Anonym (Hjälp) skrev 2015-03-10 13:30:00 följande:
Usch ja jag vet! :( det tråkiga är bara att ingen tror på mig. Liksom, familjen säger att de är bättre att gå något riktigt.. inte blir de roligare när folk idiotförklarar en för att man inte kommer in på ett av Sveriges mest populära utbildningar. Jag hade 19,5 i poäng från gymnasiet och kommer om jag ska läsa upp några ämnen på komvux inte komma över 20 ändå. Tror lund har intagning på 20,8/21. Jag kan inte flytta och Lund har väldigt höga. Matte har alltid varit svårt, skrev hp och fick 0,8 vilket jag tyckte de bra för första resultat men de räcker inte. Sen känner jag lite att man får inte tillgodoräkna sig de kurser man redan läst om man skulle komma in på JP. Jag har i sommar läst 165 poäng som jag inte bara vill kasta i sjön. Får en rättsvetenskaplig examen. Har fått förslaget att gå något annat men kan inte sätta mig på en ekonomiutbildning eftersom jag inte är intresserad av det. Juridik är de ju bara juristprogrammet som gäller. Jag tänker som så ibland att det är konstigt att de erbjuda en utbildning om du ändå inte kommer anses vara riktig jurist efter det. Vem är Mest kompetent? En elev som skriver precis godkänt på allt på juristprogrammet och enbart går det för det är status (de finns) eller en som går något annat juridiskt och får högsta betyg på allt? Pratar generellt. Tycker bara det är jobbigt, när man verkligen vill något och inte får något stöd och folk istället klankar ner på en för att man inte har rätt examen. Vad jobbar du med om man får fråga? :)
Vissa kurser får du tillgodoräkna dig på juristlinjen. Jag fick själv tillgodoräkna mig kurser motsvarande en termins utbildning. Vill du jobba som jurist så satsa på högskoleprovet. Det går att öka poängen kraftigt med intensiv träning.