• Förtryckt

Underhåll - Vad går det till!?

Pescetarian skrev 2015-03-16 10:20:10 följande:

Du skrev ju själv att du var beredd på att bli dumförklarad.

---
  • Förtryckt
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 10:38:18 följande:

Jag visste faktiskt inte att det var skillnad. Att det fanns 2 olika. Så underhållsBIDRAG kommer de överens om gemensamt och pappan för över direkt till mamman varje månad?

I det här fallet har ju mamman gått raka vägen till försäkringskassan, har pappan något att säga till om då?

NEj pappan har ingenting att säga till om då. Det här vet du ju. Det beloppet är minimikrav, existensminimum för barnet. Det VET du ju, om inte annat så vet du det nu.

Många pappor väljer att beta det dubbla i underhåll och i USA t ex kan kvinnan tilldömas hälften av pappans kapital (sparade pengar, aktier, fonder osv)...

TS, vad tycker du är ett passande belopp som pappan borde betala för sitt barn per månad?

Noll kronor??
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 10:52:54 följande:

Alltså.. läs mitt inlägg #36 igen. Vet inte vart du får 2 miljoner ifrån, 1 miljon har jag alltid hört. Och visst kan det stämma. Ett barn kostar mycket pengar. Men nu är det ju inte så att mamman själv står för den där miljonen. När du tar upp kostnader, hur många dagar om året behöver barnet ha med lunchlåda?? Fritids säger jag fortfarande inget om, om du läser inläggen har jag skrivit typ 3 gånger att hon betalar barnbidraget med. Så det kan hon väl behålla. Inte om barnförsäkring heller men kan nån svara på vad en sån kostar?? Hemförsäkring har alla hushåll alltså även pappan. Bil bensin och garageplats också. Och ja nöjen kostar likväl som det gör hos pappan. Medicin och vaccin kostar oxå. Han reste utomlands med pojken och betalade vaccin för det själv när mamman vägrade. 400:- som ska göras om efter ett år. Han betala pass o hela resan utan att klaga. Är pojken sjuk får han köpa medicin själv, hon har aldrig skickat med ens ett nässpray. Så ett barn kostar för pappan OCKSÅ.

Jag tycker att om pappan betalar underhåll så får mamman betala alla omkostnader. Då skulle det vara en helt annan sak. Men som det är idag tror jag många utnyttjar systemet för att komma gratis undan själva eller till o med tjäna på det.

En miljon? Neeeej, nej nej. En miljon var det år 1985. Pga inflationer och sänkt penningvärde på kronan så är det närmare två miljoner idag. Men säg 1,8 mille om det får dig att må bättre.

Få in detta i skallen:

EN MAMMA KAN ALDRIG TJÄNA PENGAR PÅ SITT BARN PGA ETT EXISTENSMINIMUM TILL UNDERHÅLL!!!

I ÖVRIGT så tog jag upp fritidsdags-lunchlåda för att du skulle fatta att det finns många dolda utgifter som man inte ens tänker på. T ex presentkostnad för ett klasskalas.

Naturligtvis högg du direkt på det.

Vdg försäkring så menar jag också barnförsäkring - vem betalar den?

Du jag behöver väl inte ta upp alla möjliga kostnader, du förstår dig ju på detta med klädutgifter, osv.

Men jag är fortfarande nyfiken på vad du anser vara ett rimligt underhåll per månad. Fattigstugans 1273.-? Mer? Mindre? Noll?
    ---
  • Förtryckt
    sextiotalist skrev 2015-03-16 11:03:34 följande:

Det är en beräkning som Swedebank har gjort och baseras på att man ger barnen moped, köper dyra bilar, ger presenter i tresiffriga belopp till lärare, åker på dyra skolresor, dyra semestrar, betalar körkort (i storstaden) samt inkomstförlust för föräldrar som tjänare långt över medelinkomst.

Dvs "så här mycket kan det kosta att ha barn om du har råd och lever på det sättet"-kalkyl

Själv hävdar jag att ett barn kostar så mycket som föräldrarna har råd med.

Nu skojar du. vaaad har du fått detta ifrån? Tror du underhållet är 12 730 kr eller? Detta var ju underhåll - ande!

