• Anonym (Mammatill2)

    17 månader, sen i utvecklingen. vad tänker ni?

    Hej!

    Behöver lite kloka tankar om hur vi ska tänka här hemma. Vi har en son som blir 17 månader alldeles snart. Han har en rätt ojämn profil och vi föräldrar pendlar lite upp och ner i tänkandet kring om det finns anledning till oro eller inte.

    Det började med att han vid 12-månader inte pekade och inte gör som vi säger; typ titta på lampan, titta där.  Han vinkade inte heller.  Eftersom jag vet att detta är tidiga tecken på autsm så tog jag upp detta på BVC och vi fick en extra kontroll med barnläkare. Barnet hade då sagt några enstaka ord och tom en tvåordsmening.  Läkaren gjorde då bedömnigen att det inte fanns några hållpunkter att gå vidare med undersäkningar just då.  

    Nu har ytterligare 5 månader gått. Barnet går fortfarande inte själv (men är väldigt på g nu) Pekar inte. Vinkar inte. Talet har inte utvecklats jättemycket. Barnet har totalt sagt många ord, men säger bara vissa vid ett tillfälle och upprepar dem sedan aldrig. Jag tycker inte heller att han riktigt använder ord för att på riktigt kommunicera.  Barnet är väldigt socialt. Mkt intresserad av andra männsikor. Flörtar med alla överallt och är extremt charmig och glad. Nu vid snart 17 månaders ålder sjunger han en massa melodier. Ibland låter det som att han sjunger de riktiga orden i texten. Han har vid ett tillfälle sagt en tre-ordsmening. Leker adekvat med t ex ett bilgarage, där han vevar på veven upp och ner och kör bilar ned längs. Är helt ointresserad av djur, såväl riktiga som mjukdjur. Härmar inte djurläten, eller andra läten heller. Jag tänkte att eftersom han är intresserad och uppskattar människor kanske dockor fungerar bättre. Jo, han tog dockan snabbt och med pekfinret petade på dockans ögon och sa flera ggr: öga, öga (detta var några månader sedan nu, minst två och ordet öga har aldrig upprepats igen). Dockan leker han inte med heller sedan dess.  Han leker däremot gärna med sitt bilgarage, med duplo, med dockspis och ännu hellre i smyg krypa in på toa och öppna locket och hålla ner toaborsten :) och att klättra på möbler.  Visar tydligt att han förstår när han busar och gör sådant han inte får.  Uppskattar inte böcker. Kan enstaka gånger titta på bilderna, men är inte intresserad av att lyssna på orden. Kanske förstår han inte. Han lyssnar inte till/ förefaller inte förstå uppmaningar så som : Hämta den, eller titta där.  Verkar inte kunna kroppsdelar mer än just öga.  Är nöjd och väldigt glad, men har de senaste månaderna fått lite mer humör och egen vilja, vilket vi bara ser som positivt.  Han är allmänt lättskött och en enkel baby som sover, äter och är frisk. Har inga problem med nya människor, nya miljöer.

    Jag vet inte om vi ska oroa oss eller inte. Den andra föräldern är mer orolig än jag.  En sak som nu blir allt mer påtaglig är att andra vill prata om barnets utveckling, att de påpekar på ett fint sätt, det han inte kan och jag hör mig själv ibland "ursäkta" barnet i förebyggande syfte.  Han går inte på förskola än och vi umgås inte med andra småbanrsföräldrar (detta är vårt lilla sladdbarn och våra vänner har äldre barn).  han ser allmänt yngre ut än vad han är och jämfört med andra barn på öppna förskolan är han väl bäst att jämföra med barn i 10-12 månaders åldern.  

  • Svar på tråden 17 månader, sen i utvecklingen. vad tänker ni?
  • Anonym (Förstå)

    Det enda jag egentligen reagerar på av det du skriver är att han inte förstår enkla ord/uppmaningar. Du skriver att han inte pekar. Gör han andra försök att påkalla er uppmärksamhet för att t.ex visa eller vilja ha något?

