-
Snälla rara, billigaste jeansen på JC kostar 600! Var köper du jeans för 99? LIDL?Anonym (singsing) skrev 2015-03-17 13:39:27 följande:Men herregud jeans kan väl kosta allt från 99-2000:- men man får väl anpassa sig efter det man har!? Har man lägre lön kan man inte köpa dom dyraste jeansen helt enkelt. Har nog inte köpt brallor för över 500:- på 10 år! För att jag valt det! Jag kan inte klaga över att det inte finns bidrag för mig eller att min arbetsgivare måste höja min lön så jag kan köpa dyra jeans. -
Hos alla de män som inte kan betala underhåll får staten gå in och betala underhåll. DÄRFÖR vill de hålla summan låg. Vad är det du inte begriper med detta?Brumma skrev 2015-03-17 17:03:15 följande:Och exakt VAD har det att göra med vad ett barn kostar?
Varför skulle jag jämföra med valfritt EU land? Jag utgår vad ett barn i Sverige beräknas kosta. -
H*n har inte ens tagit upp matkostnader och nöje!! Dit går bidraget antagligen!Brumma skrev 2015-03-17 17:12:12 följande:Barnbidraget då? -
För pyttesmå barn då eller? Då kan jag förstå. Byxor för ettåringar, mjuka byxor som ser ut som jeans, kostar väl 150 på Lindex.Brumma skrev 2015-03-17 17:25:54 följande:HM?
Rea? -
Fast nu pratade vi om JEANS här... inte Kinavävda tunna bomullsbyxor.Iam skrev 2015-03-17 18:07:26 följande:Jag köper byxor till mig själv på hm. 299 kr max.
I vintras köpte jag 4 par byxor till 7-åringen för 500 kr på Lindex. Går hur bra som helst. Att du vill ha märkeskläder är inget du kan kräva att någon annan ska betala för.
DENIM, slå upp det. (ja det är också bomull men det är två trådar som bildar eget tyg. -
Jag fattar inte hur ett underhåll på 1273 kan halveras (=600) när barnet bor hos pappan 8 dagar i sträck... En månad är ca trettio dagar, trettiotvå delat med fyra blir åtta... Alltså borde pappan behålla en fjärdedel av underhållet, INTE HÄLFTEN! Dvs betala ca 900 kr istället för 1273.
-
Inte alls märkligt, vi har hög inflation och summan har varit på 1273 i massor med år nu.Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 12:03:31 följande:Det är märkligt med tanke på Konsumentverkets uppgifter. -
Ursäkta på förhand, men om du inte tycker att lägenhetshyror, matpriser, resor allt, utom skitbillig skitig importskit från Skina jag menar Kina, har GÅTT UPP, så lever du i La-la-land.Anonym (adi) skrev 2015-03-31 12:56:59 följande:Fast nä,jag kan inte tycka att alla priser har gått upp.
Gäller väl som alltid att se sig omkring....
Jag är vuxen ,och köpe mig en fin kofta för under 200kr till mig själv. -
Tumme upp på den. Boendepriser har skenat, gäller både BR och HR.skpklm skrev 2015-03-31 14:08:59 följande:Din boendekostnad och allt annat har stått stilla i 10-20 år eller? -
Ta en snabbkik på resandekort som SL-kortet eller motsvarande i söder.
-
LFF skrev 2015-03-31 12:46:12 följande:För att alla andra priser har gått upp? Eller tycker du att priserna har stått still de senaste 10 år sedan? -
DU blir inte nöjd förrän morsan får 300.-/mån att klara barnets uppehälle på va?Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 14:13:13 följande:
Vet du vad. Jag är så förbannat trött på dryga svar som det här. Men jag ska försöka svara ändå.
Nej, jag tycker inte alla priser på allt har gått upp. Så mycket kläder jag kan hitta för 1000:- idag fick jag inte hälften för för 10 år sedan. Butiker har mycket tuffare konkurrens mellan sig och måste pressa priserna till det yttersta. För att inte tala om alla reor som blivit helt hysteriska. Så är det iallafall där jag bor.
Sport däremot kan jag tänka är en sak som bara blir dyrare att hållas med.
Total egoist. -
Jag känner en mamma som tar allt ansvar för barnet, föräldern har sen länge flyttat till annat land och träffar inte barnet, hennes 1273:- är skrutt och intet mot vad hennes stora barn kostar. Hon har två jobb för att hålla sig flytande.
Hon tycker nästan det är skrattretande att stora barn, med dyra hobbies t ex tennis eller hockey, ska klara sig på det beloppet inkl barnbidrag förstås.
Sen är ju kläder jätteviktigt i de åldrarna också...
Att höra att det förutom en pyttehöjning 1994 på ett par hundra varit på samma nivå sen dess, över tjugo år!, det är ett skämt. Det är självklart att det måste höjas.
-
Idag är det bara invandrare som får detta. Lån på 30 000 för möblemang i hemmet, det kallas något annat som jag inte kommer ihågskpklm skrev 2015-03-31 17:15:05 följande:När man flyttar hemifrån för att bilda familj kan man behöva en del prylar, säng, kastrull etc etc. På 60-talet fanns bosättningsbidrag att söka, även bosättningslån. -
Sa jag att det är varenda invandrare som får? Nej men det står dem fritt att söka!skpklm skrev 2015-04-01 20:44:37 följande:Varenda invandrare - det tvivlar jag på. -
Gör dig inte dummare än du redan är.skpklm skrev 2015-04-01 22:21:34 följande:Intressant! Så någon som invandrar från Norge/USA etc för att hen blivit kär i någon i Sverige kan söka bosättningsbidrag - inte dennes svenska partner?
Från början (före 2002) kallades bosättningslån för invandrare "startbidrag" och var en gåva från staten (= svenska skattebetalare) till nytillkomna asylsökande på 30 000 kr.
Sen ändrades det till ett lån som hette bosättningslån.
Nu har CSN hand om lånet och det har bytt namn till Hemutrustningslån.
Skillnaden är att beloppet nu är 35 000 kr och att det i realitet inte behöver betalas tillbaka. Om en svensk studerande tar CSN-lån så blir det utmätning från kronofogden för att få tillbaka pengarna. Men en invandrare behöver aldrig riskera detta.
Du kan läsa hur det fungerar här:
www.csn.se/hemutrustningslan/vanliga-fragor -
Nedan ser du vilka som får söka detta, och nej, det gäller inte arbetskraftsinvandrare från USa eller Norge *facepalm* - inte heller svenska ungdomar. ENDAST FLYKTINGAR GÖRE SIG BESVÄR.
För att du ska få låna pengar till hemutrustning gäller följande:
Du omfattas av flyktingmottagande eller etableringsförordningen.
Det har gått mindre än två år sedan du första gången togs emot i en kommun.
Du är minst 18 år.
Källa:CSN