• Anonym (Lurad! Eller?)

Han är sol och vårare?

Hej!

Jag har en ganska jobbig fråga. Har sedan 8 månader tillbaka dejtat en kille. Vi träffades via facebook och sedan skedde allt i en rasande fart. Middagar, resor och han har dessutom fått träffa mina föräldrar. Han har dessutom i princip flyttat hem till mig då han bor en bit från stan. Han är väldigt snäll och kärleksfull och han får mig att känna mig så himla bra. Ovanpå det är han så bra med min 5 åriga son, som saknat en manlig förebild under sin uppväxt, vilket jag har dåligt samvete över. Börjar dock bli lite orolig då jag börjar känna att något inte står rätt till. Han slingrar sig ofta och pratar väldigt vagt om sitt jobb.

Till exempel så pendlar jag ca en timme till jobbet och måste då åka rätt tidigt hemifrån och kommer därmed hem rätt sent på kvällarna. För några veckor sen skulle min syster (som har extranyckel till lägenheten) hämta en extramadrass hos mig. Detta var mitt på dagen. Då var han hemma i min lägenhet då han egentligen skulle vara på jobbet. Han hade blivit väldigt nervös och gav en utsago om att han kände sig krasslig och gått från jobbet. Han hade inte ens hört av sig till mig om att han skulle gå hem och sa inte heller något senare på kvällen. Fick höra detta av min syster några dagar senare. Tänkte dock inte mer på det.

Samma sak hände nu i veckan då jag jobbade halvdag och kom hem kring 13.30. Då var han också hemma hos mig i myskläderna han sovit i. Han sa att han åter igen känt sig krasslig och åkt hem. Märkte på honom att det blev en väldigt obekväm situation. 

Börjat tänka på detta lite och jag har till exempel aldrig fått komma hem till honom, jag betalar alltid för notan på restaurang(då han alltid glömt plånboken eller säger att han ska betala tillbaka sen), han vill inte prata om för personliga saker då han säger att det är problematiskt för honom då han är uppväxt i en miljö där misshandel, alkoholiserade föräldrar och bristande tillit tillhörde vardagen, han hjälper inte till med räkningar och hyra då han säger att han har ett eget boende om än han är här konstant. Han har redan börjat prata om förlovning och giftemål. 

Igårkväll visade han mig en bil på blocket som han säger att han behöver i sitt arbete och frågade om jag kunde tänkte mig lägga ut pengar för bilen då han har det lite kämpigt med ekonomin just nu, men lovade såklart att betala tillbaka nästa månad. Där satte mina varningsklockor igång. 

Han är en så himla fin kille, bra lyssnare, får mig att skratta och boostar mitt tidigare bristande självförtroende genom att överskölja mig med komplimanger varje dag. Som jag skrev tidigare är han den pappa min son aldrig haft. Han tar med honom på utflykter, till badhuset och min son verkligen älskar honom. Kanske överreagerar jag, vi har ju trots allt inte känt varandra så länge, men jag börjar ändå bli orolig. Vill inte bli varken ekonomiskt eller känslomässigt utnyttjad, om än jag inte vill tro det om honom. Framförallt skulle det vara ett enormt nederlag för min son. Känner mig så himla kluven. 

Vad tror ni? Kan det vara en sol och vårare jag delar säng med? Eller är det bara jag som överreagerar?

• Svar på tråden Han är sol och vårare?
  • sextiotalist

Svårt att avgöra, men du kunde testa med att säga att du kan köpa bilen, men den kommer stå på dig och att han får stå för alla kostnader när det gäller bensin, ev p-böter själv

• Birgitta02

Svårt att säga. Om det är så att han kan betala dig nästa månad så får han istället vänta till nästa månad och köpa bilen då? Eller så får han ta ett lån på bank eller kreditinstitut eller vad som helst.

Jag har en närstående vars kille fick henne ta ett lån på ett ganska högt belopp. Hon älskade den här mannen. Hon tog lånet. Och får nu betala det själv. Hon har inte sett röken av nån återbetalning.

OM du nu lånar honom pengarna - skriv skuldsedel som han undertecknar!!! Denna skuldsedel kan du använda och driva in pengarna om han inte betalar. Är han reko så skriver han under utan protester och begriper att du vill ha säkerhet. Har han inte rent mjöl i påsen kommer han bli sur och fråga om du inte älskar honom och varför du inte litar på honom och annat kvalificerat skitsnack.

Lägg fram skuldsedeln. Men låna inte ut pengarna om du anser att du verkligen inte har råd att vara utan dom. Att driva in skulder tar lång tid.

• Anonym (Dingdong)

Håller han på att förlora jobbet eller har han ens ett jobb? Hur tar han sig till jobbet? Det är ingen ide' att köpa bil åt honom om han inte har jobb och om ekonomin är bättre nästa månad kan han själv köpa den då. Det verkar litet mystiskt. Kanske han har problem med tilliten till dig.

• hästtjej156

och förlåt TS, men vem låter en kille man träffat på FB flytta in med sin son? Jag tycker att det är mer suspekt än att be sin partner om ett litet lån. 

• Anonym (Japp)
    hästtjej156 skrev 2015-03-13 15:26:58 följande:

Alltså vad menar du va konstigt med att han va sjuk? att du tror att han inte har ett jobb på riktigt eller? Att han sitter hemma i din lägenhet i mjukiskläder och chillar hela dagarna? i så fall behöver han väl ingen bil? Vad påstår han att han "jobbar" han med? Läs denna: www.dn.se/insidan/sa-kanner-du-igen-en-sol-och-varare/ och återkom. 

Jaha, enligt länken du delade så är han alltså sol och vårare. Kunde du inte bara sagt det istället för en massa svammel och konstiga frågeställningar?
  • Aikido

Varningsklockorna ringer redan när du skriver att du aldrig varit hemma hos honom + restaurangnotorna. Var rädd om dig.

• Kjell2

Många varningsklockor här. Har du träffat hans familj, kollegor eller varit i hans lägenhet? Kan du ringa eller emaila till hans jobb, fast telefon och jobbemail?

Jag skulle inte köpa bil eller låna pengar till honom just nu i alla fall.

Kolla upp honom via skatteverket och kfm för att se inkomst och ev betalningsanmärkningar.

Testa honom genom att sluta betala och rätt hårt börja kräva hälften av alla utlägg och att han börjar betala för sig.

• hästtjej156
    Anonym (Japp) skrev 2015-03-13 15:33:59 följande:
    Jaha, enligt länken du delade så är han alltså sol och vårare. Kunde du inte bara sagt det istället för en massa svammel och konstiga frågeställningar?
    Men det är väl inget konstigt att fråga vad TS menar med att det är konstigt att han va hemma från jobbet? TS borde väl säga rakt ut vad hon menar eller misstänker. jag kan väl inte sitta här och gissa! jag vet om mannen ifråga är sol och vårare, är ingen expert eller så. Men jag vill gärna förse TS med de varningssignaler som finns. 
Svar på tråden Han är sol och vårare?