• SmultronSöt

bygga radhus på villatomt? vad gäller?

Funderar på vilka regler som gäller om man vill bygga radhus, 4 lägenheter!?

Brukar man få bygglov till det eller är det svårt? Får man normalt sett bygga ett litet radhus i ett tänkt villaområde (än så länge få hus uppförda men mkt tomter till salu)

Funderar över hur stor tomten behöver vara, och antar att man måste bilda en liten bostadsrättsförening?

Lätt eller svårt att få lån till detta om man är 4 familjer?

• Svar på tråden bygga radhus på villatomt? vad gäller?
  • Anonym (Svårt att tro)

Har svårt att tro att man får göra det. Finns ju regler för hur stort man får bygga beroende på hur stor tomten är.
    Ska 4 familjer få plats på samma tomtstorlek som det är tänkt att 1 familj ska bo på, så skulle det se konstigt ut.

• SmultronSöt
    Anonym (Svårt att tro) skrev 2015-03-15 15:49:23 följande:

Har svårt att tro att man får göra det. Finns ju regler för hur stort man får bygga beroende på hur stor tomten är.

Ska 4 familjer få plats på samma tomtstorlek som det är tänkt att 1 familj ska bo på, så skulle det se konstigt ut.

Hehe tror gör vi i kyrkan på söndagar mellan 11 och 13 ????

jo jag förstår ju att tomten måste vara större, därav min fråga gällande tomtstorlek. Men omöjligt kan det väl inte vara? Nu när jag surfar runt verkar som om flerfamiljshus upp till 4 lägenheter brukar gå att smyga in lite här å var i villaomtåden men inte större eftrsom att det då blir skrymmande. Men såklart inte säkert! Ingen här på FL som byggt radhus eller sitter inne på värsta bygglovskunskaperna!?
  • Nyfikna72

Det bästa är nog att kolla med kommunen först och se aktuell detaljplan vilken typ av bebyggelse som det handlar om. Är det enskilda villatomter som är basen i det hela är det nogsvårt att övertyga dem om att nån vill ha ett radhus där också.

• BuoBä

Är det inom stadsplanerare område så finns det ofta väldigt detaljerade regler för vad man får och inte får bygga i ett nytt område. Det kan gälla allt från antalet våningar, till takvinkel, till dörrens placering i förhållande till gatan, till tegelval, till färg på husen.

Du får helt enkelt ta kontakt med de som säljer tomterna och höra vad som gäller. Kanske finns det någon tomt avsedd för flerfamiljshus eller för en större villa som går att dela av.

• Anonym (Vet ej men...)

Okej, jag ser att du vill ha sanna svar och inte vad folk "tror"...

Men där vi bor finns en gata som har 2 villor med 2 lägenheter vardera. Alltså det är 2 tomter, 2 hus och sen i varje hus 2 ingångar till varsin lägenhet. Så det kan ju inte vara mot reglerna att bygga små radhus på en villagata.

Beroende på hur stora lägenheter ni vill ha... det finns ju många hus som kan ha en lägenhet på ovanvåningen, vårt hus skulle lätt kunna göras om så att det blev lägenhet på ovanvåningen, visserligen inte så stor men som en 2½ ungefär med litet kök och badrum.

Så jag kan inte se det som helt omöjligt att få bygga t ex ett större hus och på något sätt dela i 4. Beroende på hur stora husen får vara på just den tomten/gatan då.
    Annars borde ni kunna få köpa 2 tomter och göra 2 lägenhetshus... men ni kanske bara är intresserade av att göra 1 hus?

Planerar ni att alla lägenheter ska ligga på markplan med övervåning, eller 2 lägenheter nere och 2 uppe, så att de övre får gå upp en trappa till sin egen ingång?

• BuoBä

"Detaljplanerat område" kallas det nog, inte stadsplanerat.

• SmultronSöt
    Anonym (Vet ej men...) skrev 2015-03-15 16:27:36 följande:

Okej, jag ser att du vill ha sanna svar och inte vad folk "tror"...

Men där vi bor finns en gata som har 2 villor med 2 lägenheter vardera. Alltså det är 2 tomter, 2 hus och sen i varje hus 2 ingångar till varsin lägenhet. Så det kan ju inte vara mot reglerna att bygga små radhus på en villagata.

