Funktionshindrade som skaffar barn
Jag förstår det som att en kille med lätt utvecklingsstörning borde ha aborterats. Eller?
Jag förstår det som att en kille med lätt utvecklingsstörning borde ha aborterats. Eller?
Håller helt med dig TS. Det är klart man bör ha i åtanke vilka gener man för vidare innan man skaffar barn. Alla bör inte skaffa barn. Sedan är det klart att det är skillnad på funktionshinder och funktionshinder.
Vad hemskt. Vissa människor bör helt enkelt inte skaffa barn. Men det får man ju inte säga, rätten att få skaffa barn oavsett omständigheter är ju helig. Mammans rätt till att få föda barn står över allt, inklusive barnets välmående.
Jag är uppriktigt orolig för hur folk tänker idag. Många av dom åsikter som kommer fram på familjeliv är som hämtade från trettiotalets Tyskland.
Till skillnad från er som läst ts som fan läser bibeln, och definitivt till skillnad från er som sänker er till personangrepp och tror att Ts har en "psykisk skada" (vilken jävla korkad kommentar f.ö), så förstår jag vad det är hon menar.
Det är en normal, sansad diskussion hon är ute efter, inte en massa kränkta människor som tävlar om att vara den som drar de mest imbecilla förutfattade meningarna. Det finns inget i texten som antyder att hon är avundsjuk på att den funktionshindrade kvinnan blev gravid, och inte heller något som visar på att hon vill utrota "handikappade", så det är bara fånigt att dra upp.
Jag har jobbat med funktionshindrade i hela mitt liv. Jag har varit och är engagerad i föreningar för funktionshindrades rätt till att leva och utvecklas som alla andra i samhället. Jag törs nog säga att jag är extremt insatt i ämnet.
Jag har OCKSÅ jobbat med barn som har funktionshindrade föräldrar, och ja, i vissa fall skulle jag nog säga att det mer har tänkts på någons rätt att få vara mamma istället för barnets rätt till ett värdigt liv.
Och DET är inte rätt på något sätt enligt min åsikt. Jag tycker att barnens rätt går före allt annat. Den går faktiskt före rätten att som funktionshindrad få vara mamma. Alltid.
Jag kan inte uttala mig om mamman och barnet i ts eftersom jag inte känner dem, men i många fall jag varit involverad i så hade det nog faktiskt varit bättre om barnet inte funnits då hen levt ett så miserabelt liv av det inte på något sätt kunnat kallas värdigt. Visst kan man göra det bästa av situationen, men för vems skull?
Att jämföra de barnen med barn som råkar ha en syn- och hörselskadad mamma är bara löjligt, för det finns lika många grader av funktionshinder som det finns funktionshindrade människor i världen, och alla ÄR faktiskt inte kapabla att skaffa barn.