Inlägg från: Anonym (Bytte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bytte)

Byta tilltalsnamn, till vad??

Jag bytte som ung tonåring och är medelålders och hela min förbannade släkt envisas med att kalla mig mitt gamla namn fortfarande. {#emotions_dlg.djavulsk} Så förbered dig på att dom kommer att kalla dig ditt gamla namn, tycka att du är konstig och fjantig som byter namn och även kommer att presentera dig för nya personer med ditt gamla namn. Skrikandes

Gällande namnet så fattar jag inte varför du skulle byta till Susan isf? Menar du med engelskt uttal? Om du bor i Sverige så tycker jag det kan bli lite fjantigt såvida du inte har engelskt påbrå. Men andra namn då? Finns det något namn du alltid har älskat och som du tycker är du?

Jag förstår dig helt och fullt om du inte gillar ditt namn, menar inte att det är fult, för jag avskydde också mitt gamla namn så jag förstår precis känslan du har.

Har du några släktnamn som känns bra? Några andra förnamn? Själv tog jag ett av mina andra förnamn. Du har inte tänkt på att ändra Susanne till Sanne t ex? Det är ju ganska nära och du skulle nog inte anses lika konstig som byter från Susanne till Sanne som att byta helt. Jag tycker inte att du är konstig men jag vet att det är det folk tycker om en när man byter namn. Jag har hört det i hundra år nu så jag vet hur andra kommer att se på det.

Jag låter negativ men det är för att jag har haft en negativ upplevelse av att byta även om jag själv trivs mycket bättre med mitt "nya" namn. Men det handlar om hur du ska känna och om du inte känner dig som en Susanne eller gillar namnet så tycker jag att du ska byta.

• Anonym (Bytte)
    Anonym (Svårt att välja) skrev 2015-03-13 16:49:54 följande:
    Tack för att du delar med dig av dina tankar & erfarenheter!

Ett av mina nuvarande mellannamn är Hilma, vilket jag alltid har gillat.

Hur skulle det bli med betyg etc där isf gamla namnet står, måste man fixa nya då?
    Gamla betyg gör nog inget eftersom att ditt personnummer står med men visst fan blir det krångligt och ser konstigt ut när betygen har ett annat för-och efternamn än vad du heter idag. Inte för att du inte kan förklara det men det är en av dom sakerna som leder till att man kan känna sig smått schizofren ibland.
  • Anonym (Bytte)
    Fjäril kär skrev 2015-03-13 17:25:52 följande:
    en kompis till mig bytte förnamn när hon var 20 . Hon bytte från sitt korta och i hennes tycke löjliga namn Pia till det mer vuxna namnet Christina.   Ingen fattade att det var på riktigt utan fortsatte kalla henne Pia.  

hon var ganska trött på att hela tiden förklara sig och förklara sig och förklara sig att hon faktiskt hette Christina på riktigt.  

hon har fått leva med dubbelnamn i många många år .   Hon presenterade sig på nya arbetsplatser med Christina men familj och vänner omkring henne fortsatte med Pia-Christina omvartannat.

Hon tröttnade till sist och hur mycket hon än kände sig hemma med namnet Christina och verkligen ville heta så så bytte hon tillbaka när hon passerade 30.

I år fyller hon 40 och heter återigen kort och gott Pia oficiellt .   Eftersom hon la till namnet Christina till sina förnamn så står ju namnet ändå kvar i pass, körkort och myndighetspapper osv så hon har ju ändå inte förlorat det utan kan ändå identifiera sig med att heta Christina. 
    Jag känner så väl igen det där. Det är hemskt att ens närmaste envisas till förbannelse med att kalla en ett namn man inte vill kännas vid. Hur känner hon för att heta Pia igen? Och hur blir det med dom som kallade henne Christina, vad kallar dom henne idag? Det är precis det här jag menar med att man känner sig schizofren pga att andra människor inte orkar lära sig ett nytt namn och struntar i ens känslor så totalt och sen får man två identiteter eftersom att man heter olika med olika människor. Det är hemskt! Måste bara fråga vad du kallade henne förut och kallar henne nu?
  • Anonym (Bytte)
    Anonym (Svårt att välja) skrev 2015-03-13 17:32:05 följande:
    smile1.gif ingen fara! Att byta från Susanne till Susanne skapar ju åtminstone inte så stora frågor kanske hos anhöriga då jag redan kallar mig för Susan smile5.gif & även en del anhöriga då det är lättare att säga än Susanne.