Beroende på hur stora lägenheter ni vill ha... det finns ju många hus som kan ha en lägenhet på ovanvåningen, vårt hus skulle lätt kunna göras om så att det blev lägenhet på ovanvåningen, visserligen inte så stor men som en 2½ ungefär med litet kök och badrum.

Så jag kan inte se det som helt omöjligt att få bygga t ex ett större hus och på något sätt dela i 4. Beroende på hur stora husen får vara på just den tomten/gatan då.

Annars borde ni kunna få köpa 2 tomter och göra 2 lägenhetshus... men ni kanske bara är intresserade av att göra 1 hus?

Planerar ni att alla lägenheter ska ligga på markplan med övervåning, eller 2 lägenheter nere och 2 uppe, så att de övre får gå upp en trappa till sin egen ingång?

Tanken är 4 lägenheter på markplan med övervåning. Vi kan nog tänka oss att skaffa 2 tomter om det behövs :)
  • SmultronSöt
    Nyfikna72 skrev 2015-03-15 16:22:07 följande:

Det bästa är nog att kolla med kommunen först och se aktuell detaljplan vilken typ av bebyggelse som det handlar om. Är det enskilda villatomter som är basen i det hela är det nogsvårt att övertyga dem om att nån vill ha ett radhus där också.

Du har nog rätt :) men är så nyfiken på om någon lyckats driva igenom något liknande tidigare :)
  • Harmagedon

Vad man får bygglov för och inte är helt olika inom olika kommuner och ofta olika för olika områden i samma kommun. Kolla upp om det finns en detaljplan för området du är intresserad av och läs vad den anger för bebyggelse.

• Kodia

Det lättaste och säkraste är att ringa kommunen och fråga vad som gäller!
    Ofta är det bestämmelser att det i ett område får var 1-2 familjshus, så ett mellanting kan vara att köpa två tomter bredvid varandra och bygga ett parhus på varje.

En annan fråga hur ägarbilden ska se ut. I vissa radhus äger var och en sin del och har sin egen tomt. På andra ställen kan det vara som du skriver, att det är en bostadsrättsförening. Ett annat alternativ är att en av familjerna äger huset och hyr ut till de andra. Kolla med kommunen om detta också, och fråga om det spelar någon roll. 

• SmultronSöt
    Kodia skrev 2015-03-15 18:59:52 följande:

Det lättaste och säkraste är att ringa kommunen och fråga vad som gäller!
    Ofta är det bestämmelser att det i ett område får var 1-2 familjshus, så ett mellanting kan vara att köpa två tomter bredvid varandra och bygga ett parhus på varje.

En annan fråga hur ägarbilden ska se ut. I vissa radhus äger var och en sin del och har sin egen tomt. På andra ställen kan det vara som du skriver, att det är en bostadsrättsförening. Ett annat alternativ är att en av familjerna äger huset och hyr ut till de andra. Kolla med kommunen om detta också, och fråga om det spelar någon roll. 

Men även om alla äger sin egen lägenhet och har sin egen tomt, måste det väl finnas en förening? Eller behövs inte det i vissa fall menar du? 
  • Kira2

Det står på detaljplanen för området. Ex Max 200 kvadrat eller 20% av tomten får bebyggas och typ om det får va en eller två-plans villor. Hur stor lutning på tak osv.

• SmultronSöt
    Kira2 skrev 2015-03-15 20:58:28 följande:

Det står på detaljplanen för området. Ex Max 200 kvadrat eller 20% av tomten får bebyggas och typ om det får va en eller två-plans villor. Hur stor lutning på tak osv.

