• Prällen

Funktionshindrade som skaffar barn

Anonym (problematiskt) skrev 2015-03-10 11:17:08 följande:

Det beror ju helt och hållet på vilket funktionshinder man har.

Då tycker jag att det är värre om man har intellektuellt funktionshinder/ utvecklingsstörning som gör att man saknar förutsättningar för att förstå och ta det ansvar som krävs för att ta hand om ett barn.

Men eftersom jag inte hyser någon önskan om att införa/återinföra tvångsabort och tvångssterilisering, så får jag nog acceptera att vissa människor skaffar barn som inte borde göra det. Oavsett om de har funktionshinder eller inte.

Å ena sidan tycker du att "men i många fall jag varit involverad i så hade det nog faktiskt varit bättre om barnet inte funnits då hen levt ett så miserabelt liv av det inte på något sätt kunnat kallas värdigt."
    Å andra sidan säger du att du emot emot tvångssterilisering och tvångsabort. När du säger att det "varit bättre om barnet inte funnits" Hur menar du då? Du kanske behöver fundera lite?
  • Prällen
    ventilera mera skrev 2015-03-10 17:10:34 följande:
    Du kan inte tänka dig att saker är annat än svart och vitt eller?

Självklart anser jag inte att tvångssterilisering eller tvångsaborter är något som är ens i närheten av acceptabelt. Det är ju du som har försökt applicera den åsikten på mig, och jag har tillbakavisat dina påståenden X antal gånger nu.

Men det behöver ju inte innebära att man då automatiskt anser att alla människor är kapabla att ge ett barn ett drägligt liv.

Min åsikt är att barnens rätt till kompetenta föräldrar eller motsvarande i alla lägen går före vuxna människors önskan att få ha barn.

Sen att jag INTE tycker att tvång är den rätta vägen att lösa det på, innebär inte att jag "behöver fundera" eftersom de två åsikterna, vad än du anser om det, går alldeles utmärkt att förena.
    Ok..Så hur vill du förhindra att vuxna människor i vissa fall inte ska få ha barn?
  • Prällen
    Anonym (Anhörig) skrev 2015-03-10 17:22:34 följande:

Vi ska inte genomföra tvångsaborter eller steriliseringar. Däremot föra en vettig diskussion om huruvida det finns vissa som tyvärr inte är menad att bli förälder. Precis som att jag med mina sjukdomar inte kan bli elitidrottare. Livet för med sig massor med olika saker!

Rätten att vara förälder anser jag inte finnas. Alla har inte rätt att vara förälder, därav har vi ju omhändertagande av barn. Det skulle väl inte få finnas annars?

Gud förbjude att min son med kromosomavvikelse och måttlig utv. störning skulle bli förälder! Vilken katastrof! Han skulle inte förstå. Och barnet som alltid får fundera över vems hans pappa är?

Det är för övrigt skillnad på funktionshinder och funktionshinder...

Ok. Människor med kromosomavvikelser bör inte bli föräldrar, eller dom med måttlig utvecklingsstörning. Hur är det med dom som har ADHD?
  • Prällen
    Anonym (obehagligt) skrev 2015-03-10 17:40:06 följande:

Jag står över diskussionen i sig, men reagerar på det obehagliga i att någon så tydligt blir uthängd på nätet. För människor i hennes omgivning kan det ju knappast behövas en stor utmaning för att kunna lista ut vem hon är. Varför så exakt om problematiken? Jag hoppas du avidentifierat henne rejält.

Skulle jag hänga ut någon? Genom att ställa frågor? 
  • Prällen

Ibland undrar man om det behövs ett tredje världskrig för att få folk att återigen börja tänka på mänskliga rättigheter.
    Det är så brunt i Sverige och Europa just nu.