Nåja det tål att tänkas på lite till antar jag, fast jag redan heter Hilma men som sagt inte som tilltalsnamn ännu. Tack för din input!
    Jag begriper inte meningen med att byta från Susanne till Susan måste jag säga i all välmening. Du vill inte att det ska uttalas på engelska så hur tusan ska det uttalas då? Om man utgår från Sverige så tror jag att alla kommer att säga Susanne iaf som läser ditt namn och tycka att du stavar konstigt för att vara märkvärdig bara. För mig heter man endera Susanne (svenskt uttal) eller Susan (engelskt uttal) det finns liksom inga andra uttal på namnen.

• Anonym (Bytte)
    Anonym (Svårt att välja) skrev 2015-03-13 17:37:22 följande:
    I vilken ordning står era mellannamn & ert tilltalsnamn på tex körkortet?

Jag har mitt tilltalsnamn sist & Hilma som jag funderar på att byta till först.

På våra barn har vi skrivit tilltalsnamnen först.
    Om du tänker köra med Hilma så är det bara att försöka få alla att säga det eftersom att det redan står först. Du behöver inte ändra något då. Det är ingen lag men dom flesta använder ju första namnet som tilltalsnamnet.
  • Anonym (Bytte)
    Anonym (Svårt att välja) skrev 2015-03-13 17:44:21 följande:
    Åh menar du det?! Men om man skriver ut personbevis står det ju Susanne som tilltalsnamn, lika med betyg etc. Så måste ju byta tillslut ändå
    Då har du markerat tilltalsnamn hos Skatteverket. Ring och ta bort det så går dom på första namnet. Enkelt.
  • Anonym (Bytte)
    Anonym (Svårt att välja) skrev 2015-03-13 18:39:02 följande:
    Dum fråga kanske, men om man inte har ett markerat namn kan man välja hur man vill då?
    Jag undrar också hur det blir om man tar bort markeringen? Funderar på att göra det men kan det ställa till problem på något sätt i vissa sammanhang? Mitt tilltalsnamn är mitt första namn om det har betydelse men jag vill nog ta bort markeringen om det inte blir strul.

Lite överkurs men hur blir det om man googlar mitt för-och efternamn om jag inte har markerat något förnamn? Tas man inte med i resultaten då? Det vore en stor bonus!
  • Anonym (Bytte)

No offense men jag fattar inte vad du håller på med? Drömmer Du ogillar ditt namn så starkt att du vill byta men sen vill du göra det till ett dubbelnamn? Kan du förklara hur du tänker? Jag menar inte att vara otrevlig utan undrar verkligen vad meningen är att göra som du tänker?

• Anonym (Bytte)
    Anonym (Svårt att välja) skrev 2015-03-15 09:22:46 följande:
    Spelar ingen roll hur jag tänker, behöver inte förklara mig för okända i en tråd. För din vetskaps skull så har jag en bra & logisk tanke bakom, tackar som frågar. Men den tänker jag inte skriva ned här, det är privat & av privata skäl byter jag förstås namn.

Man måste väl kunna be om smakråd/råd utan att berätta allt?
    Hoppsan, vaknat på fel sida?

Man måste väl kunna fråga vad meningen är att "byta" namn när du ändå behåller namnet du vill bli av med i ett dubbelnamn? Det verkar inte så vettigt och jag fattar inte vad den "logiska" orsaken till det skulle vara.

Vi är flera som undrar hur du tänker och jag fattar inte vad det farliga är att berätta det. Men eftersom att du ber om smakråd så säger jag att dina förslag är krångliga, flyter inte på bra och är rentav fula. There you have it men det är ditt liv och dina problem.
    Dixie skrev 2015-03-16 08:19:35 följande:
    inget av alternativen - de är långa och krångliga och alla du känner kommer ju fortsätta att kalla sig Susanne.........
    Word! TS verkar inte ha tänkt igenom det här ordentligt.

• Anonym (Bytte)
    Anonym (två förnamn) skrev 2015-03-16 14:49:19 följande:
    Måste man ha ett förnamn markerat? När jag får post från myndigheter står alltid båda mina förnamn med, trots att jag inte har något dubbelnamn. Dock valde mina föräldrar att sätta tilltalsnamnet först.
    Hursomhelst, Hilma är jättefint!
    Vad står det på breven som inte är från myndigheter? Du har inte ett markerat förnamn vad jag förstår? Jag funderar på att ta bort markeringen så det är därför jag undrar.
Svar på tråden Byta tilltalsnamn, till vad??