  • Anonym (Mammatill2)

    Vi förstår varandra rätt bra. Han kan använda blicken för att visa om han t ex vill ha vatten och flaskan (ja, han dricker bäst ur nappflaska fortfarande, har haft svårare än andra barn är lära sig dricka med pipmugg) står utom hans räckhåll vid bordet t ex.

    Det är uppmaningarna/ förståelse för orden jag mest funderar kring. Han lär sig så mycket annat och verkar förstå hur saker fungerar inkl sociala spelregler, men enkla uppmaningar funkar inte.  Jag blir inte klok på om det är för att han fakitskt inte förstår eller om han bara inte vill göra saker på befallning.

    Är ojämn även i det att han är och ena sidan försiktig och hoppar lätt till för ljud och blir ledsen om jag säger ifrån,  och andra sidan är han väldigt kaxig och modig vad gäller det sociala där han kan krypa fram till äldre barn och lite gå in med attitydan " tadaaaaa, här kommer jag"  och ta det för självklart att han är välkommen :)

  • Anonym (Förstå)
    Anonym (Mammatill2) skrev 2015-03-05 13:29:48 följande:

    Vi förstår varandra rätt bra. Han kan använda blicken för att visa om han t ex vill ha vatten och flaskan (ja, han dricker bäst ur nappflaska fortfarande, har haft svårare än andra barn är lära sig dricka med pipmugg) står utom hans räckhåll vid bordet t ex.

    Det är uppmaningarna/ förståelse för orden jag mest funderar kring. Han lär sig så mycket annat och verkar förstå hur saker fungerar inkl sociala spelregler, men enkla uppmaningar funkar inte.  Jag blir inte klok på om det är för att han fakitskt inte förstår eller om han bara inte vill göra saker på befallning.

    Är ojämn även i det att han är och ena sidan försiktig och hoppar lätt till för ljud och blir ledsen om jag säger ifrån,  och andra sidan är han väldigt kaxig och modig vad gäller det sociala där han kan krypa fram till äldre barn och lite gå in med attitydan " tadaaaaa, här kommer jag"  och ta det för självklart att han är välkommen :)


    Fast det du skriver här känns inte märkligt på något vis. Som sagt. Det enda jag egentligen reagerar på eller hade varit orolig för själv är om han inte förstår. Om han gillar att leka med sitt garage med bilar, så kanske du kan få lite pejl på förståelsen om du leker med honom med det. Du kör ner en bil exempelvis och kör den bakom ryggen och säger/frågar: "Oj, vart tog bilen vägen!?" Tror du att han skulle förstå om du bad honom göra saker med sina bilar och garage?
  • Anonym (fsklär)

    BVC har oftast inte så mycket kunskaper om tidiga tecken på avvikande utveckling när det gäller kommunikation och sociala förmågor. Att han inte pekar eller vinkar är observandum precis som du själv redan tänkt. Att han säger vissa saker och sedan inte upprepar dem är ett annat. Ytterligare ett är att han inte lyssnar efter uppmaningar och inte riktar sin uppmärksamhet åt samma håll som någon annan på uppmaning. Sen beskriver du en hel massa helt normala egenskaper och intressen! Det faktum att han är flirtig och intresserad av människor är positivt. 

    Jag skulle inte säga att det är säkert att något är fel men jag tycker du ska ligga på BVC lite mer så att de inte tar till sin huvudsakliga metod "vänta och se". 

    Lycka till. 

  • Anonym (Förstå)
    Anonym (fsklär) skrev 2015-03-05 14:08:41 följande:

    Jag skulle inte säga att det är säkert att något är fel men jag tycker du ska ligga på BVC lite mer så att de inte tar till sin huvudsakliga metod "vänta och se". 

    Lycka till. 


