Inlägg från: Snällspiken |Visa alla inlägg
  • Snällspiken

koppel på 3-åring

Problemet är snarare att din dotter inte lyssnar på dig. Antingen får du vänta med springcykel och annat som går snabbt tills hon mognar av sig själv, eller också får du bli strängare. Eller en kombination. 

Det är som du själv är inne på, farligt att ha barn "lösa" i trafiken om de inte lyssnar. Det kanske känns elakt att ryta och dra i sitt barn, men ibland anser jag att det behövs. Att ha koppel på barnet är detsamma som att erkänna att man har noll auktoritet. Generellt tror jag att många föräldrar är väldigt rädda för att säga ifrån, de tycker att det är elakt, men de spänner gärna fast vilt kämpande och gråtande barn i en vagn eller (ännu värre) matstol! Allt för att slippa säga ifrån och "vara elaka". 

Själv har jag aldrig behövt vara särskilt orolig för barnen i trafiken ? eftersom de föddes när vi bodde i en stad med tjugo miljoner invånare och oerhört mycket bilar var jag helt enkelt tvungen att vara superhård med dem så snart de kunde gå, det handlade verkligen om liv eller död. 

Så absolut inte koppel, vi är människor och vi klarar av att kommunicera med röst, blickar, bilder o s v... koppel är för hundägare. (Även om många kommunicerar tillräckligt väl med sina hundar för att inte behöva det, där heller). 

• Snällspiken
    MallaL skrev 2015-04-14 21:54:33 följande:
    Sele heter det för barn, koppel är för djur. Väldigt användbart om man har flera barn (men fortfarande bara två händer) och barnet är snabbt och impulsivt och är ca 1-2 år, när man är på farliga platser typ bryggor, trafikerade vägar, stora folksamlingar etc, det begriper även en normalbegåvad förälder.
    TS pratar om ett "flexi rullkoppel" till ett barn. Utformat för hundar. Principen är densamma, anledningen likaså. Djuret / barnet ser ingen anledning att lyssna på mamma / pappa / matte / husse och följden blir att han, hon, den eller det knyts fast med ett rep. 

Men hallå, fattar ni inte hur dåligt det är?
  • Snällspiken

"Normalbegåvade" föräldrar fattar också att det är uselt föräldraskap att inte lära sina barn att lyssna i potentiellt livsfarliga situationer, innan man därtill förser dem med en CYKEL i samma, potentiellt livsfarliga situation. 

• Snällspiken

Malla L: Tro det eller ej men jag har ensam ansvarat för en tvååring och en nyfödd samtidigt. Och då var det ju väldigt skönt för alla att min tvååring lyssnade och förstod när jag förklarade, och brydde sig när jag någon gång blev arg / rädd och sa ifrån på riktigt.

Jag har kompisar med både fyra och fem barn och det som slår mig är hur effektiva de är i sitt föräldraskap, d v s jätteduktiga på att kommunicera och få barnen dit de vill, utan tvångsåtgärder som att binda fast dem.  

Underskatta inte era små, de är inte dumma i huvudet. De förstår om ni bemödar er om att förklara både risker och positiva saker. Med vissa barn får man anstränga sig mer, men det går att nå fram. 

• Snällspiken
    cosinus skrev 2015-04-15 12:37:20 följande:

Att treåringar inte lyssnar är inget konstigt i sig, frågan är mer om hon lyssnar om det är allvar.

Mina barn har någonstans kring 2.5 års ålder hört på rösten om det är på riktigt. Dvs har de dragit på en parkering och jag ropat åt dem har de tvärnitat. Likaså vid vägar. Har jag däremot sagt att de inte får bada i vattenpölen där framme har de glatt sett ut som fåglar vid en plaskdamm och blött ner sig från topp till tå om jag inte varit nog snabb. Opraktiskt men väldigt ofarligt så det är ju viktigt att inte ha panik i rösten över allt för då tappar man det här med att de lyssnar när det verkligen är allvar.

Jag hade tagit med mig treåringen och en springcykel och sagt att vi provar och ser hur det går (utan bebis då så man kan springa i fatt) och så talat om att det är jätteviktigt att hon gör som man säger annars kan den inte användas. Funkar det hade jag vågat börja ha med vagn och 3-åring på cykelvägar (det går ju parkera vagnen och springa i fatt även där) och sen beroende på barnets mognad och vilja att lyda hade jag vågad mig på även villagator och annat.

• Snällspiken

MallaL: 

Jag ignorerar ditt tramsiga påhopp och går rakt på sak: 
    Om ett barn är helt styrt av sina impulser (du menar väl typ som att de gärna kastar sig nerför en bro och liknande..?) än på föräldrar som "menar allvar" är det knappast läge att hiva upp dem på en cykel. Än. 

• Snällspiken

Blev fel där, jag menar alltså, att om barn är helt underkastat sina impulser och föräldrarna inte lyckas nå fram till dem eller förklara allvaret i en situation, är det definitivt inte läge för cykling. 

Svar på tråden koppel på 3-åring