• Castiel

Så jävla arg!!

2014 tog jag studenten efter att jag gått ett program som jag verkligen ville gå för jag tyckte att det var kul (det är väl egentligen hela grejen med gymnasiet, eller hur?), men nu ett år senare så vill jag utbilda mig inom Handel & Administration för jag tycker om att jobba i butik och sitta i kassan. Går det? Nej! 

Idag var jag hos Komvux i min kommun för att prata med en yrkesvägledare ang en Handel & Administration utbildning som dom erbjuder i en annan kommun. Jag tog med mig mitt examensbevis samt samlat betygsdokument från en annan skola jag gått på och får till svar att min chans att komma in på en yrkesutbildning är väldigt liten eftersom jag har ett examensbevis. Hur jävla puckat är det???? 

Först och främst tar dom in personer som INTE har ett examensbevis, dom som hoppat av gymnasiet. Sen om det finns platser kvar (vilket det troligtvis inte finns), så tar dom in de personer som har ett examensbevis. Vilket är ganska många. Och det är många som inte har ett examensbevis. Förstår ni? 

Inte nog med det. Jag kommer troligtvis också få avslag ang lägenhetskontrakt från Socialförvaltningen för att "jag har ett ställe att bo på tills jag får ett jobb". 

MEN GUESS WHAT! Hur fan ska jag få ett jobb när nästintill allting kräver någon form av utbildning eller arbetslivserfarenhet? Och hur fan ska jag få arbetslivserfarenhet när ingen vill anställa mig? Visst, visst, jag kan göra en arbetspraktik så att företagen slipper betala extra för mig. BULLSHIT. 

Vad händer om min mamma bestämmer sig för att flytta till Dalarna och jag inte kan följa med? Ska jag bo på gatan då eller? Hos mina systrar kan jag inte bo för dom har ingen plats och dom vill inte ha mig där om jag inte har ett jobb och har något att göra om dagarna. 

Hur jävla fuckat ska vårat samhälle bli egentligen? Dom har i princip uteslutit tusentals, säkert miljontals, ungdomar från att skaffa sig ett jobb, flytta hemifrån och faktiskt leva sitt eget liv. Och alla kallar oss för "typiska 90-talister" och att vi är "bortskämda". Really? Låter det som att vi är bortskämda eller? Tror du inte att vi kämpar för att vi ska komma någonstans?

Mina föräldrar må ha skämt bort mig när jag föddes eftersom jag är ett sladdbarn, men jag vet bättre än att gå omkring och tro att allt serveras på ett silverfat, för det gör det definitivt inte. 

Jag vet inte vart jag vill komma med det här inlägget, men jag är så jävla förbannad. Jag skulle avslutat mitt liv när jag hade chansen, det inser jag nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-15 21:12
    Jag vill INTE se kommentarer där folk säger "Du får skylla dig själv" eller ifrågasätta min attityd i det här inlägget. Jag har all rätt i världen att uttrycka mig hur jag vill på Internet för att få ur mig mina känslor. Jag var väldigt arg när jag skrev det här och kanske inte tänkte till så mycket, och vi har alla varit i den situationen.

Sen vill jag inte se kommentarer där folk klankar ner på mig och ifrågasätter varför jag enbart gick gymnasiet för att göra något roligt.

Det jag glömde tillägga i original inlägget (som jag även skrivit i en kommentar) är att min pappa tvingade mig att studera Hotell & Restaurang när jag gick ut grundskolan 2009, när jag egentligen ville gå Handel & Administration eller Barn och Fritid. Under dessa 2 åren utvecklade jag svår depression, panikångest och social fobi. Varför? För att min pappa tvingade mig till något jag inte ville och skrek på mig så fort jag satte mig på tvären och sa emot honom.

Mot slutet av dessa 2 år blev jag så självmordsbenägen att jag "sjukskrev" mig i 2 veckor under en praktik på 2 månader enbart för att planera hur jag skulle ta livet av mig. Just av den anledningen gick jag något som JAG VILLE GÖRA utan att känna mig tvingad. Dock så var min depression så långt gången att jag var tvungen att gå på medicin och det gör jag än idag.

Så till alla er som klankar ner på mig och säger att man ska gå gymnasiet för att få en grund. Visst, ni har rätt till en viss del. Men tänk till lite grann innan ni ifrågasätter mina beslut. Tack.

• Svar på tråden Så jävla arg!!
  • Wolfclaw

Om vi bortser från mupparna som inte kan komma överens om hur Sveriges största matvarukoncern är uppbyggd så måste jag nog hålla med om att du verkar lite bortskämd.

Du läste inte för framtiden utan tog nåt som var kul för stunden. Du vill läsa till en viss kompetens men du vill inte anstränga dig för att läsa upp de ämnen som behövs. Du tror att butiken inte anställde dig för att "de inte skulle kunna forma dig som de vill". Ledsen, men om man vill komma någonstans i livet så får man lägga manken till och anstränga sig lite.

• Thyla

Jobbmarkanden är tragisk idag så skyll på politikerna.

Hursomhelst; det löser ju inte din nuvarande situation.

Varför kom du inte in på förskoleprogrammet?

Iomed du behöver Ma B (2) till butikförsäljare. Så är det ju det du måste göra för att bli det du vill.

Egent. är inte ma så svårt. Däremot "blir" det svårt om pedagogiken är svår. Då fattar man ju ingenting.

www.raknamedmig.se/Matematik2.html

jättebra lärare som förklarar tydligt och enkelt :)
    Kanske känner du någon läxhjälp med eller kan skaffa?

