• Anonym (Hjälp)

Hjälp ang. testamente

Hej! Jag skulle behöva hjälp med utformningen av ett testamente som jag fått i uppgift att skriva (nej det är ingen skoluppgift). Jag känner mig rätt säker men kanske någon annan juridiskt kunnig som kan hjälpa med något som kanske låter fel. Jag studerar juridik och en bekant bad mig utforma ett testamente för att se hur de kan se ut, jag vet inte om de kommer gå till en "riktig" jurist sen ändå men i vart fall.

Så här är det: Sambos med 2 gemensamma barn. Mannen har ytterligare ett barn sen innan. De vill att särkullbarnet ska få ut hela sin del direkt vid faderns död. Resterande del ska fördelas så att de gemensamma barnen har rätt att ta ut sin laglott och resterande del ska tillfalla den efterlevande sambon. Jag gav dem förslaget att gifta sig, då testamentet i princip inte kommer spela  någon roll men det är av olika anledningar inte aktuellt. Förslag:

M- mannen
    K- kvinnan
    Sb-särkullbarnet
    Gb1 och Gb2- gemensamma barn.

"Vi undertecknade sambor M (personnummer) och K (personnummer) förklarar härmed att det är vår yttersta vilja att vår kvarlåtenskap efter att vi har avlidit skall tilldelas och fördelas enligt detta testamentes lydande. Vad bröstarvinge enligt detta testamente erhåller från någon av oss ska vara den bröstarvinges enskilda egendom.

M:s förordande:

Min dotter Sb (personnummer) äger rätt att ta del av hela sin arvslott efter min död. I det fallet hon skulle vara avliden ska denna del tillfalla hennes bröstarvingar, eller i det fall hon har avlidit utan att efterlämna sig egna bröstarvingar, enligt nedanstående förordande.