• Penida

Är det några konstigheter att leva OCKSÅ för annat än sina barn?

I en tidigare diskussion fick jag den känslan men jag tror det har att göra med att man lägger olika saker i "leva för".. Hur tänker du kring detta? Vad lägger du i?
    Jag lever för mina barn mest och främst men de är inte allt jag lever för, vem hade jag varit när de lämnar boet om inte jag har något annat att leva för också? Är det då deras besök och telefonsamtal jag lever för? Eventuella barnbarn? Det skulle jag, för egen del, finna sorgligt.
    Era tankar?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Är det några konstigheter att leva OCKSÅ för annat än sina barn?
  • lövet2

Jag förstår inte riktigt själva begreppet. Jag lever med mina barn, men jag kan inte komma på någon enskild sak jag lever för.

• Penida
    lövet2 skrev 2015-03-10 23:23:38 följande:

Jag förstår inte riktigt själva begreppet. Jag lever med mina barn, men jag kan inte komma på någon enskild sak jag lever för.

Det är det där som är intressant, jag komma på flera saker och utan tvekan mina barn men jag kanske tänker fel rent språkligt eller något även om jag har mycket svårt att se det. Då får någon upplysa mig. Jag lever för mina barn och annat, mitt liv och dess värde är i mångt och mycket beroende av det jag ser mig leva för.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Ber om ursäkt lövet, jag tyckte du skrev att du kan kan komma på en enskild sak du lever för. Missade ditt inte. Så går det när man gör annat samtidigt och är "smått" ofokuserad;) Vet inte om mitt svar var speciellt relevant då. Jag tror vi är rätt ense då, du lever för annat än dina barn men vi kanske tolkar orden och meningen olika.
    Avskyr CIO-metoder
  • Fiona M

Jag kan inte tänka mig att det är bra för barn att ha ansvaret för föräldrarnas lycka på det sättet att barnen är det enda man lever för.

• Anonym (C)

Jag tycker att uttrycket "barn ska vara i centrum, men inte utgöra centrum" säger väldigt mycket.

• Flickan och kråkan

Jag tror att du gör en höna av en fjäder. Jag tror att det är extremt få som ENBART lever för barnet/barnen. Däremot så tror jag många anser att barnen, liksom andra nära relationer man har, är det viktigaste i livet. Jag trivs med mitt jobb. Jag har intressen etc men dem som står mig nära har ju en oerhört mycket viktigare roll i mitt liv. Hade mina barn gått bort så hade jobbet jag trivs med, mina övriga intressen känts rätt.....futtiga minst sagt.....meningslösa. Sedan beror det också i vilket stadie i livet man är. Det är skillnad att leva med en nyfödd och en 7-åring . Jag tycker om att leva med mina barn så inkluderar dem mycket i annat jag gillar. Två flugor i en smäll .

• Natulcien

Jag tror mycket handlar om definitioner och vad man lägger i begreppen när man diskuterar sånt här.
    Jag vill minnas att du och jag, TS, var i någon tråd där man diskuterade huruvida barn är 'meningen med livet', vilket är ungefär samma diskussion som att man 'lever för' sina barn.
    Själv ser jag många meningar med mitt liv och lever för många saker.

Svar på tråden Är det några konstigheter att leva OCKSÅ för annat än sina barn?