• Eva 763

Barnvaccination - ökad risk för PSD??

Är jättenojig, min dotter ska vaccineras imorgon. Hon är 3 månader och 1 vecka. Läste att vaccinationen kan öka risken för PSD! Känns ju mindre kul :(

• Svar på tråden Barnvaccination - ökad risk för PSD??
  • Pescetarian
    Eva 763 skrev 2015-03-08 23:19:57 följande:

Varför valde du att vänta med MPR? Hur länge väntade du?

Vill du sätta dig in i ämnet så kan du googla och själv bilda dig en uppfattning.

Varför jag inte vill gå in vidare på ämnet här, är för att de flesta här är väldigt naiva och följer strömmen. Går man mot strömmen så blir man påhoppad och smutskastad, och sånt pallar inte jag.
  • Themis

Och mässlingen har nu dödat ett 18-månaders barn i Berlin i februari, det är inte långt härifrån:

www.dailymail.co.uk/news/article-2966713/Young-child-dies-measles-Berlin-1st-death-outbreak.html

Jag var själv fruktansvärt febersjuk i mässlingen, idag hade jag hamnat på sjukhus alla gånger om någon ringt 1177. Men då fick mamma och mormor sitta i skift i två dygn och lägga isbitar på mig.

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • nanneN
    Pescetarian skrev 2015-03-09 07:49:38 följande:

Vill du sätta dig in i ämnet så kan du googla och själv bilda dig en uppfattning.

Varför jag inte vill gå in vidare på ämnet här, är för att de flesta här är väldigt naiva och följer strömmen. Går man mot strömmen så blir man påhoppad och smutskastad, och sånt pallar inte jag.

Njae, inte riktigt.

Går man emot gällande forskning och konsensus och kommer med obevisade teorier och felaktiga påståenden, då kan man nog bli lite påhoppad och smutskastad tyvärr.

Att följa strömmen behöver inte betyda att man är naiv, det kan ju faktiskt vara så att strömmen är på väg åt rätt håll.

Att tro på obevisade påståenden hellre än vetenskap och forskning däremot, det skulle jag nog kalla ganska naivt.
  • Pescetarian
    nanneN skrev 2015-03-09 22:14:07 följande:

Njae, inte riktigt.

Går man emot gällande forskning och konsensus och kommer med obevisade teorier och felaktiga påståenden, då kan man nog bli lite påhoppad och smutskastad tyvärr.

Att följa strömmen behöver inte betyda att man är naiv, det kan ju faktiskt vara så att strömmen är på väg åt rätt håll.

Att tro på obevisade påståenden hellre än vetenskap och forskning däremot, det skulle jag nog kalla ganska naivt.

Fast nu är ju inte den forskningen jag lutar mig mot, varken obevisad, felbevisad eller motbevisad.

Fast det är just såna som du som jag försöker undvika. Jag tänker inte spendera resterande timmar av kvällen med att sitta och försöka övertyga en close-minded person.

Det finns heller ingenting du, eller någon annan, kan säga mig inom ämnet, som kommer få mig att ändra uppfattning. Jag är alldlees för påläst och väl insatt i ämnet.

Så jag tycker att vi bryter diskussionen här och nu. I alla fall så gör jag det. Jag har bättre saker för mig.

Ha det!
  • Nixe

Men jisses. Detta är ju som att ta alla nazitidningar på nätet som "oberoende fakta". Förstår man verkligen inte själv att en sida som är anti vaccin kommer ge vriden information? Helt utan källor? Vetenskaplig fakta? Hänvisningar? Siffror med faktisk bevisad uppbackning? Nej nej, bara en massa höftade påståenden tagna ut luften. Och man har ändå lyckats dra på sig ansvaret för ett litet barn?? Ja..vem som helst kan tydligen bli förälder...skrämmande.

• Nixe
    Pescetarian skrev 2015-03-09 07:46:35 följande:

Pga tidigare studier som senare har avfärdats. Jag är dock konspirationsteoretiker, så jag har mina aningar om varför man senare kom att avfärda dessa studier. Men det är inget jag kommer att gå in på här, med oinsatta, så att säga.

Det var tänkt att barnet skulle få vaccinet strax efter tvåårsdagen. Men pga halsfluss och lunginflammation, så blev det framflyttat. Sedan kom en flytt emellan, så vaccinet gavs inte förns barnet var omkring 2,5 år.

Konspirationsteoretiker? Du menar att du är paranoid. Ett prydligare namn på det hela gör inte saken bättre..inte heller de lite lagom narcissistiska dragen i antagandet "jag är den enda som är insatt i ämnet för jag är ju ensam om min åsikt = alla andra måste ha fel och vara icke pålästa". Mmm, visst. Eller så finns möjligheten att du själv har fel? Eller menar du att det är en omöjlighet?
  • suziz

Detta med att plötslig spädbarnsdöd i Japan skulle ha minskat när man sköt upp vaccinationen kommer vad jag förstått från Anna Wahlgren.
    vaccininfo.wordpress.com/2012/02/05/konspirationsteorier-om-vaccin/

Jag vet inte jag men hon som förespråkar magläge för den sovande bebisen vilket man ser på följande graf faktiskt påverkar risken för plötslig spädbarnsdöd är ingen som jag skulle lita på faktiskt:

http://www.lakartidningen.se/EditorialFiles/YR/%5BCXYR%5D/2014-112_01_webb.jpg

(Från: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2014/07/Nya-rad-for-att-minska-risken-for-plotslig-spadbarnsdod/)

• Pescetarian
    Nixe skrev 2015-03-10 07:35:51 följande:

Konspirationsteoretiker? Du menar att du är paranoid. Ett prydligare namn på det hela gör inte saken bättre..inte heller de lite lagom narcissistiska dragen i antagandet "jag är den enda som är insatt i ämnet för jag är ju ensam om min åsikt = alla andra måste ha fel och vara icke pålästa". Mmm, visst. Eller så finns möjligheten att du själv har fel? Eller menar du att det är en omöjlighet?

Haha! Det var det dummaste jag har läst.
  • tobbe01
    Eva 763 skrev 2015-03-08 12:19:39 följande:

Är jättenojig, min dotter ska vaccineras imorgon. Hon är 3 månader och 1 vecka. Läste att vaccinationen kan öka risken för PSD! Känns ju mindre kul :(

Studien du hänvisar till känns inte seriös ett enda dugg OM det inte hänvisas till seriösa källor. Det duger inte med att "många forskare menar", "flera studier visar" etc etc. Finns det seriösa källhänvisningar?
  • tobbe01
    Nixe skrev 2015-03-10 07:31:23 följande:

Men jisses. Detta är ju som att ta alla nazitidningar på nätet som "oberoende fakta". Förstår man verkligen inte själv att en sida som är anti vaccin kommer ge vriden information? Helt utan källor? Vetenskaplig fakta? Hänvisningar? Siffror med faktisk bevisad uppbackning? Nej nej, bara en massa höftade påståenden tagna ut luften. Och man har ändå lyckats dra på sig ansvaret för ett litet barn?? Ja..vem som helst kan tydligen bli förälder...skrämmande.

RIKTIGT skrämmande. Vi kommer att få onödiga dödsfall i vårt land pga detta.
Svar på tråden Barnvaccination - ökad risk för PSD??