Du har inte så många val
    1.Läs upp och universitet- Bli det du vill
    2.Fortsätt söka jobb (Som först och främst väljer de med universitetutbildning, folk de känner, eller släktingar)- och som kan inte vill anställa folk för det är för dyrt (Politik).
    3. Fortsätt med arbetsförmedlingens efterblivna praktikplatser som aldrig leder nån vart iomed företagen får betalt för att ta emot praktikplatser och tjänar mer på att ha folk gratis som kommer med löpande band än att anställa.
    4. Sök nån kille, skaffa barn- bli hemmafru
    5. Sök suggardaddy.
    (De två sista hoppar jag att du inte väljer).
    Det som liksom återstår är att läsa upp Ma 2

• Nell
    FrauCasio skrev 2015-03-14 20:48:09 följande:
    Va, jag har en vän som arbetar på Ica Maxi och aldrig ens hört det du snackar om!? Maxi står för att det är större utbud av varor i våra maxi affärer jämfört med enbrat Ica.

Förstår inte vad folk får utav att ljug i trådar?
    Det är bara att googla "Ica maxi livs special" för att massa butiker som har en butikschef för livs och en butikschef för special ska dyka upp. Svårare än så är det inte, Sofia.
  • Tilja
    Castiel skrev 2015-03-14 19:32:28 följande:
    Jag har inte behörighet till det jag vill studera till just nu, vilket är butikssäljare. För att jag ska komma in på Handel & Administration på Högskola så krävs Matematik 2, vilket jag inte är intresserad av att läsa upp eftersom jag kämpade med Matematik 1 genom hela gymnasietiden.
    Är du inte intresserad av att anstränga dig och göra det som krävs för att du ska kunna göra det du vill så finns det inte många fler alternativ än att göra något som du inte vill där du inte behöver anstränga dig lika mycket.

Ett tips om du vill söka in på högskola och dina gymnasiebetyg inte är tillräckliga är att göra högskoleprovet, då har du mycket större chans att komma in.
  • Sweet Sofia
    Nell skrev 2015-03-15 10:09:41 följande:

Det är bara att googla "Ica maxi livs special" för att massa butiker som har en butikschef för livs och en butikschef för special ska dyka upp. Svårare än så är det inte, Sofia.

De finns de franchisetagare som själva valt att ha två butikschef er. Det är inget som är unikt för Ica Koncernen.
  • Castiel
    Drottningen70 skrev 2015-03-14 23:36:00 följande:

Du trodde gymnasiet var till för att "ha kul" och nu VILL du inte läsa ett års matte för att sedan kunna utbilda dig till det du vill....mmmm.... Mitt hjärta blöder verkligen för dig....

Så jag skulle hellre fortsätta med Hotell & Restaurang och riskera att bli ännu mera självmordsbenägen än vad jag redan var och troligtvis begå självmord. Okej då.
  • Castiel
    Tilja skrev 2015-03-15 11:50:48 följande:
    Är du inte intresserad av att anstränga dig och göra det som krävs för att du ska kunna göra det du vill så finns det inte många fler alternativ än att göra något som du inte vill där du inte behöver anstränga dig lika mycket.

Ett tips om du vill söka in på högskola och dina gymnasiebetyg inte är tillräckliga är att göra högskoleprovet, då har du mycket större chans att komma in.
    Om du inte missat det jag skrivit så har jag problem med matematik ända sen jag började skolan, jag har haft hur många bra lärare som helst som verkligen försökt och JAG har verkligen försökt att förstå mig på matte och bli bättre, men det går bara inte. Jag förstår inte logiken i matematik, och ingen lärare i världen kan få mig att förstå. Det är så illa. Så för mig är det inte "bara" att läsa upp Matematik 2, och om jag skulle göra det så behöver jag ha en lärare 24/7 för att ens klara kursen.
  • Castiel
    Alessia skrev 2015-03-15 00:19:22 följande:

Din attityd när du skriver här på FL är ganska trist. Dåligt språk, mycket svordomar. Är du ens i närheten av den attityden vid anställningsintervjuer som avser jobb med kunder är du inte ett dyft intressant för en arbetsgivare.

För övrigt: Komvux är inte till för dem som har ett examensbevis från gymnasieskolan.

Jag har en helt annan attityd när jag skriver av mig på Internet eftersom jag inte kan prata så med folk runt omkring mig och nej, jag beter mig professionellt på arbetsintervjuer och jag är alltid positiv. Men på Internet har jag faktiskt rätt att använda vilket språk jag vill, bara jag uttrycker min ilska och frustration. 

Och du kan meddela min yrkesvägledare om detta, jag kan inte påstå att hon satt och ljög för mig.
  • Castiel
    peppis1 skrev 2015-03-14 21:39:08 följande:

men vad är de för butiks typ du vill jobba på förresten? 

Livsmedelsbutiker, typ som Coop och Ica. Jag pratade med min före detta arbetsgivare på Coop ang vikariat eller någon form av anställning och han sa att han redan anställt så många inför sommaren och vikariat, så han hade inte plats för fler. Ang praktikintervjun med ICA Maxi så gav dom mig inte någon direkt förklaring till varför dom inte kunde ha mig som praktikant och ge mig sommarjobb, det var bara min handläggare på AF och mina syskon som kom upp med teorier varför, så jag fick inget direkt svar. Det enda jag fick till svar var detta:

"Hej, jag ringer till dig för att meddela att du fick tyvärr inte praktikplatsen, men jag önskar dig lycka till."
  • Castiel
    Curlar skrev 2015-03-14 20:50:10 följande:

Du kan söka jobb på en cruisebåt tex, det ger bra praktik, nästan fria resor och du får se världen.

Menar du kryssningsfartyg? Jag har sökt jobb på Eckerö Linjen, än så länge har jag inte hört någonting från dom.
Svar på tråden Så jävla arg!!