    TS borde ha 1,5-årskontrollen ganska snart och då brukar de vanligtvis lägga rätt stor vikt vid just förståelsen. Jag hade bett om remiss för vidare utredning om jag upplevt att mitt barn inte förstått enkla uppmaningar, ord etc i den åldern, om bvc valt att vänta och se.
  • Anonym (Flerbarnsmamman)

    Tycker inte det låter som autism alls i alla fall, eftersom han är social, söker kontakt osv. Däremot verkar han ligga efter med språkförståelsen. Hur mycket pratar ni med honom? Hela tiden? Beskriver vad ni gör?

    Det jag gjort med mina barn är att hela tiden beskriva det vi gör, och samma sak med kroppsdelar, typ "här är min näsa, var är din näsa?" Osv :)

    Alla barn är olika och är man tidig på vissa saker så kan det i gengäld innebära att de är lite mer sena med andra saker.. :)

    Satsa på att läsa mycket för honom och prata konstant med honom. Ta er till öppna förskolan med honom och se vad han tycker om det.

    Men ni behöver inte oroa er riktigt ännu ändå <3

  • Anonym (Mammatill2)

    Nog hör han :) har en stor känsla för melodier och håller dem klockrent. Han kommer som ett skott bara vi "andas på" diskmaskinen (som han älskar att krypa upp i).

    Han testades enligt 18 mån-kontrollen i veckan    (16 mån och 3   veckor  gammal) . Detta med anledning av att vi ska åka utomlands och han behövde få NPR-spruta.  Jag var inte med, men förstod att han utan problem byggde med klossar och letade efter leksak som gömdes (vilket han ju gör hemma också).Han går inte själv utan stöd. Hur många ord är det barn ska kunna förstå på 18 månaderskontrollen nu igen?  Jag tror att han kvalar in  (förstår synligt alla  familjemedlemmars namn, kram, kudde, napp, nappflaska, välling, mjölk, vatten, banan), minst. Troligen fler ord. Men detta med att förstå  uppmaningar är svårare att  härleda.

    -Titta där!!   - kan han, iaf ibland och om det kommer spontant
    -hämta det eller ge mig den, är svårare. 
    -gå till (ja, kanske,  svårt  att  veta)

    Tar gärna emot tips på bra lekar (vi föräldrar är inte så  duktiga på att leka)   som främjar samspel.

    Några färdigheter,  som kan vara  tidiga tecken på autism har han, men samtidigt kvalar han inte in på annat som jag tycker skulle vara mer påtagligt vid autism (svårigheter vid förändringar, svårt att utläsa sociala regler, svårt i röriga miljöer, svårt vid nya personer).
    Redan som 3-månaders visade han vilket otroligt socialt geni han var, när vi hade fest hemma och han satt uppbylsad i  matstolen och fullkomligen totalnjöt att av att få sitta runt ett bord med många människor. Detta har fortsatt sedan dess. Sedan 4 månaders ålder har han gått på öppen förskola och jag trodde att jag gick dit för min skull, men upptäckte direkt att han på riktigt verkligen uppskattade det.

    Det enda möjliga diagnos jag kan se är lindrig utvecklingsstörning eller idag osynlig neurologisk störning.   Om han har en lindirg utveckingsstörning är frågan om det ens finns metoder att testa det på så här små barn.   Jag läser många neuropsykiatriska utredningar i mitt arbete och jag har aldrig sett någon säker testning på så små barn. Vet någon om det finns?

    En sak som gör att jag inte tyckt att vi ska tänka utvecklingsstörning i detta läge är att han är väldigt liten hela han. Den "försenade" utveckingen hänger med i utseende (liten och ser ut som en baby), tänder och till viss del även sätt att göra mimik och att använda kroppen. Han ser ut och för sig mer som en 10-12 månaders, är min bedömning. Alla tror att han är yngre än vad han är. Han är inte prematur, men hade en låg födelsevikt och födelselängd, samt lågt huvudomfång.

  • Anonym (fsklär)

    Be att få utvecklingsbedömning gjord av psykolog. Det kan göras även på spädbarn. Psykolog på BVC är gratis.

Svar på tråden 17 månader, sen i utvecklingen. vad tänker ni?