Men om man köper två tomter, får man då bygga radhus om det inte överstiger vad som anges? Får man bygga över tomtgränsen? Tänker att det borde man ju få, eftersom att man äger allt.. men jag vet inget om hur reglerna ser ut för sådana arrangemang heller!
  • ursula
    SmultronSöt skrev 2015-03-15 21:40:22 följande:
    Men om man köper två tomter, får man då bygga radhus om det inte överstiger vad som anges? Får man bygga över tomtgränsen? Tänker att det borde man ju få, eftersom att man äger allt.. men jag vet inget om hur reglerna ser ut för sådana arrangemang heller!
    Det är bara att kolla i detljplanen för området, Överenstämmer inte ditt planerade bygge med detaljplanen är det stopp
  • Kodia
    SmultronSöt skrev 2015-03-15 20:52:29 följande:
    Men även om alla äger sin egen lägenhet och har sin egen tomt, måste det väl finnas en förening? Eller behövs inte det i vissa fall menar du? 
    I radhusområden där var och en äger sitt hus och sin tomt finns det ingen bostadsrättsförening. Däremot finns det ofta en samfällighetsförening som sköter tex lekplatser, snöröjning, kabeltv osv. Jag vet inte om det måste finnas, och om alla i så fall måste vara med, men jag tror inte det.
    Bara för att du äger en tomt så får du inte bygga vad du vill på den! Det finns detaljplaner för att kommunen har en önskan att ett visst område ska utvecklas på ett visst sätt, och ha en viss inriktning. Det är också viktigt att tänka på att det ska fungera om 50 år, när ingen av er som var med och byggde finns kvar... 
    ursula skrev 2015-03-15 21:45:48 följande:
    Det är bara att kolla i detljplanen för området, Överenstämmer inte ditt planerade bygge med detaljplanen är det stopp
    Det går att göra undantag från detaljplanen, men då måste beslutet tas högre upp, tex i kommunens byggnadsnämnd. (heter lite olika på olika ställen) Du kan få en bra idé om din plan är genomförbar eller inte genom att ringa en av kommunens bygglovshandläggare och prata med hen.

• SmultronSöt
    Kodia skrev 2015-03-16 22:14:10 följande:
    I radhusområden där var och en äger sitt hus och sin tomt finns det ingen bostadsrättsförening. Däremot finns det ofta en samfällighetsförening som sköter tex lekplatser, snöröjning, kabeltv osv. Jag vet inte om det måste finnas, och om alla i så fall måste vara med, men jag tror inte det.
    Bara för att du äger en tomt så får du inte bygga vad du vill på den! Det finns detaljplaner för att kommunen har en önskan att ett visst område ska utvecklas på ett visst sätt, och ha en viss inriktning. Det är också viktigt att tänka på att det ska fungera om 50 år, när ingen av er som var med och byggde finns kvar... Det går att göra undantag från detaljplanen, men då måste beslutet tas högre upp, tex i kommunens byggnadsnämnd. (heter lite olika på olika ställen) Du kan få en bra idé om din plan är genomförbar eller inte genom att ringa en av kommunens bygglovshandläggare och prata med hen.

Jag ringde kommunen igår och ska ringa en nisse som är mer insatt i ärendet idag, han fanns inte på plats igår. 

Den som jag talade med gav mig i alla fall en rätt god bild om vad som är möjligt och inte, så känner att jag fick lite mer koll. 

Det vi har kollat på är en flerbostadstomt, så det med villatomt är mer en plan B, hur det går och inte går att göra. Jag förstår att man inte får bygga hur man vill, hade bara lösa funderingar.

Tack för ditt svar :)   
  • Peewe68

Hej

Hittade den här tråden för att jag har lite liknande funderingar som du som startade tråden hade.

Hur har det gått för er?

Jag har haft möte med min kommun och har fått löfte om att de ska titta på det om jag kommer med en mer utförlig beskrivning/ritning än vad jag hade med mig till mötet.

• Anonym (Stadsarkitekt)

PeeWe68:

Jag jobbare inom kommun med just det du vill göra och har några råd

1. var påläst och ha en bild om vad du vill göra
    2, har du en utpekad plats så kolla upp detaljplanen
    3, gå igenom, kommunens bostadsförsörjningprogram och se hur det överrensstämmer med det du vill göra/hur ditt bygge kan komplettera befintliga planer. Det ligger ofta i kommunens intresse, främst från politiskt håll, att öka bostadsbyggandet.
    4, Det låter som en byggemenskap du vill göra. Det ligger i ropet just nu. Läs på!
    5, Var beredd att starta en detaljplan för att få igenom dina ändringar. Tar ofta lång tid och kostar mycket, men är ofta enda möjligheten om det ska bli perfekta förutsättningar för en byggemenskap. Är dock rätt dyrt. räkna med nåkra 100k. Se till att få prisuppskattning.
    6, Skaffa politisk uppbackning. Det är de som bestämmer i slutändan. Byggnadsnämndens (eller vad det nu heter i din kommun) ordförande slår högst.

Lycka till!

Svar på tråden bygga radhus på villatomt? vad gäller?