Som sagt - ensamma mammor jag känner tycker underhållskravet är piss i Mississippi och måste själva ha två jobb för att få det gå runt iaf efter barnets tolvårsdag!
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (Tjollahopp!) skrev 2015-03-16 11:09:45 följande:

Enligt FK's snurra ska mitt barns pappa betala mig 4555:- i månaden. Han kan givetvis vägra betala något direkt till mig, då går istället FK in och pappan får betala till FK som i sin tur betalar till mig. Då blir summan 1273:-.

Pappan betalar dock 4500:- utan en massa jidder och tjafs.

Bra att du visar den andra sidan! Den som bl a jag talat om. Den finns!

Var glad att du har en vettig exman som förstår hur viktigt det är för ett barn att inte visa låg status medelst trasiga kläder mm i skolan. Så borde många fler ha det. Har en väninna med ett mindre barn där exmannen först betalade 2600 ca. under de första ca 5 åren. För att sedan plötsligt betala minimikravet... Trots att de har överenskommelse!

Mannen har /hade under hela tiden en lön på 45000...
    ---
  • Förtryckt
    Griseknoen35 skrev 2015-03-16 11:21:59 följande:

Gör pappan en resa med barnet så är det ju självklart att han ska stå för alla kostnader kring den.

Klart!

Ts tycker noll kronor i månaden är en rimlig utgift för sin pojkväns kött och blod.
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (korrekt) skrev 2015-03-16 11:46:15 följande:

Hur får du det till at mamman har pojken 6 dagar mer i månaden? Du skrev varannan vecka tors-mån. Jag antar då att pojken är antingen på dagis eller i skolan på torsdagen så att det är på em/kväll pojken kommer och sedan stannar till måndag morgon när han lämnas på dagis/skola? M a o 3,5 dygn varannan vecka? Fk räknar övernattningar så 4 då vid varje tillfälle. Det blir då 8 dagar i månaden. Alltså har mamman pojken 22-23 dagar. Hur du får det till 6 dagar mer vet jag inte.

Men igen, pappan kan väl utöka och ha växelvis så slipper han underhåll helt och hållet?

Ssshhh... TS påstår sig vara bra på matte...
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 11:49:46 följande:

Tack, äntligen någon som förstår vad jag menar. Bara bensinpengar kostar kompisen 200:-/helg då dom har några mil emellan varandra och mamman inte har körkort. Så 400:- i månaden lägger han ut som dom egentligen ska dela på.

Förklara sakligt varför mamman ska betala för pappans färd från sig till barnet och tillbaka igen. Det var ju det roligaste jag läst, men samtidigt sorgligt.

Tredje gången gillt, vad är en lämplig kostnad i underhåll per månad? Ska jag tolka det som så, din uträkning på 250 kr för sex dagar i månaden, dvs 1273 minus 250 = han ska betala 1023 kr?
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (korrekt) skrev 2015-03-16 11:46:15 följande:

Hur får du det till at mamman har pojken 6 dagar mer i månaden? Du skrev varannan vecka tors-mån. Jag antar då att pojken är antingen på dagis eller i skolan på torsdagen så att det är på em/kväll pojken kommer och sedan stannar till måndag morgon när han lämnas på dagis/skola? M a o 3,5 dygn varannan vecka? Fk räknar övernattningar så 4 då vid varje tillfälle. Det blir då 8 dagar i månaden. Alltså har mamman pojken 22-23 dagar. Hur du får det till 6 dagar mer vet jag inte.

Men igen, pappan kan väl utöka och ha växelvis så slipper han underhåll helt och hållet?

Något sådant, tänker TS. (1273/30) * 23 = vad mamman ska ha? = 976 kr...

Sen är ju frågan vad pappan lägger på kläder och skolaktiviteter mm.

Barnförsäkring verkar saknas...
    ---
  • Förtryckt
    Sweet Sofia skrev 2015-03-16 11:40:42 följande:

Nej, mammor tjänar inga pengar på att få underhållsstöd. Ingen förälder tjänar pengar på underhållsstöd. Underhållstödet går till kostnader för barnet och tänker långt i från summa som barn kostar.

Täcker. Exakt. Men tydligen finns det män som gått på myten om att mammor blir rika på ett fjuttbelopp...
    ---
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?