur många alternativ som helst Det flesta recept är lätt att anpassa

fruktsallad med vispad vaniljcremefraich till diabetikern kanske

• Fatheya

Oj, där blev det lite kruxigt. Ska följa tråden med intresse. Är det extrema allergier? Alltså att någon inte kan vara i samma rum som ägg och nötter?

Annars är mitt tips att göra/baka något som några kan äta och så något som något annan kan äta.

Som Alexi sa så fungerar plocksallad. Oftast iaf, i din grupp verkar det göra det.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • trilskas

Min äldsta dotter (hon som blir 2) tål ej jordnöt och soja. Men kan vara i samma rum som de.

Min yngsta dotter (blir 1) tål inte ägg och är under utredning för mjölkprotein (högst troligt dock).

Sedan - resterande allergier är på en och samma person, som också har soja och jordnöt även hon. (Gäst på kalaset).

Min pappa är diabetiker.

• Alexi

Men måste ettåringen äta tårtan då? Vår dotter var helt ointresserad av tårtan och fick lite frukt och sånt. En ettåring funderar ju inte på vad andra äter.

• trilskas
    Alexi skrev 2015-03-01 09:30:51 följande:

Men måste ettåringen äta tårtan då? Vår dotter var helt ointresserad av tårtan och fick lite frukt och sånt. En ettåring funderar ju inte på vad andra äter.

Hon ska få tårta att äta på egen hand. En tradition i min familj bland annat att på ettårsdagen få äta själv, med händer eller gaffel/sked en tårtbit. Och hon blir vansinnig om hon inte får äta samma som oss. Och eftersom jag fortfarande ammar henne nattetid så måste även det jag äter vara ägg och mjölkfritt.
  • Lindsey Egot the only one
    trilskas skrev 2015-03-01 08:55:13 följande:

Min äldsta dotter (hon som blir 2) tål ej jordnöt och soja. Men kan vara i samma rum som de.

Min yngsta dotter (blir 1) tål inte ägg och är under utredning för mjölkprotein (högst troligt dock).

Sedan - resterande allergier är på en och samma person, som också har soja och jordnöt även hon. (Gäst på kalaset).

Min pappa är diabetiker.

Diabetikern är väl det minsta problemet.

Jag hade nog bjudit på middag istället och sedan en efterrätt som alla kan äta.

Vi har raps, nöt, gluten och mjölkintolerans i vår familj och släkt och jag gör en rätt och efterrätt som alla kan äta.

Hur gör du pannkakor? Man borde kunna göra tårtbotten på samma sätt när man byter ut äggen mot något annat som håller samman smeten. Använda raps eller matolja som fett.
  • Snowdonia2

Mina barn är allergiska mot mjölk, ägg, soja och vete och jag har bakat det mesta till dem med bra resultat. Havremjölk och mjölkfritt margarin ersätter mjölk och smör. Ägg kan uteslutas eller ersättas av no egg, fiberhusk eller linfröavkok. Carlshamns luftig visp istället för grädde.

Kladdkaka och chokladbollar är enkelt och alltid lyckat. Sockerkaka funkar nog bra till tårtbotten, särskilt som du kan använda vetemjöl. Banan, mango eller vindruvor kanske kan funka som smaksättning och dekoration. Fint strössel brukar också uppskattas av barn!

utanallt.blogspot.com och allergimat.com finns många bra recept.

Svar på tråden allergifritt på kalas