SmultronSöt skrev 2015-03-15 20:52:29 följande:
Men även om alla äger sin egen lägenhet och har sin egen tomt, måste det väl finnas en förening? Eller behövs inte det i vissa fall menar du?
I radhusområden där var och en äger sitt hus och sin tomt finns det ingen bostadsrättsförening. Däremot finns det ofta en samfällighetsförening som sköter tex lekplatser, snöröjning, kabeltv osv. Jag vet inte om det måste finnas, och om alla i så fall måste vara med, men jag tror inte det.
SmultronSöt skrev 2015-03-15 21:40:22 följande:
Men om man köper två tomter, får man då bygga radhus om det inte överstiger vad som anges? Får man bygga över tomtgränsen? Tänker att det borde man ju få, eftersom att man äger allt.. men jag vet inget om hur reglerna ser ut för sådana arrangemang heller!
Bara för att du äger en tomt så får du inte bygga vad du vill på den! Det finns detaljplaner för att kommunen har en önskan att ett visst område ska utvecklas på ett visst sätt, och ha en viss inriktning. Det är också viktigt att tänka på att det ska fungera om 50 år, när ingen av er som var med och byggde finns kvar...
ursula skrev 2015-03-15 21:45:48 följande:
Det är bara att kolla i detljplanen för området, Överenstämmer inte ditt planerade bygge med detaljplanen är det stopp
Det går att göra undantag från detaljplanen, men då måste beslutet tas högre upp, tex i kommunens byggnadsnämnd. (heter lite olika på olika ställen) Du kan få en bra idé om din plan är genomförbar eller inte genom att ringa en av kommunens bygglovshandläggare och prata med hen.