• Prällen
    Anonym (obehagligt) skrev 2015-03-10 17:51:38 följande:
    Är du trådstartaren alltså?
    Jaha. Ok. Misstag där.
  • Prällen
    Anonym (problematiskt) skrev 2015-03-10 18:29:00 följande:
    Nej, det behöver jag inte. Du behöver lära dig att läsa ordentligt, utan att tolka och dra slutsatser som det inte finns stöd för i det jag skrivit.
    Det finns ingen som helst motsägelse mellan att det är bättre att vissa funktionshindrade inte får barn, och att ta hand om de barn som trots allt föds.
    Du behöver lära dig att se nyanser.
    Jag har bara citerat dig rakt av och jag menar att det är en farlig tankegång du är inne på.
  • Prällen
    Anonym (problematiskt) skrev 2015-03-10 18:33:56 följande:
    Ytterligare ett tips: läs visa endast innan du svarar någon.
    De flesta uppskattar inte att bli ombedda att motivera vad någon annan skrivit.
    Tack. Det ska jag tänka på.
  • Prällen
    Anonym (problematiskt) skrev 2015-03-10 18:45:07 följande:
    Detta har jag inte yttrat, så tillskrev mig inte det, tack.
    Ok. Trodde det var "ventilera mera" som valde att bli anonym.
  • Prällen
    Zuzanne skrev 2015-03-10 19:57:40 följande:

Jag håller till viss del med ts, vissa borde inte skaffa barn. Sedan går det såklart inte att förbjuda dem från det. Grava funktionsnedsättningar som göt att en är oförmögen att ta hand om ett barn utan assistenter är ett exempel. Ett annat är om föräldrarna har psykiskafunktionsnedsättningar av svårare grad som dessutom innefattar empatilöshet. Vid spårbara genetiska sjukdomar kan en abortera bort sjuka foster och/eller använda pgd. Jag har själv aborterat två sjuka foster pga genetiska sjukdomar. Hade aborterat barn med tex Downs, adhd mm eftersom barnet skall få goda förutsättningar. Hade hellre varit barnlös än få barn med svåra funktionshinder, om dessa går att förhindra. Med det sagt så är det självklart att de med funktionshinder etc skall behandlas med samma värdighet som de normala.

Du hade aborterat ett barn med ADHD?
  • Prällen
    ÄlskarBenjaminSyrsaMestAvAllt skrev 2015-03-10 21:44:29 följande:

Jag tycker inte att folk med Asperger borde få skaffa barn

Tycker du att vi ska lagstifta om att folk med asperger inte ska få skaffa barn?
  • Prällen
    Zuzanne skrev 2015-03-10 22:05:34 följande:
    Ja, det hade jag. Varför skulle jag behålla ett foster med adhd om jag kan få ett barn utan genetiska avvikelser och annat som försvårar för mitt barn?
    Vilket samhälle skulle vi få om vi sållade ut individer som inte var "önskvärda"?
  • Prällen
    Anonym (oddbird) skrev 2015-03-11 06:06:14 följande:
    Min gissning är ett samhälle med fler likartade individer och därvid en starkare och mer utbredd gemenskap.

De människor som är annorlunda och på något vis står ut i mängden blir, i olika grad, redan "bortsållade" av sin omgivning ändå. 

Vore nästan mer humant att avsluta deras oönskade liv redan i fosterstadiet så de slipper möta samhällets förakt som färdigutvecklade människor.  
    Du vet att det var så här nazisterna tänkte?
  • Prällen
    Anonym (nu räcker det) skrev 2015-03-11 16:34:30 följande:
    Så otroligt tarvligt och snaskigt att skvallra om andra.

det finns säkert många som tycker att du har/gör fel och att du inte borde blivit född men inte sjutton kan man eller ska man gå på vad andra anser, i det här landet har ALLA samma rättigheter

Nu har vi alltså inte bara rasisttrådar på FL utan nu kommer trådarna om handikappade människor också Kräks vilka står på tur sen
    Jag är också oroad. Varför så mycket hat mot andra människor här?
Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn