• chbw

Just diagnostiserad med hypotyreos

Hej!

Har tyvärr inte några erfarenheter än, men väntar på att få komma till vc då min gyn-läkare kolladr sköldkörteln i samband med att hon kollade pcos. Mitt tsh låg på 6.12 så inte lika högt som ditt och det enda jag vet än så länge är att jag har underfunktion i sköldkörteln. Du hade läst ganska mycket som jag förstår det? Jag har inte gjort det än, men jag undrar om du fått nån uppfattning om det kan vara hypotyreos ändå även om det inte är jättemycket högre än kontrollsiffrorna?

Mår själv rätt dåligt, trött mer eller mindre hela tiden och ont. Far mellan depressiva episoder också. Har också fibromyalgi och två gynekologiska sjukdomar (endo o pcos) som ger sin del i allt. Tydligen hänger sköldkörteln ofta ihop med både fibro o gyn-sjukdomar..

Min gyn-läkare sa att symtomen för underfunktion i sköldkörteln kommer smygande o väldigt långsamt vilket gör att man vänjet sig vid symtomen och det är därför man kan gå så länge utan att man tänker på att något är fel!

Jag hoppas hoppas du får må bättre fort på behandlingen!! Det är inget kul o må dåligt!! Kram

• chbw
    temporär skrev 2015-03-08 18:44:41 följande:

Med reservation för att jag inte har någon som helst medicinsk utbildning. Har bara läst mycket om sjukdomen.

TSH är ett hormon som styr sköldkörteln, som i sin tur producerar två hormon, T3 och T4. Om sköldkörteln börjar producera för lite T4 så ökar värdet av TSH när hjärnan signalerar till sköldkörteln att producera mer. Därför betyder ett högt värde på TSH att sköldkörteln är underaktiv. Det finns många olika grader, men ett värde över 3,5-4 i TSH borde absolut vara hypotyreos. Sen är det olika hur man mår. Vissa kan ha värden som är i princip normala men ändå ha symptom, andra kan ha betydligt sämre värden utan att må så dåligt. Jag tror att det är nivån av T3 och T4 som är mest avgörande för hur man mår. Man kan också ha något underaktiv sköldkörtel en period, och sedan bli frisk.

Sköldkörtelproblem hänger ihop med nästan allt, eftersom det påverkar hela kroppen. Man kan bli deprimerad, trött, få koncentrationsproblem, värk och fertilitetsproblem bland mycket annat. Ska du utredas vidare på VC nu? Får du vänta länge? Jag fick tid nästintill akut på VC men det kanske är för att jag hade så pass dåliga värden. Hoppas du får en bra läkare. Min verkar bättre än jag kunnat hoppas, var livrädd att bli avfärdad men hon lyssnade verkligen på alla mina problem och tog massor av prover.

Tack för din omtanke. Hoppas vi båda får den hjälp vi behöver!

Okej! Är väldigt mycket som stämmer i utöver de symtom som mina andra sjukdomar ger :/

Jag ska dit den 19 mars har jag för mig,fr vidareutredning, så inte jättelång väntan. Har ingen specifik husläkare så hoppas bara jag med att läkaren är bra!

Tack själv!! :) kram
Svar på tråden Just diagnostiserad med hypotyreos