• Donum

Hur ska vi göra med vår sons ätande?!

Emelitos skrev 2015-03-02 20:41:37 följande:

Idag har varit en jobbig dag. Frukosten gick bra. Har märkt att om vi ger honom smaksatt kvarg så går det jätte bra, han gillar det mycket och eftersom att det är tjockare konsistens så ramlar inte allt utanför skeden. 

Sedan kom lunchen och jag gjorde falukorv och makaroner. Falukorv ÄLSKAR han så det gick bra. Han åt själv.

Sedan gav jag honom mer kvarg och en banan till mellis, som han åt själv. 

Men sedan kom bakslaget. Jag hade gjort kyckling och potatis, han satt bara och petade i maten och gnällde, han var trött och allt var bara kaos. Vi hade gäster här så det kan ha varit så att han inte kunde koncentrera sig.

Så vi gav honom kvarg igen som han åt själv och sedan gick jag och la honom. 

Skulle bara vilja veta att han får i sig tillräckligt och det är så svårt och veta om han gnäller för att han gnäller allmänt eller för att han är hungrig. Känner mig så hjälplös och att allt vore så mycket enklare om jag faktiskt kunde höra han säga "Mamma jag är hungrig" men det kommer nog snart. Vi tänkte köra såhär nu resten av veckan. 

Kommer uppdatera om hur det går här på Måndag igen. Kom gärna med mer tips!

Om han är frisk så svälter han inte sig själv, så du behöver inte lägga en massa energi på att oroa dig för att han inte får i sig tillräckligt. Han kommer äta om han är hungrig. Såg att du nämnde dagis och det är stor skillnad på hur barnen äter på dagis jämfört med hemma. Våra barn äter allt på dagis - inklusive "konstiga" bönsoppor. De skulle inte vilja äta det hemma, dock, utan då är det plötsligt "äckligt". Min gissning är att de faktiskt inte får några alternativ på dagis. Äter de inte, så får de gå hungriga, helt enkelt. Därför äter de.

Sedan går matlust i perioder, har jag märkt.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Hur ska vi göra med vår sons ätande?!