Byta tilltalsnamn, till vad??
Jag bytte som ung tonåring och är medelålders och hela min förbannade släkt envisas med att kalla mig mitt gamla namn fortfarande. Så förbered dig på att dom kommer att kalla dig ditt gamla namn, tycka att du är konstig och fjantig som byter namn och även kommer att presentera dig för nya personer med ditt gamla namn.
Gällande namnet så fattar jag inte varför du skulle byta till Susan isf? Menar du med engelskt uttal? Om du bor i Sverige så tycker jag det kan bli lite fjantigt såvida du inte har engelskt påbrå. Men andra namn då? Finns det något namn du alltid har älskat och som du tycker är du?
Jag förstår dig helt och fullt om du inte gillar ditt namn, menar inte att det är fult, för jag avskydde också mitt gamla namn så jag förstår precis känslan du har.
Har du några släktnamn som känns bra? Några andra förnamn? Själv tog jag ett av mina andra förnamn. Du har inte tänkt på att ändra Susanne till Sanne t ex? Det är ju ganska nära och du skulle nog inte anses lika konstig som byter från Susanne till Sanne som att byta helt. Jag tycker inte att du är konstig men jag vet att det är det folk tycker om en när man byter namn. Jag har hört det i hundra år nu så jag vet hur andra kommer att se på det.
Jag låter negativ men det är för att jag har haft en negativ upplevelse av att byta även om jag själv trivs mycket bättre med mitt "nya" namn. Men det handlar om hur du ska känna och om du inte känner dig som en Susanne eller gillar namnet så tycker jag att du ska byta.