• MarioM

Bodelning

Hej. En vän till mig skiljer sig och motparten har efter några månader valt att hyra annat boende där min vän inte får vistas.(1) Kommer då hyran för den nyinförskaffade bostadens hyror att räknas in i bodelningen?

(2) När det kommer till privata skulder delas de på 50%/50% med eller delar man bara på de gemensamma skulderna?

Svar helst från någon som är kunnig eller har gått igenom samma sak. Tack på förhand.

• Svar på tråden Bodelning
  • Kjell2
    MarioM skrev 2015-03-11 15:34:40 följande:

Hej. En vän till mig skiljer sig och motparten har efter några månader valt att hyra annat boende där min vän inte får vistas.(1) Kommer då hyran för den nyinförskaffade bostadens hyror att räknas in i bodelningen?

(2) När det kommer till privata skulder delas de på 50%/50% med eller delar man bara på de gemensamma skulderna?

Svar helst från någon som är kunnig eller har gått igenom samma sak. Tack på förhand.

Antar att de är gifta och har varit det ett tag samt svensk lag gäller.

Hyra för nyinskaffade bostaden räknas inte in i bodelningen men den tiilgångsminskning som sker pga hyreskostnaden kommer göra att summan som ska delas blir mindre.

Man ansvarar för sina egna skulder men privata lån  ska ingå i bodelningen.

Din vän bör ansöka om skilsmäss snart för det är den tidpunkten som gäller när tillgångar och skulder skall beräknas.
  • MarioM
    Kjell2 skrev 2015-03-11 15:40:39 följande:
    Antar att de är gifta och har varit det ett tag samt svensk lag gäller.

Hyra för nyinskaffade bostaden räknas inte in i bodelningen men den tiilgångsminskning som sker pga hyreskostnaden kommer göra att summan som ska delas blir mindre.

Man ansvarar för sina egna skulder men privata lån  ska ingå i bodelningen.

Din vän bör ansöka om skilsmäss snart för det är den tidpunkten som gäller när tillgångar och skulder skall beräknas.
    Vad menas med att "Man ansvarar för sina egna skulder men privata lån  ska ingå i bodelningen.".

Jag förstår att gemensamma privata lån och krediter ska delas på men lån som den ena parten tagit på egen hand och inte den andra sett röken av då?
  • Kjell2
    MarioM skrev 2015-03-11 16:21:31 följande:
    Vad menas med att "Man ansvarar för sina egna skulder men privata lån  ska ingå i bodelningen.".

Jag förstår att gemensamma privata lån och krediter ska delas på men lån som den ena parten tagit på egen hand och inte den andra sett röken av då?
    Skrev otydligt, med privata lån men jag lån som bara står på en part. Vem som man lånat av, privat eller bank t ex, spelar ingen rolll.

Den som står på lånet är betalningsskyldig och det ändras inte av bodelningen. Däremot kan själva fördelninen av tillgånga påverkas. Enkelt exempel

Ex 1:
    HAN
    Lån   -100 000 kr
    Aktier +150 000 kr
    Summa: +50 000 kr

Gemensamt
    Båt: +50 000 kr

HON
    Bank  +100 000kr
    Summa +100 000 kr

I boet finns total +200 000 kr. Det ska delas på två så att de båda går däifrån med 100 000. Enklast genom att han får båten

Ex 2
    HAN
    Lån -100 000 kr
    Summa: -100 000 kr, 0 kr till bodelningen

HON
    Bank: 100 000 kr
    SUMMA: +100 000 kr

I boet finns 100 000 kr. Det ska delas på två så att båda går därifrån med 50 000 kr. Enklast genom att hon ger honom 50 000 kr. hans lån står kvar på honom,

Ex 3:
    Han
    Lån -100 000 kr, 0 kr till bodlningen

Hon
    0 kr

I boet noll kronor. Finns inget att bodela och ingenting händer förutom att han har kvar sitt lån på -100 000 kr
Svar på tråden Bodelning