• Kjell2

Våld i nära relation

Afrikaslilja skrev 2015-04-26 15:00:54 följande:

Ytterligare en korkad fråga. Finns det något annat skäl till att inte väcka åtal än bristande bevisning? T ex p ga hans hälso/sociala förhållende...

Förövaren hälsotillstånd påverkar inte så länge han lever och är så pass frisk att han kan svara på frågor och delta i förhör.

Ett råd: Det är inte mycket du kan göra nu förutom att vänta. Ingen här kan säga när eller om åtal kommer väckas. Ibland tar det tid, ibland går det fort. En sak som kan fördröja ett åtal är om det finns andra brott som åklagaren vill driva samtidigt.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-04-30 21:37:28 följande:

Självklart har du rätt. Jag är politiker och jobbar med dessa frågor dagligen. Jag menar bara att det är himla trist att jag inte ens som politiskt ansvarig skulle kunna råda någon att anmäla på grund av den tiden och bristen på info som en utsatt kvinna har i dessa lägen. Jag tycker det är riktigt tråkigt.

Jobbar du som politiker med dessa frågor är du faktisk en som kan göra något åt detta. Det går att ändra regelverket, lagar, att t ex åtal måste väckas inom en viss tid. Även förundersökningssekretessen går att ändra på.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-05-06 13:51:19 följande:

Hur ser lagen ut, är det möjligt att få lindrigare straff pga alkoholism/ alkoholpåverkad?

Nej, men det kan bli vård istället.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-05-26 20:51:54 följande:

Min kontakt på brottsofferjouren sa idag att det ibland kan bli rättegång via videolänk....låter ju befriande...hur vanligt är det?

Förekommer men går inte med automatik. Prata med ditt målsägandebiträde.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-06 22:16:23 följande:

Får man ta del av förundersökningen innan rättegången? Hur långt innan måste kompletterande bevis lämnas? Jag kan inte fråga mitt biträde just nu, hon svara aldrig. Men jag väntar och hoppas på att byta till en bättre. En advokat som har jobbat mycket med dessa mål.

Förundersökningen blir offentlig när åtal väcks. Bevis som åklagaren tänker änvända bör komma in innan dess.

Har du nytt skicka till åklagaren.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-07 18:05:44 följande:

Ok. Tack! Tror att polisens tekniker måste läsa av min telefon, men jag vet inte hur det fungerar...det är ett FaceTime samtal.....frågade mitt biträde hur jag skulle göra, men hon svarade aldrig. Hoppas att tingsrätten godkänner byte av biträde snart...ville helst rådgöra om det är värt att göra sig besväret. Kanske drar allt ut på tiden ännu mer......

Strunta i målsägandebiträdet. Skriv direkt till åklagaren och berätta vad du har. Sen är det upp till åklagaren att besluta om vad som ska göras.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-12 13:23:59 följande:

Målsägandebiträdet hade t o m den 10:e att svara ang. Byte. Nu har hon inte svarat alls till tingsrätten. Blir det inget byte då eller hur fungerar det?

Tingsrätten bestämmer.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-18 19:24:37 följande:

En undran. Det står på ett nytt papper från tingsrätten lokal åklagaren mfl / ....... Ang målsägandebiträde och offentlig försvarare. Det här m fl., betyder det att det är flera saker eller står det alltid så?

Fråga tingsrätten.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-18 20:08:29 följande:

Min undran är egentligen om jag är m fl? Jag trodde inte att jag var part i målet.

Du är part som målsägande.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-20 13:06:27 följande:

Ok. Tack!

Om man under hot samt att ta mobilen i ett försök att hindra någon att ringa polis att ses som övergrepp i rättssak? Den rubriceringen har förekommit i utredningen, därför jag undrar.

Låt åklagaren avgöra.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-06-23 20:47:07 följande:

Ja. Jag väntar fortfarande besked om jag får byta målsägandebiträde men väntar med all kontakt med rättsväsendet till dess och hoppas att det inte blir försent med vittnet och lite annan bevisning. Trött på att verka tjatig på egen hand och ingen hör av sig tillbaka trots att jag skickat brev och frågat.

Har du information, vittnen t ex, som kan vara till vikt för utredningen bör du meddela åklagaren redan nu. Skriv och berätta vad du vet. Du behöver inte ställa frågor, bara berätta. Om det är viktigt och värdefullt avgör sen åklagaren.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-07-05 18:11:41 följande:

Vad betyder "åklagaren för ej talan"?

Gäller det ditt skadestånd?
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-07-05 18:11:41 följande:

Vad betyder "åklagaren för ej talan"?

Åklagaren för statens talan, dvs brottet. Målsägandebiträde för din talan, skadeståndet.
  • Kjell2
    Afrikaslilja skrev 2015-08-30 15:13:03 följande:

Vad händer om han inte svarar på kallelsen? 2 veckor kvar och inte delgiven än.....

Kan bli polishämtning.
Svar på tråden Våld i nära relation