• Anonym (Hjälp)

Hjälp ang. testamente

Hej! Jag skulle behöva hjälp med utformningen av ett testamente som jag fått i uppgift att skriva (nej det är ingen skoluppgift). Jag känner mig rätt säker men kanske någon annan juridiskt kunnig som kan hjälpa med något som kanske låter fel. Jag studerar juridik och en bekant bad mig utforma ett testamente för att se hur de kan se ut, jag vet inte om de kommer gå till en "riktig" jurist sen ändå men i vart fall.

Så här är det: Sambos med 2 gemensamma barn. Mannen har ytterligare ett barn sen innan. De vill att särkullbarnet ska få ut hela sin del direkt vid faderns död. Resterande del ska fördelas så att de gemensamma barnen har rätt att ta ut sin laglott och resterande del ska tillfalla den efterlevande sambon. Jag gav dem förslaget att gifta sig, då testamentet i princip inte kommer spela  någon roll men det är av olika anledningar inte aktuellt. Förslag:

M- mannen
    K- kvinnan
    Sb-särkullbarnet
    Gb1 och Gb2- gemensamma barn.

"Vi undertecknade sambor M (personnummer) och K (personnummer) förklarar härmed att det är vår yttersta vilja att vår kvarlåtenskap efter att vi har avlidit skall tilldelas och fördelas enligt detta testamentes lydande. Vad bröstarvinge enligt detta testamente erhåller från någon av oss ska vara den bröstarvinges enskilda egendom.

M:s förordande:

Min dotter Sb (personnummer) äger rätt att ta del av hela sin arvslott efter min död. I det fallet hon skulle vara avliden ska denna del tillfalla hennes bröstarvingar, eller i det fall hon har avlidit utan att efterlämna sig egna bröstarvingar, enligt nedanstående förordande.

Efter att Sb tagit del av sin arvslott eller om ovanstående scenario skulle uppkomma, vill jag att resterande del  av min kvarlåtenskap- med förbehåll för Gb1 och Gb2s laglott-  ska tillfalla min sambo K. I det fallet K skulle avlida före mig äger Gb1 och Gb2 rätt att få ut hela sin arvslott direkt. Skulle någon av Gb vara avlidet träder deras bröstarvingar in i deras ställe eller i det fallet de inte efterlämnat sig några bröstarvingar, mina legala arvingar.

K.s testamente:

Vid min död vill jag att samtlig av min kvarlåtenskap- sedan bröstarvinges rätt till laglott tillgodosetts- tillfaller min sambo M. I det fallet han skulle vara avliden äger Gb1 och Gb2 rätt att få ut hela sin arvslott direkt. Skulle Gb vara avlidet träder deras bröstarvingar in i deras ställe, eller i det fallet de avlidit utan att efterlämna sig egna bröstarvingar- mina legala arvingar."

Underskrifter, ort, datum
    Vittnesförklaring
    Vittnesunderskrift

Låter det bra?

• Svar på tråden Hjälp ang. testamente
  • Anonym (...)

Varför ska inte även särkullbarnet kunna ärva era gemensamma om även ni har dött?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (...) skrev 2015-03-09 17:26:26 följande:

Varför ska inte även särkullbarnet kunna ärva era gemensamma om även ni har dött?

Det är som sagt inte jag som önskar detta jag har bara fått det i uppgift. Kvinnan i förhållandet vill inte att särkullbarnet får något arv efter henne. Varför är inte relevant i frågan. Eller missförstod jag vad du menade?
  • Anonym (hobby)

Konstigt, ser väldigt mycket ut som en skoluppgift

• Kjell2

Ta det med dina kursare som du har koll på istället gör anonyma på näter.

• Anonym (...)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-03-09 17:38:24 följande:
    Det är som sagt inte jag som önskar detta jag har bara fått det i uppgift. Kvinnan i förhållandet vill inte att särkullbarnet får något arv efter henne. Varför är inte relevant i frågan. Eller missförstod jag vad du menade?
    Det låter inte alls klokt att särkullbarnen inte ärver allt efter föräldern och allt/hälften  efter syskonen om föräldern och syskonen är döda.... Skoluppgift?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (hobby) skrev 2015-03-09 17:41:22 följande:

Konstigt, ser väldigt mycket ut som en skoluppgift

Det ser också ut som ett helt vanligt testamente. Skoluppgifter och riktiga dokument är rätt lika.
  • Anonym (Hjälp)
    Kjell2 skrev 2015-03-09 17:47:28 följande:

Ta det med dina kursare som du har koll på istället gör anonyma på näter.

Amen snälla någon. Det är ingen skoluppgift! Jag blev ombedd att skriva ihop något som jag ville ha synpunkter på, inte anklagelser. Jag har sett flertalet frågor av juridisk karaktär här som folk glatt svarar på, men JAG anklagas för att fuska.
  • Anonym (...)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-03-09 17:48:17 följande:
    Det ser också ut som ett helt vanligt testamente. Skoluppgifter och riktiga dokument är rätt lika.
    Hur vet du det? Har du kunskaper om vad som är vanligt eller inte så borde utformningen inte vara ett problem.
  • Kjell2
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-03-09 17:51:36 följande:

Amen snälla någon. Det är ingen skoluppgift! Jag blev ombedd att skriva ihop något som jag ville ha synpunkter på, inte anklagelser. Jag har sett flertalet frågor av juridisk karaktär här som folk glatt svarar på, men JAG anklagas för att fuska.

Men du studerar ju juridik. Varför inte ta hjälp av någon kursare som är utbildad?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (...) skrev 2015-03-09 17:47:30 följande:
    Det låter inte alls klokt att särkullbarnen inte ärver allt efter föräldern och allt/hälften  efter syskonen om föräldern och syskonen är döda.... Skoluppgift?
    Särkullbarnet ärver ju allt efter sin förälder. Varför skulle särkullbarnet ha någon rätt att ärva sina syskon? Det kan ju innebära att särkullbarnet då skulle få något från K, vilken hon som nämnt inte vill.
Svar på tråden Hjälp ang. testamente