Underhåll - Vad går det till!?
Du skrev ju själv att du var beredd på att bli dumförklarad.
Du skrev ju själv att du var beredd på att bli dumförklarad.
Jag visste faktiskt inte att det var skillnad. Att det fanns 2 olika. Så underhållsBIDRAG kommer de överens om gemensamt och pappan för över direkt till mamman varje månad?
I det här fallet har ju mamman gått raka vägen till försäkringskassan, har pappan något att säga till om då?
Alltså.. läs mitt inlägg #36 igen. Vet inte vart du får 2 miljoner ifrån, 1 miljon har jag alltid hört. Och visst kan det stämma. Ett barn kostar mycket pengar. Men nu är det ju inte så att mamman själv står för den där miljonen. När du tar upp kostnader, hur många dagar om året behöver barnet ha med lunchlåda?? Fritids säger jag fortfarande inget om, om du läser inläggen har jag skrivit typ 3 gånger att hon betalar barnbidraget med. Så det kan hon väl behålla. Inte om barnförsäkring heller men kan nån svara på vad en sån kostar?? Hemförsäkring har alla hushåll alltså även pappan. Bil bensin och garageplats också. Och ja nöjen kostar likväl som det gör hos pappan. Medicin och vaccin kostar oxå. Han reste utomlands med pojken och betalade vaccin för det själv när mamman vägrade. 400:- som ska göras om efter ett år. Han betala pass o hela resan utan att klaga. Är pojken sjuk får han köpa medicin själv, hon har aldrig skickat med ens ett nässpray. Så ett barn kostar för pappan OCKSÅ.
Jag tycker att om pappan betalar underhåll så får mamman betala alla omkostnader. Då skulle det vara en helt annan sak. Men som det är idag tror jag många utnyttjar systemet för att komma gratis undan själva eller till o med tjäna på det.
Det är en beräkning som Swedebank har gjort och baseras på att man ger barnen moped, köper dyra bilar, ger presenter i tresiffriga belopp till lärare, åker på dyra skolresor, dyra semestrar, betalar körkort (i storstaden) samt inkomstförlust för föräldrar som tjänare långt över medelinkomst.
Dvs "så här mycket kan det kosta att ha barn om du har råd och lever på det sättet"-kalkyl
Själv hävdar jag att ett barn kostar så mycket som föräldrarna har råd med.
Enligt FK's snurra ska mitt barns pappa betala mig 4555:- i månaden. Han kan givetvis vägra betala något direkt till mig, då går istället FK in och pappan får betala till FK som i sin tur betalar till mig. Då blir summan 1273:-.
Pappan betalar dock 4500:- utan en massa jidder och tjafs.
Gör pappan en resa med barnet så är det ju självklart att han ska stå för alla kostnader kring den.
Hur får du det till at mamman har pojken 6 dagar mer i månaden? Du skrev varannan vecka tors-mån. Jag antar då att pojken är antingen på dagis eller i skolan på torsdagen så att det är på em/kväll pojken kommer och sedan stannar till måndag morgon när han lämnas på dagis/skola? M a o 3,5 dygn varannan vecka? Fk räknar övernattningar så 4 då vid varje tillfälle. Det blir då 8 dagar i månaden. Alltså har mamman pojken 22-23 dagar. Hur du får det till 6 dagar mer vet jag inte.
Men igen, pappan kan väl utöka och ha växelvis så slipper han underhåll helt och hållet?
Tack, äntligen någon som förstår vad jag menar. Bara bensinpengar kostar kompisen 200:-/helg då dom har några mil emellan varandra och mamman inte har körkort. Så 400:- i månaden lägger han ut som dom egentligen ska dela på.
Hur får du det till at mamman har pojken 6 dagar mer i månaden? Du skrev varannan vecka tors-mån. Jag antar då att pojken är antingen på dagis eller i skolan på torsdagen så att det är på em/kväll pojken kommer och sedan stannar till måndag morgon när han lämnas på dagis/skola? M a o 3,5 dygn varannan vecka? Fk räknar övernattningar så 4 då vid varje tillfälle. Det blir då 8 dagar i månaden. Alltså har mamman pojken 22-23 dagar. Hur du får det till 6 dagar mer vet jag inte.
Men igen, pappan kan väl utöka och ha växelvis så slipper han underhåll helt och hållet?
Nej, mammor tjänar inga pengar på att få underhållsstöd. Ingen förälder tjänar pengar på underhållsstöd. Underhållstödet går till kostnader för barnet och tänker långt i från summa som barn kostar.