• Eva 763

Barnvaccination - ökad risk för PSD??

Är jättenojig, min dotter ska vaccineras imorgon. Hon är 3 månader och 1 vecka. Läste att vaccinationen kan öka risken för PSD! Känns ju mindre kul :(

• Svar på tråden Barnvaccination - ökad risk för PSD??
  • frökenelisabeth
    StockholmSthlm08 skrev 2015-03-08 14:32:12 följande:

Jag har tagit det säkra före det osäkra och väntat med samtliga vaccinationer. Den din dotter ska få, fick mitt barn vid nio månader (eller om det var vid ett år?).

MPR, som i Sverige ges vid 1,5 år, fick mitt barn vid 2,5 år istället.

Jag brukar "forska" lite på när andra länder vaccinerar. Sverige vaccinerar oftast mycket, mycket tidigare än andra länder. MPR ges exempelvis mellan ett halvår och ett år senare i många länder, jämfört med i Sverige.

Så jag brukar som sagt skjuta fram vaccinationerna om det visar sig att andra länder vaccinerar, med samma vaccin, senare.

Att vänta med vaccinerna behöver ju inte alls betyda att "ta det säkra före det osäkra". Ditt barn kan ju bli smittat! Risken är ju förstås inte så stor (enbart pga det faktum att de flesta andra vaccinerar sina barn), men jag har mycket svårt att förstå hur du tänker och att du anser det vara säkrare att vänta. 

I vilka länder ger man MPR senare? Jag bor i Danmark och här ges den vid femton månader, alltså tidigare. Jag har snarare intryck av att Sverige är senare än de flesta med denna vaccination. 
  • StockholmSthlm08
    frökenelisabeth skrev 2015-03-08 14:40:30 följande:

Att vänta med vaccinerna behöver ju inte alls betyda att "ta det säkra före det osäkra". Ditt barn kan ju bli smittat! Risken är ju förstås inte så stor (enbart pga det faktum att de flesta andra vaccinerar sina barn), men jag har mycket svårt att förstå hur du tänker och att du anser det vara säkrare att vänta. 

I vilka länder ger man MPR senare? Jag bor i Danmark och här ges den vid femton månader, alltså tidigare. Jag har snarare intryck av att Sverige är senare än de flesta med denna vaccination. 

I Sydeuropa, exempelvis.

Jag har haft både mässling, påssjuka och röda hund. Oftast dör man inte av dessa sjukdomar, om man "lyckas" få de som barn. Värre att drabbas av dessa barnsjukdomar, som vuxen.
  • frökenelisabeth
    StockholmSthlm08 skrev 2015-03-08 14:47:46 följande:
    I Sydeuropa, exempelvis.

Jag har haft både mässling, påssjuka och röda hund. Oftast dör man inte av dessa sjukdomar, om man "lyckas" få de som barn. Värre att drabbas av dessa barnsjukdomar, som vuxen.
    "Oftast" dör man inte av dessa sjukdomar. Men det finns barn som gör. Eller som får livslånga men av det. Riskerna med vaccin är betydligt mindre. 

Om man går till samhällsnivå så är det en klar risk för samhället ifall dessa sjukdomar börjar spridas igen, vilket de gör om tillräckligt många resonerar som du. Röda hund är ju inte farligt för den som får det, utan mest för fostret om en gravid kvinna blir smittad. 
  • gbgumman
    StockholmSthlm08 skrev 2015-03-08 14:47:46 följande:
    I Sydeuropa, exempelvis.

Jag har blivit vaccinerad för både det ena och andra. Jag lever också. Vet många fler som också överlevde vaccinering. Typ alla jag känner. Känner två vars barn dött av psg ingen av dessa hade hunnit få något vaccin.
  • SthlmsthlmsthlmS
    gbgumman skrev 2015-03-08 15:26:10 följande:

Jag har blivit vaccinerad för både det ena och andra. Jag lever också. Vet många fler som också överlevde vaccinering. Typ alla jag känner. Känner två vars barn dött av psg ingen av dessa hade hunnit få något vaccin.

(Blev urloggad).

Jag känner till flera som fått autism efter vaccin.
  • myskmalva
    SthlmsthlmsthlmS skrev 2015-03-08 15:34:44 följande:
    (Blev urloggad). Jag känner till flera som fått autism efter vaccin.

Det gör inte jag, men den huvudsakliga anledningen till det är att jag inte känner någon med autism. De allra flesta blir ju vaccinerade mycket tidigt i livet, även de som senare får en autismdiagnos.
  • SthlmsthlmsthlmS
    myskmalva skrev 2015-03-08 15:55:56 följande:

Det gör inte jag, men den huvudsakliga anledningen till det är att jag inte känner någon med autism. De allra flesta blir ju vaccinerade mycket tidigt i livet, även de som senare får en autismdiagnos.

Ja, grunden läggs ju nånstans, inte sant?
  • Eva 763

Så sant! Man kan ju vänta med att vaccinera tills hon är 5-6 månader!! Ska allt fundera på detta och ringa BVC imo bitti

• Almina
    SthlmsthlmsthlmS skrev 2015-03-08 15:34:44 följande:

(Blev urloggad).

Jag känner till flera som fått autism efter vaccin.

De flesta som får autism, och alla andra sjukdomar med för den delen, får det efter att ha tagit vaccin. Det beror ju på att de flesta vaccinerar sig! Men det säger ju inget om orsakssambandet.
Svar på tråden Barnvaccination - ökad risk för PSD??